Gigantfusjon skaper hodebry i EU: Uro for kinesisk konkurranse

EU vil trolig ikke godkjenne Alstom-Siemens-fusjonen som kan gi dem nær monopol innen høyhastighetstog. Men trusselen om kinesisk dominans på det europeiske markedet skaper uenigheter. 


<p><b>FUSJONSKRØLL:</b> Franske Alstom og tyske Siemens vil slå sammen togdivisjonene sine, men EU-kommisjonen har sålangt satt ned foten.</p>

FUSJONSKRØLL: Franske Alstom og tyske Siemens vil slå sammen togdivisjonene sine, men EU-kommisjonen har sålangt satt ned foten.

EU-kommisjonen kan komme til å nekte franske Alstom og tyske Siemens å slå sammen togdivisjonene sine. Det sammenslåtte selskapet blir tre ganger så stort som sin nærmeste rival, og kan føre til nær monopol på leveranser av høyhastighetstog og signalsystemer i Europa. 

– Vi kan ikke bygge europeiske kjemper med fusjoner som skader konkurranse, eller ved å se den andre veien når Europas bedrifter bryter våre regler, sa EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager under et arrangement i Berlin forrige uke.

Men alternativet til en stor europeisk togprodusent, mener tilhengerne av fusjonen, er at kinesiske CRRC kommer på banen. Det er skadelig for EUs industri, mener de.

Les også: (+) Fra Jaguar til Apple: Mørke skyer brer seg over stadig flere markeder

Frankrike og Tyskland kjemper mot Kina

De siste dagene har sentrale franske politikere forsøkt å påvirke EU til å godta fusjonen av Alstom-Siemens. Sammenslåingen ble varslet i 2017, men får oppmerksomhet når EU-kommisjonen nærmer seg en beslutning om de skal godkjenne fusjonen. 

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire mener det vil være en politisk tabbe å ikke godkjenne fusjonen i møte med Kina. 

Også den franske statsministeren Édouard Philippe har meldt sin bekymring om Kinas innflytelse i EU.

– Er vi fornøyd med at vi og våre barn om 30 år tar tog som er bygget og eid av produsenter som ikke er europeiske?, spurte han under en tale i Tyskland tidligere denne måneden, ifølge Reuters.

Den tyske forbundskansleren Angela Merkel har også gått uvanlig hardt ut mot EU i fusjonssaken. Hun har bedt EU-kommisjonen om å ikke la konkurransereglene stå i veien for fusjoner som kan ta opp kampen med kinesiske rivaler, skriver Politico

 <p>FRYKTER MONOPOL: EUs konkurransekommissær Margrethe Vestagers jobb er å sikre at ingen aktører i EU blir for store i sitt felt. </p>

FRYKTER MONOPOL: EUs konkurransekommissær Margrethe Vestagers jobb er å sikre at ingen aktører i EU blir for store i sitt felt. 

Økende uro for Kina 

Det er generelt en økende uro over at kinesiske selskaper går inn i Europa, mener Henrik Hiim, seniorforsker i Nupi. 
 <p>URO: Henrik Hiim ved Nupi mener det er en økende uro for Kinesiske aktører i Europa. </p>

URO: Henrik Hiim ved Nupi mener det er en økende uro for Kinesiske aktører i Europa. 

– Det er en uro for at disse aktørene skal bli for dominerende og utkonkurrere europeiske selskaper, særlig innen høyteknologi, sier Hiim til E24. 
I Kinas industriplan "Made in China 2025" har landet som et av ti punkter trukket fram satsing på togindustri. 
– Det lurer også en uro over at Kina gjennom denne industriplanen og subsidier lager store nasjonale kjemper som i noens syn blir for dominerende, sier Hiim. 
Alstom-Siemens-fusjonen ble i 2017 foreslått nettopp for å stå imot Kinas fremgang, særlig selskapet CRRC. 

EUs konkurranseparadoks

Tilhengerne av Alstom-Siemens-fusjonen mener Europa må ha sterke aktører.

– Hele poenget med det europeiske prosjektet er å bygge opp egen industri. De ser på det som negativt hvis Kina tar andeler av europeisk industri, sier Jarle Trondal, professor ved Universitetet i Agder og Arena senter for europaforskning til E24.

Vestagers bekymringer om monopol innenfor EUs indre marked blir satt opp mot EUs evne til å styre egne industrier skaper hodebry for unionen.

– Det er en klinsj i konkurransepolitikken; EU vil ha mest mulig konkurranse, men vil også hegne om egen industri. Det er et paradoks for EU, sier Trondal. 

EU må altså både ha store nok selskaper til å konkurrere internasjonalt, men også følge egne konkurranseregler som gjør at ingen aktører blir for store og dominerende. 

Uvanlig politisk 

 <p>EUS MEKTIGSTE LAND: Jarle Trondal ved Universitetet i Agder og Arena senter for europaforskning sier at EU-kommisjonen kan lytte til Frankrike og Tyskland i saken. </p>

EUS MEKTIGSTE LAND: Jarle Trondal ved Universitetet i Agder og Arena senter for europaforskning sier at EU-kommisjonen kan lytte til Frankrike og Tyskland i saken. 

EUs konkurransekommissær, Margrethe Vestager, kommer mest sannsynligvis til å stoppe fusjonen, på tross av den voksende Kina-uroen. 

Tirsdag ga Vestager sine kommissær-kolleger en orientering om fusjonen – et svært uvanlig trekk, melder flere medier. Det at konkurransekommissæren må la seg utspørres av Kommisjonens toppledelse før hun har kommet med en offisiell beslutning viser hvor politisk viktig akkurat denne sammenslåingen er, ifølge Financial Times. 

Vestager har ennå ikke gitt Alstom-Siemens sitt endelige nei, men kilder opplyste til Reuters før helgen at hun vil nekte fusjonen. Det ventes at beslutningen blir offentlig kjent innen 18. februar.

– Vestager kan overkjøres

Det er konkurransekommissæren som kommer med avgjørelsene om konkurranse mellom selskaper i EUs indre marked. Hun har tidligere gått hardt ut mot måten internasjonale selskaper som Google opererer i Europa.

Men hennes ord er ikke endelig.

– Margrethe Vestagers beslutning kan overkjøres, sier Trondal. 

– Det er delegert fullmakter til de enkelte kommissærene, men kommissærene er et kollegium og står samlet bak en beslutning, forklarer han. 

Medlemslandene kan påvirke beslutningen

Frankrike og Tysklands harde kritikk kan likevel få innvirkninger på EUs beslutning, mener Trondal. 

– Frankrike og Tyskland blir nok lyttet til. Det er noen av de største og mektigste landene i hele EU. 

På konkurransepolitikk har imidlertid EU-kommisjonen mer makt enn på andre politikkområder. I de fleste saker skal beslutningene godkjennes av EUs tre viktigste organer.

– Konkurransepolitikk skiller seg veldig ut, sier Trondal. 

Andre politikkområder bestemmes også av nasjonalstatene, representert i Det europeiske råd og Europaparlamentet. Innenfor konkurransepolitikk har imidlertid medlemslandene gitt all suverenitet til EU-kommisjonen, forklarer Trondal.   

Kommisjonen, som konkurransekommissær Vestager hører til, har dermed en sterkere maktposisjon innen konkurranse. 

– Medlemslandene må ikke være enige, men EU er bygget opp sånn at man skal prate sammen på dette feltet også, sier Trondal. 

Flere andre EU land har på sin side uttrykt sin bekymring for at fusjonen vil hindre konkurranse på det europeiske markedet, og støtter kommisjonen i deres trolige beslutning. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå