Slik selger du inn gründeridéen din til investorene

Denne uken var mange av landets gründerbedrifter samlet hos DNB for å lære å overbevise investorer. En av dem som ga pitche-råd var storbankens egen «oppstartslos».


<p><b>PÅ PITCHETRENING:</b> Erik Larsen (t.v.) i DNB og andre pitcheeksperter kurset blant andre gründerne Kaleem Ali, Mehrad Niroomand og Line Kirkemo i hvordan de presenterer bedriften og idéen sin for investorer.</p>

PÅ PITCHETRENING: Erik Larsen (t.v.) i DNB og andre pitcheeksperter kurset blant andre gründerne Kaleem Ali, Mehrad Niroomand og Line Kirkemo i hvordan de presenterer bedriften og idéen sin for investorer.

Hvordan overbevise investorer om å satse på akkurat din forretningsidé i løpet av tredve sekunder eller seks minutter? Nettopp dette var det 120 gründerbedrifter kom til DNBs lokaler i Bjørvika for å lære mandag denne uken.

Her avholdt storbanken en såkalt pitchetreningsdag i samarbeid med Seed Forum og Norwegian Investment Forum. Med det store antall påmeldte ble dagen også Norges største i sitt slag.

– Vær realistisk

Blant dem som skulle drive coaching med bedriftene under pitchetreningen, var Erik Larsen. Han er DNBs egen «oppstartslos», som sammen med det lille – i DNB-sammenheng – firemannsteamet sitt har gitt veiledning til 6500 bedrifter i oppstartsfasen siden mai 2014. Det å få med seg investorer på laget er uten tvil en essensiell faktor for å lykkes med bedriften, men mange av bedriftene går i de samme fellene når de er på kapitaljakt, forteller Larsen:

– Det er bra å være engasjert og optimistisk – men det er også viktig å være realistiske overfor investorene, og ikke bare presentere oppsiden ved prosjektet. Investorer vil høre realistiske ideer og planer, og ikke «vi skal bli det neste Facebook».

Videre er det, ifølge Larsen, mange bedrifter som ikke har helt klart for seg hva de skal spørre investorene om, men bare «tar det de kan få».

– Vi ser også at mange «glemmer» å tenke på hvor mange eierandeler de ønsker å sitte igjen med selv, fordi de er opphengt i å hente inn mest mulig penger.

Terpet på pitchene sine

På pitchetreningsdagen fikk deltagerne gode råd i plenum fra erfarne pitchere, i tillegg til at de selv fikk  presentere egne pitcher i mindre grupper.

Gründerbedriftene CanYou (teknologisk løsning som setter kunden i sentrum) og JodaCare (en kommunikasjonsløsning for pårørende) var blant dem som fikk terpe på pitchene sine med profesjonell hjelp hos DNB. De hadde lært mye i løpet av få timer med pitchetrening, og mente tilbakemeldingene fra coachene var gode og ærlige.

– Jeg har lært at man må omstille seg noe fra hvordan man snakker med kunder. Det er gjerne mer følelser inne i bildet under kundesamtaler, mens det er behov for mer struktur og harde fakta når man har med investorer å gjøre, forteller markedsansvarlig i JodaCare, Line Kirkemo.

– Blir forelsket i ideene våre

Gründerne av CanYou, Mehrad Niroomand og Kaleem Ali, hadde allerede prøvd seg på speeddating med investorer, men har hatt stor nytte av tipsene de har fått på pitchetrening hos DNB. For eksempel har de fått et enda bedre innblikk i hvordan investorene tenker, og hva de vil ha igjen av bedriften.

– Det investorene i utgangspunktet tenker, er «what’s in it for me», sier Ali.

– Så er det jo gjerne slik at vi gründere blir forelsket i ideene våre. Det er imidlertid viktig å være åpen for endringer – og kunne seg ting fra investors ståsted, legger Niroomand til.

9 nyttige pitche- og oppstartsråd fra Erik Larsen i DNB

  1. Vær tydelig på hvordan du skal tjene penger. Det er ikke sikkert at investorene forstår alt du forteller om produktet eller tjenesten. Det de er opptatt av er sjansene for å tjene på investeringen sin, og hvor lang tidshorisont det kan være snakk om før de får noe igjen. Innenfor pitching er verdidriver et kjerneord.
  2. Gjør det enkelt! Unngå kompliserte, tekniske tegninger. Vær også forsiktig med å bruke altfor mange slides og kulepunkter – velg deg ut noen essensielle og lettfattelige nøkkelord.
  3. Få frem kjernen i produktet eller tjenesten. Selv om du naturlig nok er stolt av produktet eller tjenesten din, er det trolig ingen fordel om du forteller investor om alle tilleggsfunksjoner.
  4. Spiss budskapet mot mottager. En profesjonell venture-investor har sett mange pitcher, og kan raskt relatere seg til det du snakker om. En «vanlig» investor uten forkunnskaper på området, derimot, har kanskje ikke sett en pitch før, og må snakkes til i et allment, forståelig språk. For den sistnevnte gruppen er det spesielt viktig at du kommer raskt til kjernen.
  5. Sett deg selv i investors sted. Se bedriften og produktet/tjenesten utenfra, og tenk etter hva du ville tenke var det unike med akkurat dere.
  6. Ikke bli for forelsket i eget produkt. Det er flott å være engasjert – og vise engasjement under pitchen – men pass på at du også viser at du er villig til å gjøre endringer.
  7. Har du investert mye i bedriften selv – si det! Har du pantsatt huset, kona og hunden for å stable bedriften på beina, bør du fortelle om det. Investeringsvilligheten kan øke, når du gjør det klart at du også tar risiko.
  8. Snakk med kunder tidlig i prosessen. Et vanlig problem er at gründerne snakker med kunder altfor sent i prosessen. Det er viktig å vite interessen i markedet, og kanskje det kan hjelpe deg til å fokusere mer på hvilke utfordringer kunder ønsker løst, fremfor selve sluttproduktet.
  9. Skaff deg et godt team! Sett deg inn i hvilken kompetanse teammedlemmene sitter på, og hva slags kompetanse du trenger. Ha også i bakhodet at det kan oppstå gnisninger mellom teammedlemmene både når det går bra og dårlig med bedriften, og at dere derfor bør ha på plass gode juridiske avtaler dere imellom.
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå