Ung gründer folkefinansierer klokker med lakseskinn

Gjennom en kampanje på Kickstarter har Paal Friele Grung skaffet over 575.000 kroner til egen klokkebedrift, som lager reimer av norsk lakseskinn.


<p><b>INTERNASJONALT:</b> Klokkene til Berg Watch har allerede nådd flere kunder i utlandet gjennom folkefinansieringskampanjen. Remmene er laget av lakseskinn fra Færøyene, et produkt gründer Paal Friele Grung mener ikke burde bli liggende ubrukt. </p>

INTERNASJONALT: Klokkene til Berg Watch har allerede nådd flere kunder i utlandet gjennom folkefinansieringskampanjen. Remmene er laget av lakseskinn fra Færøyene, et produkt gründer Paal Friele Grung mener ikke burde bli liggende ubrukt. 

Etter bare 38 minutter ute på Kickstarter hadde Paal Friele Grung (25) fått inn over 150.000 kroner på kampanjen.

For bergenseren startet satsningen Berg Watch i juli.

Han sa da opp jobben for å arbeide fulltid med klokkekolleksjonen «Ulriken».  Klokkene, som er inspirert av Grungs hjemby Bergen, har remmer av garvet lakseskinn.

Lakseskinnet er hentet fra et ledende garveri i Europa, lokalisert på Island.

Folkefinansiert

12. mars i år lanserte Grung klokkene på den amerikanske crowdfunding-plattformen Kickstarter.

Nettsiden tilbyr verktøy for å reise kapital til nye prosjekter og ideer, via folkefinansiering.

Gjennom folkefinansieringstjenesten kan privatpersoner gi støtte til nye ideer og produkter, og en nyoppstartet bedrift kan dermed få inn nødvendig kapital for å satse videre.

Med 10 dager igjen av kampanjen har den slått en ny norsk rekord for klokker, og er i dag kommet opp i overkant av 575 000 kroner. 

– Det var langt over målet mitt. Kampanjen har holdt seg fint over de siste dagene, og jeg håper det fortsetter slik, sier en entusiastisk Grung til E24. 

Selvdrevet markedsføring

Før finansieringen tikket inn gjennom folkfinansiering på Kickstarter, hadde Grung gått inn med egenkapital til å drive markedsføring av klokkene.
Han har også fått støtte fra Innovasjon Norge på rundt 100.000 kroner, til å utvikle nettside og bygge varemerket sitt videre hos potensielle leverandører i Norge. 
Den alternative finansieringsformen via nettplattformer kan videre gi gode muligheter for bedrifter som sliter med å anskaffe nok kapital.

Grung mener det er svært viktig for norske gründere å vite litt om hva man burde ha i tankene når man velger å gå via en lanseringsplattform.

– Ved en langsiktig kampanje får man en database hvor potensielle kunder kan hente ut data og få et komplett inntrykk av produktet og storyen bak, sier Grung til E24.

Han har stor tilstedeværelse på sosiale medier. Gode bilder og videoer er med på å samle interessenter.

Samtidig peker Grung på at det ligger et enormt arbeid bak en kampanje over folkefinansieringsplattformer.

 <p><b>ALTERNATIV FINANSIERING:</b> Gjennom sin kampanje på Kickstarter har den 25 år gamle gründeren Paal Friele Grung skaffet over 575.000 kroner. </p>

ALTERNATIV FINANSIERING: Gjennom sin kampanje på Kickstarter har den 25 år gamle gründeren Paal Friele Grung skaffet over 575.000 kroner. 

– Mye av trafikken drev jeg frem selv i starten. Jeg kontaktet ulike interessenter på mail, og fulgte opp trafikken. All trafikken rund salgene som har kommet, har jeg drevet frem selv, understreker den unge gründeren.

- Flere gründere bør gjøre dette

Mange av plattformene skal ha prosenter av kampanjens endelige omsetning, og dette mener Grung er noe skuffende, når han selv har drevet aktivt fram trafikken.

Samtidig ser han på folkefinansiering som et godt alternativ for unge norske gründere.

