Frp er kritisk til «flyskam»: – Å fly vil bli noe av det reneste vi kan gjøre

Frp mener det er helt galt hvis det å fly skal bli oppfattet som skamfullt. – Husk på at Norge er en del av verden, sier samferdselspolitisk talsperson Morten Stordalen.


<p><b>GREIT Å FLY:</b> Svenskene skammer seg i økende grad for klimaavtrykket de står for ved å fly, men slik trenger man ikke tenke, mener Frp. </p>

GREIT Å FLY: Svenskene skammer seg i økende grad for klimaavtrykket de står for ved å fly, men slik trenger man ikke tenke, mener Frp. 

I Sverige er det stadig flere som velger miljøvennlig transport for å slippe «flyskam». Nesten hver fjerde svenske har valgt bort flyreiser det siste året på grunn av klimahensyn, og på svenske flyplasser har det vært nedgang i passasjerantallet syv måneder på rad, ifølge Bloomberg.

Enn så lenge er det lite flyskam å spore i Norge og det bør det heller ikke bli, mener Frp. 

– Vi er annerledes enn Sverige, ingen skal føle skam for å fly i Norge. Her fungerer kortbanenettet som en del av kollektivtilbudet i vårt langstrakte land, sier Frps samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen.

– Man kan jo forbedre buss- og jernbanenettet? 

– Det er nok en utopi. I tillegg vet vi at det testes ut elfly på kortbanenettet og jeg tror ikke det er mange år før det er på plass. Da blir det å fly noe av det reneste vi kan gjøre.

Vil heller gi Norwegian en klapp på skulderen

– Det er vel ikke en negativ ting at folk føler at de burde leve mer klimavennlig? 

– Folk må få velge selv, men det er uheldig om man skal definere det å fly som noe skamfullt. Det er mange som trenger å bruke fly i arbeidshverdagen, for eksempel. Jeg synes folk fremdeles skal få lov til å fly med god samvittighet. 

– Det er da langt ifra alle flyginger som er korte, i fremtiden kanskje elektriske, i arbeids ærend. 

– Nei, men ta Norwegian som eksempel. Det er svært få flyselskaper som har så drivstoffgjerrige fly som dem. Jeg synes de skal få en klapp på skulderen for å sørge for at de forurenser mindre enn det gamle fly gjør. 

– De forurenser jo fremdeles en god del. 

– Husk på at Norge er en del av verden. Det er veldig mange som har en arbeidsplass i et annet land. For dem er det ikke levedyktig å bruke buss og tog og vi vil jo at de skal kunne komme seg hjem til familien på kvelden. 

– Er du bekymret for at begrepet flyskam skal bli definerende for debatten, slik «monstermaster» ble i sin tid? 

– Nei, jeg er ikke det. Som sagt vil vi med tiden få elektriske fly på kortbanenettet. Da blir det den reneste transportmetoden vi kan benytte. 

– Selskapene bør føle skam

Også det mer klimaoffensive samarbeidspartiet Venstre mener at flypassasjerer skal slippe å føle skam. 

– Passasjerene har sjelden et alternativ i Norge. Hurtigere togstrekninger er noe i Venstre prioriterer, sier partiets samferdselspolitiske talsperson Jon Gunnes, og berømmer samtidig Avinor for å fremme elektriske fly på «en briljant måte». 

– Flyselskapene bør derimot føle skam! De er bakoverlent og sier at de er klar med elektriske fly i 2045. Det er altfor sent, en ambisjon om 2030 bør være oppnåelig. 

– Elektriske flymotorer testes nå av Rolls-Royce i Trondheim og batterikapasitet og vekt spås løst innen kort tid. For øvrig bør flyene til Widerøe skiftes ut snarest og i hvert fall innen 2025. Det er verstingene av alle fly i dag når det kommer til utslipp, sier Gunnes. 

Manglende bevissthet

Foreløpig synes ikke nordmenns reisevaner å være preget av de samme samvittighetskvaler som våre naboer i øst. Snarere forventer Avinor at de ferske tallene som i neste måned viser trafikken i april, og da påskeferien, vil innebære ny passasjerrekord. 

– Det ventes rekordmange reisende på Norges hovedflyplass denne påsken, skrev Avinor i en melding før påsken.

De påpeker at den sene påsken i år får mange til å velge storbyferie eller solfylte kystbyer som påskedestinasjon.

Ifølge Jon Bjartnes i WWF Norge er det manglende bevissthet om hvor mye flyturene har å si for klimaavtrykket som gjør at begrepet «flyskam» foreløpig ikke har hatt samme betydning i Norge som i Sverige. 

– Men vi tror oppmerksomheten vil vokse, etter hvert som flere oppdager hvor stor betydning det vil ha for klimaet å kutte ned på antall flyturer, sier han.

Samfunnsøkonom Haakon Riekeles i Civita mener selv at det er selskapene, og ikke enkeltpersoner, som sitter med det største ansvaret – og er dermed skeptisk til en voksende skamfølelse. 

– Hvis noen fortjener å føle flyskam, så er det flybransjen selv, skriver han i et innlegg

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå