En av verdens største H&M-butikker åpner på Karl Johan

Den svenske klesgiganten satser friskt i TV 2s gamle lokaler.


<p><b>NY NABO</b>: Denne H&amp;M-butikken i Karl Johan vil snart få selskap av et nytt flaggskip for den svenske klesgiganten, kun ett kvartal lenger ned.</p>

NY NABO: Denne H&M-butikken i Karl Johan vil snart få selskap av et nytt flaggskip for den svenske klesgiganten, kun ett kvartal lenger ned.

Mot slutten av året åpner det som vil bli en av verdens ti største H&M-butikker i TV2s gamle lokaler i Karl Johans gate 14 i Oslo, skriver Finansavisen.

Butikken vil gå over fem etasjer og romme over 4.000 kvadratmeter.

– Vi er veldig stolte over å kunne åpne vår nye flaggskipsbutikk, som er den desidert største i Norge og Nord-Europa, sier Filip Ekvall, administrerende direktør i H&M Norge, til Finansavisen.

Det er fortsatt ikke klart hva som vil skje med H&M-butikken som allerede ligger i Karl Johan, kun et kvartal fra TV 2s gamle lokaler.

Usolgte klær

H&M har slitt med salget de siste månedene, noe som har gått hardt utover den Stockholm-noterte aksjen. Siden midten av desember har aksjen falt fra 200 til under 130 svenske kroner, tilsvarende 121 norske kroner.

New York Times skrev om salgsproblemene til den svenske kleskjeden i slutten av mars. Da hadde selskapet et lager av usolgte klær på hele 4,3 milliarder dollar, tilsvarende 33,4 milliarder norske kroner.

Svakere første kvartal

Stort bedre for omdømmet var det ikke da H&M i januar hadde et produktbilde på sine nettsider med en svart gutt iført en grønn hettegenser med teksten «Coolest monkey in the jungle», som førte til anklager om rasisme. Annonsen ble trukket raskt etter.

Omdømmet var fra før satt på en prøve etter at SVTs Uppdrag granskning i november i fjor avdekket at kleskjempen jevnlig satte fyr på flere tonn med klær ved et kommunalt gjenvinningsanlegg i Västerås. Lignende praksis ble også avslørt i Danmark.

Første kvartal 2018 endte samtidig svakere for H&M. Selskapets salg eksklusiv moms endte på 46,2 milliarder svenske kroner i perioden desember til og med februar, ned fra 47,0 milliarder i samme periode året før.

Resultatet etter skatt ble 1,4 milliarder kroner, hvilket er en nedgang fra 2,5 milliarder i første kvartal 2017.

Satser på nett

I sin første kvartalsrapport for året understreket H&M at de ønsker å satse mer på nett og automatiserte tjenester. Nettsalget og virksomhetsområdet New Business var ventet å vokse mer enn 25 prosent gjennom året, og resultatet for konsernet som helhet anslås å bli noe bedre enn i 2017.

Til Finansavisen sier administrerernde direktør Ekvall at Norge er et lovende marked for den svenske kjempen, som hadde en omsetningsvekst på 1 prosent i Norge i fjor.

– Utviklingen i netthandel er veldig bra i Norge. Vi vokser med mer enn 25 prosent på netthandel og viser at veksten fortsetter å øke, sier Ekvall.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå