Europas største parfymekjede med storsatsning i Norge

I november åpner Europas største parfymekjede landets største butikk av sitt slag i Oslo. Men regjeringens forslag om å heve 200-kronersgrensen for avgiftsfri import kan tvinge frem endringer før Norge-satsingen har kommet skikkelig i gang.

<p><b>DOUGLAS LANSERER NETTBUTIKK OG FYSISK BUTIKK I NORGE:</b> Markedsdirektør Ole Johan Lindøe vil at nett og butikk skal fungere sømløst sammen.<br/></p>

DOUGLAS LANSERER NETTBUTIKK OG FYSISK BUTIKK I NORGE: Markedsdirektør Ole Johan Lindøe vil at nett og butikk skal fungere sømløst sammen.

Det er den tyske kjeden Douglas som skal starte opp. Storbutikken i handlegaten Bogstadveien på Oslos vestkant vil ha to etasjer med produkter innen make-up, duft og hår- og hudpleie.

Dette blir landets største enkeltstående parfymeri, uttaler Douglas-ledelsen.

Douglas vil teste ut trådløse kasser, hvor de ansatte går rundt i lokalet med en betalingsterminal koblet opp mot en iPhone. Dermed kan kundene betale der de står, uten å måtte stille seg i en kø.

<p><b>ADM.DIR:</b> Thor Hauge leder den tyske storkjeden Douglas' nye satsning i Norge.</p>

ADM.DIR: Thor Hauge leder den tyske storkjeden Douglas' nye satsning i Norge.

Douglas starter samtidig opp med landsdekkende nettbutikk.

Og de sier det er helt greit om kundene ønsker å se på og teste produktene i butikken, for så å gå hjem og kjøpe derifra - via nettet.

Showroom

- Det blir mye mer opplevelse i butikken, sier markedsdirektør Ole Johan Lindøe.

- Og vi skal ikke være «pushy». Det skal være helt greit å gå hjem for å handle produkter derifra.

De trådløse betalingsterminalene og nettsiden skal også gjenkjenne kundenes preferanser, ved å tilby å lagre historikk over tidligere kjøp.

– Det vi skal bygge har ikke vært gjort tidligere i Europa, sier Thor Hauge, administrerende direktør i Douglas Norge.

Den offisielle åpningen i Bogstadveien blir først til mars neste år, men i november åpnes lokalene for «livetesting» og julesalg.

- Vi starter med å teste løsninger og produkter sammen med kunder og leverandører, sier Hauge, som også sto bak etableringen av Esthetique, i dag Kicks.

«Banebrytende teknologi»

Douglas har rundt 1.170 parfymerier fordelt på 18 europeiske land.

Butikken i Norge blir den tyske kjedens viktigste pilotbutikk i Europa, hevder Hauge.

- Tyskerne kommer til å følge nøye med på dette prosjektet. Nordmenn er kjøpesterke og elsker å ta i bruk ny teknologi. Det er grunnen til at Norge er valgt som testmarked for utvikling av fremtidens handelsløsninger.

Han mener Douglas vil endre det norske kosmetikkmarkedet.

- Vi har med oss banebrytende teknologi og Europas største vareutvalg.

Kjepper i hjulene?

Det finnes imidlertid skjær i sjøen.

I fremleggingen av Solberg-regjeringens statsbudsjett ble det kjent at de blåblå ønsker å heve grensen for moms- og tollfri import fra 200 kroner til 500 kroner.

<p><b>MARKEDSDIREKTØR</b>: Ole Johan Lindøe i Douglas Norge.<br/></p>

MARKEDSDIREKTØR: Ole Johan Lindøe i Douglas Norge.

Norske parfymerier og nettbutikker har argumentert mot dette, da de mener dette kan gi en økning i nettkjøp av kosmetikk fra utlandet, som slår beina under norske aktører.

Douglas Norges markedsdirektør Ole Johan Lindøe håper Stortinget forkaster forslaget fra regjeringen.

- Vi ønsker ikke forslaget velkommen, sier han til E24.

- Det vil påvirke vår satsing, og om vi faktisk kan gjennomføre den slik vi ønsker. Det vil ikke bli den samme sømløse opplevelsen for kunden.

Administrerende direktør Hauge er enig:

- Vi starter som planlagt, og dersom dette innføres tilpasser vi oss det. Da må vi endre forretningsmodellen. Det vil ikke bli så fleksibelt å knytte nett og butikk sammen hvis handelen under 500 kroner må gå fra et annet sted, sier Hauge.

Sentrallageret til Douglas ligger i Tyskland, og Lindøe og Hauge mener de skal få til konkurransedyktige priser uansett om forslaget går gjennom.

Samspill

- Økt momsfri import er konkurransevridende og uheldig. Og jeg tror forslaget bygger på manglende forståelse fra politikerne. De sier de vil gjøre det for forbrukerne, men jeg tror ikke dette forslaget vil gagne norske forbrukere. Fremtiden er å være tilstede for kunden i alle kanaler - både på nett og i butikk, men da må alle ha like rammebetingelser, sier Lindøe.

Åpningen av den fysiske storbutikken i Oslo skal skje samme dag som Douglas Norge lanserer eget nettsted med nettbutikk. Det er nettopp samspillet mellom disse som er testprosjektet, sier ledelsen til E24.

- I Europa har Douglas også nettbutikk og butikker, men vi skal få dette til å spille perfekt sammen, sier  Lindøe.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå