Herkules selger Didriksons: – Har vært en veldig god investering

Det nordiske oppkjøpsfondet Adelis Equity har blitt enige med Herkules om å kjøpe regntøysprodusenten Didriksons.


<p><b>GOD BUTIKK:</b> Den svenske klesprodusenten har vokst kontinuerlig fra 2010, og omsatte i 2018 for nærmere 500 millioner kroner.</p>

GOD BUTIKK: Den svenske klesprodusenten har vokst kontinuerlig fra 2010, og omsatte i 2018 for nærmere 500 millioner kroner.

Årsaken til oppkjøpet fra Adelis sin side er at Didriksons har vokst kraftig de siste årene, og omsetter nå for rundt 500 millioner kroner.

Herkules kjøpte Didriksons for fire år siden, og partner Cato A. Haug sier de er mer enn fornøyd med investeringen i sin helhet.

– Selskapet har hatt en veldig fin utvikling fra vi tok over, og har doblet topplinjen siden 2014.

Partene ønsker ikke å røpe størrelsen på transaksjonen.

Tidspunktet for salget sier Haug er helt etter deres egen bok når det kommer til investeringer, ettersom fondet har som mål å selge selskapene sine i løpet av 4–6 år.

Tror på sterk vekst

I forbindelse med at Adelis tar over eierskapet, går også tidligere toppsjef i det svenske klesmerket Haglöfs inn i Didriksons styret.

I dag selges klesmerket i 19 ulike markeder, og ekspansjon utenfor Sverige og Norge har vært et stort fokus for Herkules etter de tok over Didriksons.

– Vi har sett en gjennomsnittlig vekst på 17 prosent i året, hvor Didriksons har gått fra å være en merkevare til stede i Sverige og Norge, til å bli en Nord-Europeisk merkevare, sier Haug som roser ledelsen i selskapet.

– Er dere fornøyd med avkastningen på investeringen?

 – Jeg vil ikke si noe konkret om vår avkastning, annet enn at den er godt over gjennomsnittet i bransjen, så det har vært en veldig god investering, sier Haug.

Tyskland er selskapets sterkeste marked utenfor hjemmemarkedene, og man omsatte for 100 millioner i landet i 2017.

Etter overtagelsen i 2014, hentet Herkules Johan Ekeroth til ny toppsjef i selskapet. Ekeroth kom fra jobben som salgsdirektør for det japanske klesmerket Asics i Nord-Europa.

– Jeg er veldig glad for at vi får Adelis som nye eiere. Vi har vært veldig fornøyd med en nordisk eier slik som Herkules har vært, og at vi fortsette i samme spor synes vi er viktig, sier Ekeroth til E24.

Halvparten netthandel

Didriksons-sjefen sier selskapet gikk bra da han ble hentet til sjefsrollen, men at det sto foran betydelige utfordringer.

– Da jeg kom inn hadde selskapet hatt en god vekst siden 2010, men hadde vanskelig for å vokse videre utenfor hjemmemarkedene uten gode prosesser. Mange selskaper tar for lett på viktigheten av gode prosesser i selskapet før man vokser utenfor sine største hjemmemarkeder.

– Hva blir de største utfordringene for selskapet videre?

– For oss blir den største utfordringen i tiden fremover å beholde identiteten vår når vi nå vokser utenfor Norden der de ikke kjenner oss like godt enda, sier Ekeroth.

Han er spent på de nye eierne, og sier at samarbeidet med Herkules har vært bra – mye fordi han har fått lov til å ta egne valg samtidig som Herkules har vært en svært aktiv eier.

Målet er å vokse topplinjen rundt 15 prosent i år, noe som vil si en total omsetning på rundt 575 millioner kroner.

Ekeroth ønsker ikke å gå inn på bunnlinjen, men sier at selskapet har god lønnsomhet til tross for at man har brukt penger på vekst i utlandet, produktutvikling og andre investeringer.

Didriksons har ikke egne fysiske butikker, men har økt nettsalget fra egen nettbutikk de siste årene.

– Netthandel har vært viktig for oss i utviklingen selskapet, og står for nesten 50 prosent av salget om man inkluderer tredjepartskanaler, sier Haug i Hercules.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå