Axa inngår partnerskap med norsk forsikringsmygg – åpner for oppkjøp

Verdens største forsikringsselskap skal bruke norsk forsikringsteknologi – og utelukker hverken investeringer eller oppkjøp i oppstartsselskapet Tribe.


<p><b>FORNØYDE:</b> Medgrunnlegger og daglig leder i det vesle forsikringsselskapet Tribe, Rune Brunborg (t.v.), er meget fornøyd med å ha fått verdens største forsikringsselskap som partner. Axas Norden-sjef Lars Lindmark (t.h.) fløy til Oslo for anledningen.</p>

FORNØYDE: Medgrunnlegger og daglig leder i det vesle forsikringsselskapet Tribe, Rune Brunborg (t.v.), er meget fornøyd med å ha fått verdens største forsikringsselskap som partner. Axas Norden-sjef Lars Lindmark (t.h.) fløy til Oslo for anledningen.

Avtalen er gjort med Axa Partners som er en del av konsernet som tilbyr forsikringstjenester til tredjeparter, deriblant en rekke store banker som DNB, Nordea og SEB.

– Det var under et salgsmøte hvor vi litt tilfeldig kom inn på om det var mulig å bruke Tribes forsikringsteknologi, deres plattform, for våre kunder i Norden. Det hadde ikke Tribe tenkt på, men var åpne for muligheten, sier Axas Norden-sjef Lars Lindmark som holder til i Sverige.

Etter åtte måneder med gjennomgang av avtalen er Axa om bord, og starter utrulling til sin første nordiske partner, Zmarta Group.

Plattformen Axa er interessert i, gjør at man kan hente en kundes forsikringsinformasjon, matche tilbudet og gi kunden et bedre tilbud på under ett minutt. 

– Dette er en del av Axa sin strategi, å bruke løsninger utviklet av dyktige mindre selskaper, og det hender at det ender med oppkjøp, men det er et spørsmål for en senere tid, sier Lindmark.

På verdensbasis har Axa rundt 103 millioner kunder og over 166.000 ansatte.

Den franske giganten driver ikke forsikringstjenester mot det norske forbrukermarkedet i dag.

Var aldri meningen

E24 skrev tidligere om Tribe som utfordret den etablerte forsikringsbransjen med nye digitale løsninger. Men det er ikke den opprinnelige ideen som nå tar fart.

Tribes opprinnelige bidrag til forsikringsbransjen, er det de kaller venneforsikring, hvor man får billigere forsikring og bedre bonus jo flere venner man verver. 

Om noen av vennene i nettverket må bruke forsikringer synker bonusen, dermed hevder selskapet at dette ansvarliggjør kundene, og fører til langt lavere risiko.

– Det var jo en mulighet som kom litt overraskende på. Nå har vi skilt ut salg av teknologien i et eget selskap, og allerede i fjor var dette selskapet mer innbringende enn salg av forsikringer, sier medgrunnlegger og daglig leder i Tribe, Rune Brungborg.

Tribe har ikke vanskelig for å se for seg at salg av teknologien vil fortsette å være mer innbringende enn deres salg av venneforsikring.

Axa betaler Tribe for hver av deres kunde som brukes plattformen, og den første avtalen som straks starter med Zmarta Group er verdt 1,5 millioner kroner, men som fort kan mangedobles for hver Axa-partner som bruker Tribes teknologi.

Om alt går som planlagt, vil Axa ta løsningen til andre partnere i Norden, og deretter ut i verden.

Avtalen med Axa er ikke eksklusiv, og Tribe-sjef Rune Brunborg sier de kommer til å lansere flere nye avtaler med store svenske og italienske aktører i løpet av kort tid.

– Men selger dere denne teknologien til deres konkurrenter her i Norge? 

– Vi ønsker ikke å kannibalisere driften vår i Norge, så selv om vi er i dialog med ulike aktører her hjemme også, er enda hyggeligere å snakke med internasjonale kunder.

Har takket nei til flere oppkjøp

Men det er ikke første gang større forsikringsselskaper fatter interesse for Tribe.

– Vi var i samtaler med et norsk forsikringsselskap om salg av teknologien, men de ville i realiteten kjøpe oss med en gang, og det er vi ikke interessert i, sier Brunborg. 

Så om Axa hadde lagt nok penger på bordet i dag, så er ikke dere interessert?

– Nei, ikke i dag, men vi ønsker å bli bedre kjent med Axa, og det kan godt være Axa er godt hjem for oss etter hvert.

Lindmark sier på sin side at han vet at teknologien fungerer, men vil la tallene tale for seg selv før de vurderer å gå inn på eiersiden i selskapet.

– Tribe er blant de beste i verden på den digitale kundereisen, og det vil vi tilby våre partnere.

Axa-sjefen i Norge, Per Henrik Hovelsrud, tror Tribe-plattformen fungerer godt for de fleste av deres selskaper.

– Vi ser på hvert enkelt av våre caser om det lønner seg å gå over til Tribe, og det regnestykket har hittil vært ganske enkelt, sier Hovelsrud.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå