GoodBusiness-sjef: – Derfor handler ikke nordmenn økologisk

Nordmenn handler for lite økologisk. Administrerende direktør i GoodBusiness, Kjersti Fløgstad, mener det er flere grunner til at miljøvennlighet kommer i andre rekke hos norske forbrukere.


<p><b>GODE INTENSJONER:</b> Nordmenn vil gjerne, men gjør lite, mener Kjersti Fløgstad i GoodBusiness.<br/></p>

GODE INTENSJONER: Nordmenn vil gjerne, men gjør lite, mener Kjersti Fløgstad i GoodBusiness.

Nordmenn sier én ting og gjør noe annet, mener administrerende direktør i GoodBusiness, Kjersti Fløgstad.

Goodbusiness tilbyr rådgivning til bedrifter som ønsker å gjøre arbeidet med samfunnsansvar til en forretningsmulighet.

I norsk dagligvarehandel kommer kun 1.5 prosent av omsetningen fra økologiske produkter.

Fløgstad tror det har en sammenheng med at mange ønsker å ta et samfunnsansvar, men ikke har nok kunnskap om økologiske og miljøvennlige produkter.

– Jeg tror ikke den norske forbrukeren er så mye sløvere enn alle andre. For forbrukeren handler det om at økologiske produkter er for dyrt og utilgjengelig, og med lav kvalitet, samt at man ikke vet nok om produktene. I tillegg er lite attraktiv eller kjedelig design og emballasje en viktig grunn, sier Fløgstad på Virkes handelskonferanse.

Stil og status scorer høyere enn bærekraft

I tillegg tror Fløgstad at nordmenn har flere prioriteringer samtidig. Hun tror det å kjøpe miljøvennlige produkter ofte kan komme i andre rekke fordi andre faktorer veier mer når man skal kjøpe produkter.

– Konsumenten vil ha stil, status og bærekraft på samme gang. Det vi ser, er at om de må velge, velger de stil og status over bærekraft. Men hvorfor skal de måtte velge?

En av de verste i Norden

I Norden er Norge blant de svakeste på å handle økologiske produkter.

Dansk dagligvarehandel består av 8 prosent økologiske varer, mens Sverige ligger på 5.6 prosent. Kun Finland og Island gjør det verre enn Norge, og det med svært små marginer.

– I Norge har vi gode intensjoner, men vi er dårlig på handling. Få har så gode intensjoner som oss, men få er så dårlige som oss, sier Fløgstad.

Opptatt av luksus

Carl-Erik Krefting, partner i Søylen Eiendom, tror nordmenn blir stadig mer opptatt av luksusvarer. Samtidig hevder han at det er mye som skal ligge til rette for at vi blar opp store summer for kvalitetsvarer.

– Vi ser at luksusbutikkene må ligge ved siden av hverandre. Kundene foretrekker å ha alle butikkene på ett sted, og liker ikke særlig godt dersom det kommer en annen, mindre luksuriøs butikk imellom to dyre butikker.

Krefting sier blant annet at flere luksusbutikker jobber for at lokalet skal dufte en spesiell duft som kundene skal kunne assosiere med luksus.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå