– Vi har ikke solgt sjelen

Gulating vil bli Norges største pubkjede, og får Hansa som partner for å klare det i løpet av få år.


<p><b>SPESIALØL</b>: Gründer Rolf Ivar Skaar (t.h.) besøker ølutsalget på Lambertseter i Oslo som drives av tidligere butikksjef i Meny, Lars Haug (t.h.).</p>

SPESIALØL: Gründer Rolf Ivar Skaar (t.h.) besøker ølutsalget på Lambertseter i Oslo som drives av tidligere butikksjef i Meny, Lars Haug (t.h.).

Gulating-pubene er kjent for spesialøl fra mindre bryggerier. Nå har de invitert den norske ølkjempen Hansa med på laget.

– Det er relativt store investeringskostnader knyttet til dette, og Hansa kommer til å ta en betydelig del av denne kostnaden for å få sine linjer inn i alle våre puber, sier driftssjef i Gulating Gruppen, Tom Anders Solberg, til E24.

Gulating Gruppen ble startet av Rolf Ivar Skaar som, sammen med Skaar-familien i ryggen, skal bygge ut 40 nye puber, og vil bli Norges største pubkjede i løpet av få år.

Selskapet har i skrivende stund seks puber, og har ambisjoner om å etablere ti puber i året.

Det vil koste eierne rundt 100 millioner kroner i investeringer.

Gulating har også 23 ølutsalg.

– Har ikke solgt sjelen

Mange mindre bryggerier er kritiske til de store bryggerienes makt i møte med butikkjedene og pubutsalg, og Gulating har vært et fristed for de små bryggeriene.

– Hva sier dere til de mindre bryggeriene nå som dere har inngått en avtale med en av de virkelig store?

– Det er viktig for oss å få frem at vi ikke har solgt sjelen i denne avtalen. Vi har ikke solgt noen aksjer i selskapet og har heller ingen planer om det, sier økonomidirektør Lasse Olberg og fortsetter:

– Vi vet at det er mange ildsjeler rundt omkring i Norge som er opptatt av at de store ikke skal få plass, men vi ønsker å skape en plattform både for folk flest, og for de som er over gjennomsnittet glad i øl.

Oolberg sier at til tross for avtalen vil de mindre bryggeriene fremdeles representere det største utvalget i Gulating-pubene.

Gulating Gruppen vil ikke si noe om hvor mye Hansa bidrar i ekspansjonen. Det er for øvrig vanlig at de store bryggeriene betaler for å få ølet sitt inn i puber, både til enkeltpuber og større kjeder.

Skår-familien som har den desidert største aksjeposten i Gulating grunnla sin formue på Norsk Data, og har siden tjent stort på investeringer i næringseiendom, shipping og oppstartsselskaper.

– Kunne dere gjort dette alene, uten en kommersiell partner?

– Vi kunne gjort denne ekspansjonen alene, men for å få til dette i løpet av svært kort tid hjelper det veldig med Hansa som partner, sier Solberg.

Spesialølsalget synker

For Gulating var det viktig å finne en partner som har bevist at de vil satse på spesialøl. Selskapet mener Hansas kjøp av bryggeriene Nøgne Ø og Austmann viser dette.

Øldrikkingen i Norge sank i mange år til fordel for vin, men har de siste par årene igjen sett vekst.

Tall fra SSB viser at etter nedgang fra 2008 og utflating fra 2012, begynte omsetningen av øl å stige fra 2015 (se graf lenger ned i saken).

Til tross for dette drikker vi mindre spesialøl enn tidligere.

NRK skriver at Bryggeri- og drikkevareforeningen har sett en nedgang i salg av mikrobrygget øl vært på seks prosent i år, sammenlignet med samme tid i fjor.

Dermed tror foreningen at nærmere halvparten av alle mikrobryggerier forsvinner i løpet av et par år.

Hansa: Bra for omsetningen

– Denne avtalen er superinteressant, ettersom Gulating planlegger en så stor ekspansjon. Dette åpner for en fin tilvekst for omsetningen vår innenfor utelivskanalen, sier konstituert administrerende direktør i Hansa Borg, Lars Giil.

Han overtok roret etter Lars A. Midtgaard som styrte selskapet i 14 år brått gikk av i mai etter strid om ølgigantens vei videre.

Giil sier små bryggerier ikke trenger å frykte konkurranse fra Hansa, til tross for inntoget i Gulating.

– Vi ser på de mindre bryggeriene som et supplement, ikke som konkurrenter. Vi vil holde liv i mange valgmuligheter, sier han.

Hansa konkurrerer med de andre store bryggeriene om rettigheter i så mange norske puber som mulig, men kaller Gulating-ekspansjonen som spesielt verdifull.

– For oss var det viktig å bli en del av denne pubekspansjonen. Vår strategi er at vi skal ha en sterk lokal forankring, og jobber for å styrke grunnlaget for alle de lokale bryggeriene vi driver i dag, og da passer dette samarbeidet bra. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå