Flynonstop gjør seg klar til takeoff

Drøyt én måned før første «Flynonstop»-fly letter fra Kjevik ved Kristiansand, holder fremdeles selskapet bookingtallene tett ved brystet. 

<p><b>FLYNONSTOP:</b> Espen Hennig-Olsens nye selskap skal benytte seg av flytypen Embraer 190 til destinasjoner som London, Paris og Nice.</p>

FLYNONSTOP: Espen Hennig-Olsens nye selskap skal benytte seg av flytypen Embraer 190 til destinasjoner som London, Paris og Nice.

I fjor høst lanserte tidligere iskremfabrikkeier Espen Hennig-Olsen overraskende nok et helt nytt sørlandsk flyselskap på en pressekonferanse i Kristiansand.

Siden har han jobbet intenst med å stable «Flynonstop» opp på beina. Om drøyt én måned sender selskapet sine første passasjerer med direktefly til ulike destinasjoner i Europa.  

LES OGSÅ: Dette er Norges nyeste flyselskap

- Noen fly er fulle, andre er tomme

Selskapet som siden fikk refs av Luftfartstilsynet for å markedsføre seg som et flyselskap, ettersom de rent teknisk er et reiseselskap, ønsker ikke ikke å uttale seg om konkrete til bookingtall til E24 ennå.  

LES OGSÅ: Får ikke lov til å kalle seg flyselskap

De er forbeholdt en pressekonferanse to dager etter første take-off i slutten av april.

- Men jeg kan si at september og oktober blir veldig gode måneder. August er vanskeligere for da er det ingen som drar på ferie. Oppsummert er noen flyvninger fullbooket, mens andre er nesten tomme, forteller Hennig-Olsen  

Han forteller at målet er at selskapet i gjennomsnitt skal klare fylle 65 av 100 seter per fly.

- Dersom bookingtallene er gode, hadde dere ikke allerede offentliggjort dem?

- Når andre flyselskaper påstår at de har mange bookinger, og man går inn på bookingsiden og fortsatt finner ekstremt billige billetter, da tenker jeg jøss. 

- Vi vil ikke si noe som ikke er tilfelle. Siden vi ikke kan sammenligne med fjoråret, er vi fortsatt litt usikre. Men vi ligger foran budsjett, fortsetter han.

- Det er plass til én til

<p><b>FRA IS TIL FLY:</b> Espen Hennig-Olsen solgte eierandelene i familieselskapet Hennig-Olsen Is for et par år siden.<br/></p>

FRA IS TIL FLY: Espen Hennig-Olsen solgte eierandelene i familieselskapet Hennig-Olsen Is for et par år siden.

Hennig-Olsen er eneeier av Flynonstop gjennom investeringselskapet Tamburin Invest. 

Han var markedsdirektør og medeier i Hennig-Olsen Is, inntil han solgte seg ut av familieselskapet i 2011. 

Sist tilgjengelige regnskapsår i Tamburin Invest er fra 2011. Da hadde selskapet en bokført egenkapital på 29 millioner kroner. 

- Du starter opp i en tid hvor luftfartsbransjen sliter med lav lønnsomhet, konkurser og underskudd. Hvorfor satser du pengene dine i en så risikofylt bransje?

- Det er ganske tøffe tak. Det er det ingen tvil om. Men jeg at tenker når Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan gå fra 0 til 10 milliarder i omsetning, kan det være plass til én til. Det var tungen på vektskålen, sier han.

LES OGSÅ: Spår dyrere flybilletter

Vil kapre nye kunder

Flynonstop eier ikke fly selv. De leaser et 100-seters brasiliansk Embraer-fly av CIT Aerospace som opereres av det nederlandske flyselskapet Denim Air. 

Hennig-Olsen håper han med det denne flytypen har funnet et smutthull i det norske markedet.

- De andre flyselskapene har flytyper med plass til 186 til 189 passasjer, og da er det bare i de store byene man får god økonomi på direktefly til utlandet. Vi kan med et litt mindre fly, henvende oss til de som bor i de mindre byene, sier han.

- Og de ønsker jo direkteruter de også. Det er slitsomt og alltid måtte mellomlande på Gardermoen, legger han. 

Hennig-Olsen forteller at flyet nå er ferdiglakkert hos produsenten i Sao Paolo, og skal overleves dem 12. april.

- Så kommer vi flyvende inn over Sørlandet med eskorte fra jagerfly i midten av april. Det får vi håpe setter en ytterligere fart på salget, sier han.  

I tillegg til åtte europeiske destinasjoner fra Kristiansand, har selskapet offentliggjort at de også skal starte en direkterute fra Ålesund til Nice. 

LES OGSÅ:

På forsiden nå