– Det er mye tid og ressurser som brukes på å få lansert et produkt, så det er veldig kjedelig å velge feil, sier Grung, som nå håper flere nordmenn får øynene opp for bruken av folkefinansiering som en mulighet. 

Satser internasjonalt

Før Grung la ut sin kampanje på Kickstarter var han i kontakt med DNB, som i disse dager er i gang med opptrappingsarbeidet rundt en ny, norsk folkefinansieringsplattform.

Plattformen, som lanseres i april, vil ha hovedfokus på det norske markedet.

For Grung ble Kickstarter en løsning for å nå ut til et internasjonalt marked.

 <p><b>NORSK DESIGN:</b> Klokkene er inspirert av fjellområdene rundt Bergen, og kolleksjonen har fått det passende navnet «Ulriken». </p>

NORSK DESIGN: Klokkene er inspirert av fjellområdene rundt Bergen, og kolleksjonen har fått det passende navnet «Ulriken». 

– DNB sin plattform vil være noe mer segmentert, og gjør at man forholder seg til det norske markedet. Har man fokuset her vil DNB absolutt være den beste plattformen, sier Grung.

Via sin kampanje på Kickstarter ser han imidlertid at mange av de som har vist interesse er lokalisert utenfor Norge.

 <p><b>NORSK FOLKEFINANSIERING:</b> Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Ellen Dokk Holm, sier den nye plattformen lanseres etter påske. </p>

NORSK FOLKEFINANSIERING: Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Ellen Dokk Holm, sier den nye plattformen lanseres etter påske. 

– I enkelte land er folkefinansiering ganske stort nå, så jeg merker det på forespørsler fra USA, Australia og Canada.
Grung ønsker at merket hans, Berg Watch, skal være internasjonalt og kunne bygge tillit.
– Sånn sett fungerer Kickstarter godt for meg. I Norge er mange usikre på plattformen enda, men Kicstarter bygger tillit i USA, sier Grung.
Mange av bestillingene gründeren har fått inn til nå er nettopp fra det amerikanske markedet. 

Folkefinansiering i DNB

I fjor vår startet DNB med folkefinansiering, primært rettet mot foreninger, lag og frivillige organisasjoner, via plattformen Vipsstarter.
I april kommer en utvidet versjon, Startskudd, som tilbyr verktøy for folkefinansiering til norske gründere. 

– Vi var klar over at oppstartbedrifter og gründere hadde behov for finansiering. Crowdfunding er en alternativ finansiering til banklån og egenkapital, sier Ellen Dokk Holm, kommunikasjonsrådgiver i DNB, til E24. 

Saken fortsetter under annonsen.

Den nye plattformen vil ligge under domenet startskudd.no, og her kan norske gründerspirer og idéskapere gå inn med sitt prosjekt.

Prosjektet presenteres som en kampanje, i likhet med Kickstarter, men vil rette seg mot det norske markedet.

– Som bank ønsker vi å tilby et norsk alternativ, som er trygt og godt, sier Holm. 

Donasjon og belønning 

Gjennom donasjon eller belønning kan privatpersoner gå inn og støtte de prosjektene de vil se i markedet i framtiden.

Ved donasjon gir enkeltpersoner et beløp til et prosjekt man har lyst til å støtte, uten at personen selv får noe direkte tilbake.

– Man bidrar fordi man ønsker å støtte, og gjerne vil se dette produktet eller tjenesten i markedet, legger Holm til.

En annen vei å gå hvis man vil støtte bedriften, er gjennom belønning.

– Med belønning vil man få noe tilbake, for eksempel det første produktet som lanseres. For gründeren kan det også være veldig nyttig at produktet testes, for å få tilbakemeldinger underveis. 

DNB lanserer den norske versjonen fordi de tror at dette er noe mange norske gründere vil sette pris på. 

– Vi tror denne tjenesten vil være tilstrekkelig for veldig mange. Bedrifter i startsfasen har jo behov for finansiering, og da er dette en alternativ finansiering, i tillegg til lån og egenkapital, sier Holm. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå