Får kartellbot på 8,2 mrd.

Scania får en saftig bot av EU for å ha deltatt i et konkurransehemmende lastebilkartell. Lastebilkonsernet reagerer sterkt og varsler omkamp.


<p><b>BOT FOR PRISJUKS:</b> Lastebilkonsernet Scania og fem andre produsenter anklages for å ha avtalt hvilke priser som skulle gjelde i lastebilmarkedet i Europa. Illustrasjonsbilde.</p>

BOT FOR PRISJUKS: Lastebilkonsernet Scania og fem andre produsenter anklages for å ha avtalt hvilke priser som skulle gjelde i lastebilmarkedet i Europa. Illustrasjonsbilde.

EU-kommisjonen har konkludert med at lastebil- og kjøretøyprodusenten Scania har brutt EUs konkurranselover, skriver kommisjonen i en pressemelding.

– Selskapet samarbeidet  med fem andre lastebilprodusenter i 14 år om å koordinere lastebilpriser og om å sende kostnadene for ny teknologi til å møte strengere utslippsregler, skriver EU-kommisjonen.

Boten er på 880.523.000 euro, som tilsvarer 8,2 milliarder kroner med dagens kurs. Samarbeidet skal ha pågått fra 1997 til 2011.

Scandia reagerer sterkt og avviser ulovlig samarbeid.

– Scandia vil på det sterkeste utfordre alle disse funnene og anklagene fra EU-kommisjonen, og vil anke avgjørelsen i sin helhet, skriver de i en uttalelse.

Razzia i 2011

EU mener etterforskningen deres dokumenterer at kartellet koordinerte listeprisene sine (bruttopris fra fabrikk før rabatter), timingen for introduksjon av ny utslippsteknologi og at kostnadene for denne teknologiutviklingen ble veltet over på kundene i sin helhet.

EU-kommisjonen foretok razziaer i 2011 og har siden etterforsket saken. I juli i fjor inngikk kommisjonen et forlik med de andre produsentene Man, Daf, Daimler, Iveco og Volvo/Renault som også var involvert i saken. Scania inngikk ikke forlik «i motsetning til de fem andre deltagerne i lastebilkartellet», skriver kommisjonen.

– Burde konkurrert

– Dagens beslutning markerer slutten på vår etterforskning av et veldig langvarig kartell som pågikk over 14 år. Dette kartellet påvirket et betydelig antall kjøretøy i Europa, siden Scania og de andre produsentene i kartellet produserer mer enn 9 av 10 av alle mellomstore og store lastebiler som selges i Europa, sier konkurransekommissær Margrethe Vestager, i en uttalelse.

Hun peker på at disse lastebilene står for rundt tre fjerdedeler av all landtransport av varer i Europa og derfor spiller en essensiell rolle i økonomien.

– Fremfor å samarbeide om priser, burde lastebilprodusentene har konkurrert mot hverandre, inkludert forbedringer på miljø, sier Vestager.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå