Game of Thrones fører turistene til Kroatia

«Ringenes Herre-effekten» slår til igjen. I Norge har vi Frozen, Bollywood og Harry Hole-effekten.

<p><b>TURISTER TIL KROATIAS KING'S LANDING:</b> Bildet viser en legendarisk scene fra det fiktive stedet King's Landing. Den gamle havnen i Dubrovnik brukes som havnen i serien.<br/></p>

TURISTER TIL KROATIAS KING'S LANDING: Bildet viser en legendarisk scene fra det fiktive stedet King's Landing. Den gamle havnen i Dubrovnik brukes som havnen i serien.

Da trilogien Ringenes Herre skapte langvarig og voldsom vekst for turismen i New Zealand ble det snakk om en såkalt «Ringenes Herre-effekt»

Årlig tar 40 millioner turister valg om reisemål basert på filmer og/eller TV-serier, viser en undersøkelse fra Travelsat.

<p><b>TIL DUBROVNIK</b>: Game of Thrones får turister til å reise til Dubrovnik. Bildet viser fra høyre Nathalie Dormer, Jack Gleeson og Peter Dinklage i en scene fra serien.<br/></p>

TIL DUBROVNIK: Game of Thrones får turister til å reise til Dubrovnik. Bildet viser fra høyre Nathalie Dormer, Jack Gleeson og Peter Dinklage i en scene fra serien.

Nå er det den populære TV-serien «Game of Thrones» som får turistene til å endre reiserute, melder CNBC.

<p><b>DUBROVNIK:</b> Dubrovnik er en gammel havneby som står på UNESCOs verdensarvliste. Nå har det dukket opp guidede Game of Thrones turer i der og i Split. Vakre kirker, palass og fontener i gotisk, renessanse og barokk-stil preger byen.</p>

DUBROVNIK: Dubrovnik er en gammel havneby som står på UNESCOs verdensarvliste. Nå har det dukket opp guidede Game of Thrones turer i der og i Split. Vakre kirker, palass og fontener i gotisk, renessanse og barokk-stil preger byen.

Game of Thrones er filmet forskjellige steder i Europa, og har inspirert turister til å reise til de kroatiske byene Split og Dubrovnik som ble brukt til å spille inn scenene fra King's Landing.

- Jeg tror turisme i Kroatia vil øke med 6 prosent i år. Og vi har allerede sett en økning på 9 prosent fra svenske og norske turister. Det er veldig interessant for oss, sier Ratomir Ivicic Kroatiske viseturistministeren til CNBC.

I 2013 sto turisme for 16,5 prosent av Kroatias BNP.

Norge drar nytte av «Ringenes Herre-effekten»

Innovasjon Norge har lenge sett effektene film og TV har på turisme. Den siste tiden har vi sett hvordan Disneyfilmen Frozen har økt amerikanske reisedøgn i Norge.

Nå har flere amerikanske turoperatører laget reise-pakker med Frozen-tema til Norge

forteller Reiseliv og kultur- direktør Audun Pettersen:

- Vi ser helt tydelig at film og turisme henger sammen. Vi har i flere år tatt med utenlandske filmprodusenter på visningstur i norske fjorder. Et resultat av dette er at i noen Bollywoodfilmers «drømmescener» er filmet i Norge. Det er scener med dans og sang i storslåtte landskap.

<p><b>SPIS SOM HARRY</b>: Jo Nesbøs figur Harry Hole er stamgjest på Restaurant Schrøder i Oslo.<br/></p>

SPIS SOM HARRY: Jo Nesbøs figur Harry Hole er stamgjest på Restaurant Schrøder i Oslo.

Harry Hole-turisme

<p><b>STORSLAGEN NATUR:</b> Natur + god historie= Oppskriften på filmturisme. Filmen Frozen får har allerede gitt effekter på norsk reiseliv.<br/></p>

STORSLAGEN NATUR: Natur + god historie= Oppskriften på filmturisme. Filmen Frozen får har allerede gitt effekter på norsk reiseliv.

Hver tirsdag arrangerer Oslo Guidebureau Harry Hole vandreturer i Oslos gater. Byrået anslår at rundt 10 og 15 personer kommer på hver tur, men det er bare en sjelden gang i blant de opplever at noen kommer til Norge kun på grunn av Jo Nesbø bøkene.

Pettersen i Innovasjon Norge forteller at det var spesielt én dokumentar som fikk turistene til å strømme til Norge:

<p><b>TRAKK TURISTER:</b> Da Joanna Lumley fikk se spektakulære nordlys i Norge var det flere som ville se det samme.<br/></p>

TRAKK TURISTER: Da Joanna Lumley fikk se spektakulære nordlys i Norge var det flere som ville se det samme.

<p><b>LOKKET NORDMENN:</b> TV-serien på Med hjarte på rette staden fikk nordmenn til å dra til Nord Yorkshire. Her er et bilde fra settet<br/></p>

LOKKET NORDMENN: TV-serien på Med hjarte på rette staden fikk nordmenn til å dra til Nord Yorkshire. Her er et bilde fra settet

- Da dokumentaren «Joanna Lumley in the Land of the Northern Lights» ble sendt i beste sendetid på BBC eksploderte nordlysturismen til Nord-Norge. Dokumentaren har blitt solgt til over 100 land, sier han.

- Få nordmenn som lar seg inspirere

Rolf Forsdal i Virke Reise tror det er veldig få nordmenn som reiser på grunn av en film:

- Av tre millioner som reiser hvert år tror jeg det er et marginalt antall mennesker som reiser på grunn av filmer de har sett, men vi har ikke tall og statistikker på det.

Han nevner Ringenes Herre og TV-serier Med hjarte på rette staden som produksjoner som virkelig påvirket nordmenn og fikk dem til å feriere i New Zealand og dra fiktive byen «Aidensfield» utenfor Yorkshire i England.

- Jeg tror at det er spennende historier som er knyttet til spektakulære landskap knyttet til et sted som kan ha en interessevekkende effekt, sier Forsdal.

Insentiver for mer filmproduksjon

Regjeringen skal snart vurdere om de ønsker å innføre insentiver for å styrke utenlandsk filmproduksjon i Norge. Irland bruker rundt en milliard på insentiver og resultatet er flere filmer som blir laget.

Oslo Economics leverte nylig en utredning til Kulturdepartementet for å se på om hva ulike insentivordninger kan føre med seg.

Rapporten deres peker blant annet på at dersom insentiver i ett land viser seg å virke, vil flere land følge etter, og virkningene deles mellom land samtidig som kostnaden til staten øker.

Aktører Oslo Economics har være i kontakt med har indikert at en insentivordning vil tiltrekke seg mellom 5 og 10 produksjoner fra utlandet i året.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå