Norsk forsvarsbedrift blir milliardbutikk

Statseide AIM Norway rigger seg for mer jagerfly-vedlikehold. Forsvarsforetaket ligger an til nesten å doble omsetningen med oppkjøpet av belgiske BEC.


<p><b>KAMPFLY</b>: Etter konkurranse med flere interesserte og forhandlinger er det nå klart at belgiske BEC selges til statseide AIM Norway. Begge selskapene utfører arbeid for å holde F-16-fly flyvedyktig.</p>

KAMPFLY: Etter konkurranse med flere interesserte og forhandlinger er det nå klart at belgiske BEC selges til statseide AIM Norway. Begge selskapene utfører arbeid for å holde F-16-fly flyvedyktig.

Aerospace Industrial Maintenance Norway SF (AIM Norway), som er 100 prosent eid av Forsvarsdepartementet, har kjøpt Belgium Engine Center (BEC).

– Norsk forsvarsindustri har mye å by på, noe det internasjonale markedet virkelig har fått øynene opp for den siste tiden, sier administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway.

Beløpet AIM måtte legge på bordet til selgeren Pratt & Whitney, et av verdens største selskaper innen design, produksjon og vedlikehold av fly-, tog- og rakettmotorer, er ikke offentlig.

– Det var en riktig pris, sier juridisk direktør Thomas Lerøy, som ikke vil kommentere størrelsen.

– Det er en avtale mellom oss og selger, sier han.

Det norske statsforetaket har i dag 436 ansatte og omsetter for over en halv milliard kroner i året.

Rigger seg til for økt vedlikehold av kampfly

AIM leverer i dag reparasjons- og vedlikeholdstjenester til blant annet fly og helikoptre, i tillegg til radarer og radio-, data- og teleutstyr.

 <p><b>DEAL</b>: Administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway og Joseph A. Sylestro, visepresident for ettermarked i Pratt &amp; Whitney, signerte i dag avtalen som gjør AIM Norway til en milliardbedrift.</p>

DEAL: Administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway og Joseph A. Sylestro, visepresident for ettermarked i Pratt & Whitney, signerte i dag avtalen som gjør AIM Norway til en milliardbedrift.

Selskapet har det norske forsvaret som sin største kunde. En stor del av virksomheten består av å holde F-16-flåten flygedyktig, i tillegg til F-35-flyene senere – flytypen den norske stat punger ut minst 68 milliarder kroner for.

Belgiske BEC utfører på sin side reparasjons- og vedlikeholdstjenester av selve F100-motoren som sitter i kampflyene F-15 og F-16. Det belgiske selskapet er også godt posisjonert for å bli det europeiske motorsenteret for F-35.

På spørsmål om hvor stor andel de to selskapene sammen vil utgjøre av det totale markedet for vedlikehold og reparasjon på kampflyene F-15, F-16 og F-35, svarer selskapet at det dreier seg om en betydelig størrelse.

– Det er veldig vanskelig å si. Men i utgangspunktet er det lagt opp til at Norge skal ha en tredjedel av Europa-markedet. Så en mindre andel enn 30 prosent blir for lite ambisiøst, sier Lerøy. 

Til sammen er det forventet at de to selskapene vil ha en omsetning på over en milliard kroner.

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>F-35:</b> Både AIM Norway og BEC vil utføre arbeid for å holde F-35 i luften. Her fra Rygge i 2009, da produsenten Lockheed Martin presenterte en fullskala modell av forsvarets ny jagerfly.</p>

F-35: Både AIM Norway og BEC vil utføre arbeid for å holde F-35 i luften. Her fra Rygge i 2009, da produsenten Lockheed Martin presenterte en fullskala modell av forsvarets ny jagerfly.

Åpner nye markeder

I dag står det 14 land på kundelisten til BEC, inkludert Danmark, Nederland, Polen og Portugal. Posisjonen som europeisk motorsenter for F135 er potensielt verdt 150 millioner kroner i året. 

Med kjøpet av BEC åpnes dermed et nytt internasjonalt marked for AIM Norway.

– I AIM har vi alltid hatt blikket rettet utover og jobbet med mange internasjonale kunder, tillegg til å ha godt feste her til lands. Derfor synes vi det er ekstra moro å ta nok et steg ut i verden, slik vi gjør med dette oppkjøpet. Vi vil få stor nytte av et selskap som BEC og vi har mye å lære av hverandre, sier Haukåssveen.

Planlegger å flytte fra Kjeller til Rygge

Motorene til de nye F35-jagerflyene skal vedlikeholdes på Rygge militære flystasjon, etter en beslutning fra AIM Norway høsten 2015.

Situasjonen på Moss Lufthavn Rygge, som nå er truet av nedleggelse, kom brått på AIM – men foreløpig sitter de stille i båten.

– Situasjonen som har oppstått rundt Rygge vil i utgangspunktet ikke påvirke AIM, da vår aktivitet der ikke er avhengig av en rullebane. Følgelig står styrets beslutning om å etablere motordepot på Rygge, sier Lerøy.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå