Han er Norges nye «salgssjef» i Japan

Japansk stilguru skal hjelpe norske bedrifter med å selger mer i Japan.

I årevis har japanske Takanori Nakamura utmerket seg med en helt eksepsjonell interesse for norsk design, norsk arkitektur, norske trender og kultur.

På eget initiativ har trend-eksperten nærmest opptrådt som «Norgesambassadør», men for to år siden bestemte den norske ambassaden i Tokyo seg for å belønne innsatsen med en mer «offisiell tittel».

Nå går Nakamura under navnet Herr Style Norway, og blir flittig brukt av norske bedrifter som søker eksponering i Japan.

Blant annet har Nakamura et eget magasin - Style Norway - som er blitt et rent utstillingsvindu for norske nisjeprodusenter som vil nå ut til kjøpesterke japanere. 

Innovasjon Norge kaller sågar Nakamura for den mest innflytelsesrike personen til å introdusere japanerne for norsk kultur, natur, design, merkevare og trender.

Mandag møtte E24 Nakamura og næringsminister Trond Giske (Ap) på kafeen og designbutikken Fuglen i Oslo, der de to blant annet snakket om hvorfor norsk design slår an i Japan.

Giske understreker overfor E24 at Innovasjon Norge og norske utenriksstasjoner har fått instruks om å være mer tilstede for små og mellomstore bedrifter i utlandet.

(Saken fortsetter under bildet)

<p>MØTTES I OSLO: Nærings- og handelsminister Trond Giske og den japanske stilguruen Takanori Nakamura.</p>

MØTTES I OSLO: Nærings- og handelsminister Trond Giske og den japanske stilguruen Takanori Nakamura.


- Vi kan stille opp med eksperter på lokale regelverk, språk og lokal kultur, sier Giske, som trekker frem nettopp Kafé Fuglen som ett eksempel på en liten nisjebedrift som har våget å stikke hodet frem i et fremmed marked.

- Men vi kan ikke bestemme at bedrifter skal satse, vi kan bare være der for dem som ønsker å satse, sier Giske til E24.

Blant produktene som Nakamura fremhever i sitt magasin er Rørospledd, møbelprodusentene Ekornes og Stokke, Porsgrund porselen, klesprodusenten Helly Hansen og peisleverandør Jøtul.

Les også: Norsk kaffesuksess lanseres i Tokyo

På forsiden nå