«Eksepsjonell» sjømateksport til Sør-Korea: – Nå har det tatt av

Sørkoreanere foretrekker sjømat fremfor kjøtt, og aller helst skal den være norsk. – Veksten vi har sett er helt eventyrlig, sier Sjømatrådet. 


<p><b>NORSKE FJELL:</b> Sjømatrådets utsending i Korea og Japan, Gunvar Lenhard Wie, gleder seg over den enorme veksten for norskimportert sjømat i Sør-Korea. </p>

NORSKE FJELL: Sjømatrådets utsending i Korea og Japan, Gunvar Lenhard Wie, gleder seg over den enorme veksten for norskimportert sjømat i Sør-Korea. 

I Sør-Korea spises det mer sjømat enn noen andre steder i verden

Mens sjømatkonsumet i all hovedsak er nedadgående i verden generelt, har Sør-Korea en utvikling som peker i motsatt retning. 

Og det kommer definitivt den norske eksportnæringen til gode. 

I 2016 økte norsk sjømateksport til Sør-Korea med hele 73 prosent sammenlignet med året før. Det tilsvarer 2,15 milliarder kroner. 

2017 ser ut til å fortsette i samme spor, skal vi tro ferske tall fra Sjømatrådet. 

Så langt i år har norske bedrifter eksportert sjømat til landet for 870 millioner kroner – en økning på 150 millioner mot samme tid i fjor.

Næringen har riktignok jobbet mot markedet i mange år, men nå har det virkelig skutt fart, opplyser Sjømatrådet.  

– Den siste tiden har vi fått en annen vinkling, og kjennskapen til norsk sjømat har økt betraktelig. Nå har det tatt av, sier Sjømatrådets utsending for Korea og Japan, Gunvar Lenhard Wie, til E24.

Opptatt av helse

Sjømatrådet har nylig utført sin første sjømatstudie i Sør-Korea, og resultatene er svært lovende for norske sjømatprodusenter. 

Hele 75 prosent oppgir at de foretrekker fisk og skalldyr over kjøtt, både til hverdags og fest. Det er en statistikk som taler for seg selv, tatt i betraktning av at kjøtt og fjærkre regjerer i resten av verden. 

– Det at koreanerne i så stor grad mener at sjømat er den viktigste proteinkilden, er utrolig positivt for fremtiden til norsk sjømateksport. Korea er et utrolig spennende marked for sjømat, og veksten i sjømateksporten hit har vært eksepsjonell, sier Wie. 

Mye av forklaringen bak den norske sjømatsuksessen i landet ligger i at koreanerne er kjøpesterke. Samtidig er de svært opptatt av kvalitet og helse, utdyper Wie. 

– For mat totalt sett er smak den viktigste driveren. Men for sjømat er helse faktisk viktigere enn smak. Det er et enormt helsefokusert land, og de er for eksempel veldig opptatt av at det skal være lavt saltinnhold i maten, sier Wie. 

Sammenlikner seg med Norge

For å dekke koreanernes etterspørsel etter sjømat, må litt over halvparten av volumet importeres. Ifølge Sjømatrådet er andelen også i økning grunnet nedadgående innenlands fangst, samtidig som importen fra andre land avtar. Det gir enda bedre grobunn for norsk sjømat i det asiatiske landet: 

I 2016 alene var totaleksporten fra Norge på 58.000 tonn, og siden 2012 er verdien av sjømateksport til Sør-Korea nesten femdoblet. 

Dette begrunnes i stor grad ved at koreanerne er opptatt av kvalitet og sikkerhet, og at koreanere ser på Norge og Sør-Korea som sidestilte på det området. I tillegg svarer 82 prosent at opphavsland er en viktig faktor når de velger sjømat på butikken, og norsk sjømat har en unik posisjon hvor folks preferanser ligger nært den koreanske. 

– Norge er den eneste nasjonen som kommer i nærheten av Sør-Korea. De sammenligner seg med Norge. Det er en fantastisk fin utvikling, sier Wie. 

Når koreanerne går på restaurant er det de mer eksklusive valgene som laks og kongekrabbe som troner øverst på preferanselisten. Så langt i år har det blitt eksportert 8.500 tonn laks til Sør-Korea, hvilket gjør landet til det fjerde største vekstmarkedet for laks målt i volum. 

 <p><b>NORSK MAT:</b> Sjømatrådet sjekker ut norsk sjømat på et fiskemarked i Sør-Korea. </p>

NORSK MAT: Sjømatrådet sjekker ut norsk sjømat på et fiskemarked i Sør-Korea. 

Det «rene og kalde»

Nordøy Sea Korea har spesialisert seg på salg av sjømat til det koreanske markedet. De kan fortelle om en enorm vekst i etterspørselen etter laks, og at oppmerksomheten nå er rettet mye mot Norge og den rene, gode sjømaten. 

 <p>Fredrik Nordøy i Nordøy Sea Korea.</p>

Fredrik Nordøy i Nordøy Sea Korea.

Per nå er det makrell, laks og kongekrabbe som er mest populært hos koreanerne. For bare noen uker siden åpnet DHL en egen sjømatrute fra Finnmark til Oslo hvor fersk laks og levende kongekrabbe flys direkte til Øst-Asia. 

Men fremtiden vil by på et mye større spenn av andre arter også, mener Fredrik Nordøy toppsjef i selskapet. 

– Mange nye arter man ikke ser på som mat i Norge i dag kommer til å bli større. Vi skal fokusere mer på hvit fisk og disse «andre artene» enn før.  

– Er sjømatnæringen i Norge rustet for en eksplosjon i etterspørselen? 

– For laks - ikke i det hele tatt. Prisene på laks er svært høye, og det er en større utfordring enn man skulle tro. For andre arter handler det mer om omstilling og tilrettelegging. Kvalitet og tilgang er gjennomgående i markedet, noe fiskenæringen i Norge må ha større fokus på i årene som kommer for å imøtekomme fremtidens behov, sier Nordøy. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå