GM-konkurs nesten uunngåelig

General Motors' kreditorer takket nei til å gjøre om gjelden til aksjer i selskapet, og har nå bare fem dager på seg til å unngå konkurs.
<b>SELGER MER: </b>GM har solgt mer enn ventet, og kan betale tilbake kriselånet til myndighetene.
SELGER MER: GM har solgt mer enn ventet, og kan betale tilbake kriselånet til myndighetene.

Tilbudet til obligasjonsholderne - altså selskapets kreditorer - inngår som en del av en stor restruktureringspakke i et desperat forsøk på å unngå konkurs, i det som inntil i fjor var verdens desidert største bilprodusent.

I henhold til planen skulle kreditorene gjøre om sine 27 milliarder dollar til en eierandel på 10 prosent i General Motors. At de takket nei til dette tilbudet er ikke overraskende, gitt at deres eget utgangpunkt for forhandlingene var at gjelden skulle gjøres om til en eierandel på 58 prosent.

Les også: General Motors rykker nærmere konkurs

- GM står i dag på kanten av stupet, skriver fagforeningen United Auto Workers i en pressemelding.

Ikke nok ja

Målet fra GMs side var at obligasjonseiere som tilsvarer 24 milliarder dollar skulle takke ja til avtalen, og dermed bidra til å redusere gjelden med opptil 90 prosent. En slik gjeldsreduksjon er kravet fra den amerikanske regjeringen, som nå i praksis holder GM kunstig i live med statlige lån.

- Antall aksepter på tilbudet var betydelig lavere enn det som kreves av gjeldsreduksjon i henhold til låneavtalen med det amerikanske finansdepartementet, skriver GM i en pressemelding ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Totalt har GM fått 19,4 milliarder dollar i lån fra Obama-administrasjonen.

Forskjellbehandling

I tillegg til obligasjonseierne har også GM en stor gjeld til sine ansatte gjennom ulike pensjonsfond. I samme plan som obligasjonseierne takket nei til, ble de ansatte tilbud 17,5 prosents eierandel i bytte mot 20 milliarder dollar i ulike forpliktelser.

Både fra obligasjonseierne og utenforstående har det vært reagert på det som oppfattes som forskjellsbehandling mellom disse to gruppene. De ansatte ville altså fått en større eierandel i GM med en mindre kreditt enn det obligasjonseierne ville fått.

Styremøte

GM-styret vil møtes allerede onsdag for å diskutere konsekvensene av kreditorenes nei til en gjeldsavtale. Da vil styret diskutere hvilke muligheter som fortsatt er åpne.

Amerikanske myndigheter har satt en frist frem til mandag 1. juni på å få i stand en restruktureringsplan. Dersom en slik plan ikke er klar, vil selskapet måtte gå til skifteretten og be om konkursbeskyttelse under amerikansk lovgivning.

En konkurs i General Motors vil bli den største og sannsynligvis mest kompliserte ryddejobben før frem for amerikansk skifterett.

Aksjeras

Obligasjonsholdernes nei - som ble bekreftet av General Motors onsdag ettermiddag norsk tid - har sendt GM-aksjen i fritt fall i førhandelen i USA. Ifølge Reuters er aksjen ned rundt 12 prosent ved 2-tiden onsdag ettermiddag.

På E24 kan du følge GM-aksjen når Wall Street åpner 15.30 norsk tid.

Styrt konkurs?

Fra enkelte hold spekuleres det i at GM-ldelsen bevisst har styrt mot konkurs, for deretter å bli reddet av myndighetene under den litt særamerikanske "Chapter 11" konkursbehandlingen.

- Jeg synes tilbudet fra GM er et gjennomsiktig forsøk på å legge skylden på en konkurs på obligasjonseierne, i steden for å ta ansvar for årevis med vanstyre, sier Richard Tilton i Covenant Review til Reuters.

Analytikerkollega Erich Merkle sier til Reuters at han tror GM-ledelsen ser på en "Chapter 11" som en løsning på problemene.

- Og så lenge de ser på en "Chapter 11-konkurs" som en løsning, er det ikke mye å få gjort, sier Merkle.

Ifølge Wall Street Journal skal amerikanske myndigheter være villig til å sprøyte inn opptil 50 milliarder dollar i en omstrukturering med sikte på å ta en betydelig eierandel i GM.

E24-LESER: "Når dinosaurene blir borte blir det rom for nye produsenter."

På forsiden nå