Valentine's Day gir millionløft for norske butikker

Hundretusenvis av røde roser gir mangel på budbiler. Hjertesmykker driver opp nettrafikken fra menn. Salget av massasjeoljer og frekke håndjern tredobles. Slik handler vi for å feire kjærligheten - og ta knekken på den dårlige samvittigheten. 


<p><b>KJÆRLIGHET OG KJØPEPRESS:</b> Valentinsdagen gir handelsnæringen flere hundre millioner i omsetning. </p>

KJÆRLIGHET OG KJØPEPRESS: Valentinsdagen gir handelsnæringen flere hundre millioner i omsetning. 

Valentinsdagen er generelt god butikk for den norske handelsstanden.

I fjor anslo hovedorganisasjonen Virke at nordmenn ville bruke 270 millioner kroner, men i år foreligger det ikke noe nytt anslag.

– Valentine's gir uansett noen hundre millioner i kassen for den norske handelsnæringen, uten at jeg har et konkret tall for 2018, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, til E24.

– Ferske varer som konfekt og blomster driver salget, men også dyrere gaver som smykker går det mye av. Noen bruker mye penger, men ikke alle. Valentines er nok en dag som er vanskelig å unngå for mange, særlig for den yngre generasjonen.

Mange har også begynt å kjøpe tjenester og opplevelser til sin kjære.

– Dette er dagen for en hyggelig overraskelse på restaurant, kino eller teater, sier Stende.

– Er det mange som handler på grunn av dårlig samvittighet?

– Noen føler nok litt på presset fra sin bedre halvdel, men det er heldigvis ikke så vanskelig å gi en oppmerksomhet til den eller de du er glad i.

Kondomeriet: Tredobler salget

– Før Valentine's Day ser vi en sterk økning i salg av undertøy, sexleketøy og massasjeoljer. Her er det både kvinner som kjøper til seg selv og menn som kjøper i gave til partner, sier Kondomeriets presseansvarlig Dorthea Berge til E24. 

Kondomeriets butikker er pyntet til randen med røde hjerter og romantikk til valentinsdagen, også kjent som St. Valentine's Day eller «alle hjerters dag». Selv om én av syv nordmenn ifølge inkassoselskapet Lindorff blir i romantiske forhold for å spare penger, er mange nå på utkikk etter å bruke penger på å piffe opp forholdet. 

– Valentine's er høytid hos Kondomeriet og i tiden rundt merkedagen har vi en tredoblet omsetning sammenlignet med andre dager i året, sier Berge. 

I år kommer den store kjærlighetsdagen rett etter premieren på en ny «Fifty Shades of Grey»-film, noe som gir flere og frekkere kjøp før 14. februar. 

– «Fifty Shades of Grey» har gjort bondage stuerent, og mange ønsker å krydre sexlivet ved hjelp av håndjern, pisker og blindfolds. Det handler ikke nødvendigvis om dominans og bondage, men at erotiske fortellingen setter fantasien i gang, sier Berge. 

– Yngre kjøper blomster på mobil 

– Det går flere hundretusener roser på en slik dag. Det er mangel på både norske budbiler og fraktfly, sier Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn, til E24. 

For Norges største leverandør av friske blomster, er det mye som må klaffe 14. februar. 

– Denne dagen er planlagt lenge i forveien. Gartneriene i Afrika må få rosene inn i en syklus som gir maksimal produksjon, og vi må kjøre skiftordninger for å få ut alle blomstene. På få år har Valentine's blitt en stor blomsterdag. 

De fysiske butikkene er fremdeles den viktigste plattformen for salg av ferske blomster, men netthandelen øker kraftig, særlig blant yngre. 

– Netthandel på mobil vokser raskest i forkant. Det er enkel måte for yngre å uttrykke kjærlighet og glede, sier Ølstad, som ikke er særlig bekymret for konkurransen fra dagligvarebutikker og bensinstasjoner. 

– Det ligger ofte stor omtanke bak gaver på Valentine's, så det er nok ofte en nødløsning å kjøpe rosene på bensinstasjonen. 

– Det blir mye hjertesmykker 

Gullsmedkjeden Bjørklund sier at valentinsdagen «utvilsomt er en viktig dag» for smykkesalget. 

– Det er noen høydepunkter på kalenderen som jul, konfirmasjon, morsdag og Valentines, sier Bjørklunds pressekontakt Linda Brenden til E24. 

Den siste uken har kjeden opplevd en 25 prosent økning i trafikk på hjemmesiden sin. Det kommer godt med i en tid hvor kjøpesentrene er under press.  

– For yngre kjøpere er Valentines viktig, mens mange eldre kanskje synes det er en litt tullete dag, sier Brenden.

– Vi satser derfor på å være til stede i søkene på nett. Antall transaksjoner er noe opp, men dette handler nok om at morsdag og valentines er dager som ofte kommer overraskende på. Klikk & Hent har en økning på 80 prosent og viser at folk har dårlig tid og må hente varene samme dag. Klikk & Hent er uvurderlig på slike dager.

Kvinner handler fortsatt mest, men menn har en høyere prosentvis økning i perioden. Bestselgeren er uansett det klassiske hjertesmykket. 

– Det blir mye hjertesmykker i vår bransje. Det er en bestselgere gjennom hele året, så vi trenger ikke å endre taktikk. Hjertet symboliserer en verdi utover selve smykket. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå