Forbrukertilsynet slår ned mot kredittkreklame

Forbrukertilsynet sier Resurs Bank driver «ulovlig kredittreklame.» Nå må banken endre reklamen innen fredag. 


<p><b>KRAV:</b> Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet krever at Resurs Bank endrer sin markedsføring for Nordbykortet innen fredag.</p>

KRAV: Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet krever at Resurs Bank endrer sin markedsføring for Nordbykortet innen fredag.

«Gjør grensehandelen billigere med bonus på alle kjøp. 1 kroner = ett poeng. Du får 10.000 velkomstpoeng,» skriver Resurs Bank i en Facebook-reklame for Nordbykortet.

Er det virkelig slik at Resurs Bank gir ut 10.000 bonuskroner til nye kunder, spurte en forbruker seg etter å ha sett reklamen. 

Da forbrukeren tok kontakt med banken avkreftet at man fikk disse summene.  

– Denne reklamen kan gi forbrukerne inntrykk av at en krone og ett poeng har samme verdi. når dette ikke er tilfelle, er reklamen egnet til å villede og derfor ulovlig, sier avdelingsdirektør Jo Gjerdrem i Forbrukertilsynet. 

For ordens skyld, et poeng er ifølge vilkårene på bankens nettsider verdt 0,01 kroner. Nye kunder kan dermed ikke forvente å få mer enn 100 bonuskroner i såkalt velkomstbonus. 

 <p>MÅ ENDRES: Denne reklamen krever Finanstilsynet at Resurs Bank endrer eller fjerner før fredag. </p>

MÅ ENDRES: Denne reklamen krever Finanstilsynet at Resurs Bank endrer eller fjerner før fredag. 

– Kostnader kommer for dårlig frem

I tillegg til bonuspåstandene i reklamen, reagerer Forbrukertilsynet på at kostnadene ved kreditten ved bruk av Nordbykortet er utelatt eller underkommunisert. 

Forbrukertilsynet mener at det i enkelte av reklamene er slik at opplysninger om «gevinster» skrives med store bokstaver, samtidig som de faktiske kostnadene av lånet skrives med små bokstaver «som nærmest er uleselig»

– I reklame for forbrukslån og kreditt kan en ikke fremheve tilleggsfordelene mer enn kostnadene. Det betyr at det skal være like tydelig for forbrukerne hvor mye lånet koster som hvilke gevinster de kan få om de tar opp et lån. Disse reglene har ikke Resurs Bank fulgt, sier Gjedrem. 

Banken har fått frist til fredag med å endre eller fjerne reklamen, opplyser Forbrukertilsynet. 

E24 har vært i kontakt med landdirektør Ingebjørg Brown i Resurs Bank Norge. Hun sier at saken er sendt til personen med ansvar for dette, og at de foreløpig ikke har en kommentar til saken. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå