Leker med tanken på elektrisk fjordtrikk fra Sørenga til Bygdøy

Brim Explorer lanserer sin første elektriske turistbåt i Lofoten i sommer. I fremtiden håper de å innta Oslofjorden. 


<p><b>KLAR FOR LOFOTEN:</b> Denne båten er nå under bygging og vil sjøsettes i Lofoten i sommer. Brim Explorer tror en nedskalert versjon av skipet ville passet godt inn i Oslofjorden. </p>

KLAR FOR LOFOTEN: Denne båten er nå under bygging og vil sjøsettes i Lofoten i sommer. Brim Explorer tror en nedskalert versjon av skipet ville passet godt inn i Oslofjorden. 

– Det kan bli en realitet. Båten er veldig godt egnet for den type drift, der man har anledning til å lade over natten, sier Agnes Árnadóttir, daglig leder i Brim Explorer. 

Spørsmålet hun svarer på er om tidligere uttalelser fra medgründer Espen Larsen-Hakkebo har rot i virkeligheten. 

Han ser nemlig gjerne for seg en båtrute mellom Sørenga – Operaen – Aker Brygge og Bygdøy.

– Ja, vi ser på Oslo som en mulighet i fremtiden og håper at det kan skje. Det vil da sannsynligvis være snakk om en nedskalert versjon av skipet som nå er under bygging og som vil være i drift i Lofoten fra august, sier Árnadóttir. 

Drives av ti batterier

 <p><b>TEAMET</b>: Daglig leder Agnes Árnadóttir (foran), medgrunnlegger Espen Larsen-Hakkebo (midten bak), salgssjef Ivar Hogganvik og produktsjef Marika Andersen. </p>

TEAMET: Daglig leder Agnes Árnadóttir (foran), medgrunnlegger Espen Larsen-Hakkebo (midten bak), salgssjef Ivar Hogganvik og produktsjef Marika Andersen. 

Hun og Larsen-Hakkebo stiftet Brim Explorer for et år siden. Fra før har de begge erfaring fra turisme i Nord-Norge, hvor de driftet hvalsafari og andre typer dagsturer. De innså da at næringen har et stort behov for modernisering.

– De som driver i dag bruker for det meste gamle fiskebåter eller utdaterte hurtigbåter som vi mener at ikke er godt nok egnet til turistdrift. Én ting er fasilitetene om bord, noe annet er miljøavtrykket. 

Nå er selskapets første skip, en elektrisk sightseeingbåt, under bygging. Den har Brim Explorer designet fra scratch, både spesifikasjoner og det rent utseendemessige, med hjelp fra industridesigner Einar Hareide. 

Båten er omtrent 25 meter lang og 11 meter bred og vil kunne romme 140 personer. Fremdriften sørger en batteripakke på størrelse med ti Tesla-batterier for. Disse bistås av en dieselmotor hvis man må opp i hastigheter på 20 knop (37 km/t).

Båt nummer to er bestilt og vil etter planen komme neste år.

Tre statsvitere

De siste ti ukene har Brim Explorer flyttet arbeidsplassen fra egne kontorer til Katapult Ocean etter å ha blitt valgt ut til å være en del av selskapets første akseleratorprogram. 

Brim er ett av 11 havteknologiselskaper som Katapult Ocean ville satse på, etter å ha vurdert 550 kandidater, og har de siste månedene blitt veiledet og tilført kunnskap. 

Katapult Ocean har i tillegg gjort en millioninvestering i det Tromsø-registrerte firmaet. 

– De siste månedene har vært enda bedre enn forventet. Bare det å sitte i et landskap med andre startups har vært veldig lærerikt. I denne perioden har vi blant annet vært i en prosess med å hente kapital, og her har Katapult Ocean hjulpet veldig, sier Agnes Árnadóttir.

Hun forteller at det er mye nytt å lære når man forsøker å bygge et selskap fra bunnen. Av teamet på fire er tre av dem statsvitere, så det er mye «learning by doing». 

– For eksempel tekniske ting som prising av selskapet før og etter en emisjon. Jeg må si Katapult har gjort en virkelig bra jobb med programmet. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå