Facebook innrømmer at yngre mister interessen

Facebook innrømmer at færre ungdommer benytter seg av dem. Men med sterke kvartalsresultater steg aksjen likevel 15 prosent onsdag.

<p><b>MISTER DE UNGE?</b> Facebook-sjef Mark Zuckerberg sa tidligere i år at det «rett og slett var galt» at selskapet han startet har problemer med ungdomsmarkedet. Nå innrømmer Facebook en nedgang blant de yngste brukerne.</p>

MISTER DE UNGE? Facebook-sjef Mark Zuckerberg sa tidligere i år at det «rett og slett var galt» at selskapet han startet har problemer med ungdomsmarkedet. Nå innrømmer Facebook en nedgang blant de yngste brukerne.

De yngste tenåringene ser ikke ut til å bli fanget av tiltrekningskraften til Facebook. De foretrekker heller å holde kontakt med vennene gjennom Twitter, Snapchat og Zuckerberg-eide Instagram, skriver Financial Times.

- Tenåringsmarkedet er kritisk, for de er raskest til å plukke opp nye ting, sier investor ved Institutional Venture Partners, Jules Maltz til avisen.

Facebook har nylig måttet forsvare seg mot flere studier og artikler som hevder at ungdommer ikke lenger synes Facebook er «like kult» som før. Og de måtte ta kvartalstallene ble lagt frem onsdag innrømme at tallene er klare:

- Vi har sett en nedgang i daglige brukere det siste kvartalet, spesielt blant de yngste ungdommene, sa Facebooks finanssjef David Ebersman.

Søker privatliv

Ekspert på sosiale medier, Ida Aalen, sier til E24 at hun ikke er overrasket over nedgangen i bruken av Facebook blant ungdom.

Også undersøkelser hos TNS Gallup i Norge indikerer det samme, påpeker Aalen, som i fjor ga ut boken «En kort bok om sosiale medier».

Aalen tror årsaken til brukernedgangen hos ungdom er å finne i Facebooks grunntanke - nemlig tanken om at jo flere venner du har, jo morsommere blir Facebook.

- Men når ungdom er venn med moren sin, tanta si, sjefen sin og fetteren sin, har de ikke lenger den typen privatliv som ungdom alltid har jaktet på - siden den gang de hang på hjørnet av den lokale kiosken, sier Aalen.

Siler aktivt

En løsning er å operere med masse ulike personverninnstillinger, for på den måten å sile hvem som får se hva på Facebook-profilen.

En annen løsning er selvsagt å bruke andre tjenester, som for eksempel Snapchat og Vine.

- Dette fremstår som mer flyktige medier, og dermed mindre farlige, sier Aalen, som likevel ikke tror ungdom vil slutte helt å bruke Facebook.

- Det er et sted du må være. Det fungerer litt som telefonkatalogen i gamle dager, et sted hvor folk som ikke kjenner deg kan få tak i deg.

Børshopp

Kvartalsrapporten var ellers langt sterkere enn Wall Street hadde ventet, noe som sendte Facebook-aksjen opp 15 prosent onsdag.

Det viste at salgsinntektene havnet på over to milliarder dollar, hvilket var vesentlig mer enn de 1,9 milliardene analytikerne hadde ventet på forhånd, og formidable 60 prosent høyere enn i tilsvarende periode i fjor.

Overskuddet dette kvartalet var på 621 millioner dollar, eller over 3,6 miliarder kroner, dobbelt så stort som tredje kvartal i fjor.

Overskuddet per aksje havnet på 25 cent, noe som var mer enn de 19 centene som var ventet på forhånd.

1,2 milliarder brukere

Facebook sier de nå har 1,19 milliarder månedlige aktive brukere. Det er en økning på 18 prosent det siste året.

Inntektene fra annonsesalg på mobiltjenesten utgjør nå 49 prosent av de samlede inntektene for selskapet.

- Det sterke resultat vi oppnådde i kvartalet viser at vi er forberedt på den neste fasen for vårt selskap som er å arbeide for å få de neste fem milliarder menneskene online og med i kunnskapsøkonomien, sier konsernsjef Mark Zuckerberg i en kommentar til regnskapet.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå