Handelsekspert tror på dårligere tider for matkasse-bransjen

Nordmenn kjøper matvarer levert på døren som aldri før, men det kan bli vanskelig å få matkassene til å være lønnsomme på sikt, mener handelsekspert Arne Matre.


<p><b>NETTHANDLER FORTSATT:</b> Sølvi Foss og familien - blant annet bestående av barna Carl Fredrik og Lise Sofie - har handlet dagligvarer på nett i flere år, og er fortsatt like fornøyde med å spare tid og penger på dette.</p>

NETTHANDLER FORTSATT: Sølvi Foss og familien - blant annet bestående av barna Carl Fredrik og Lise Sofie - har handlet dagligvarer på nett i flere år, og er fortsatt like fornøyde med å spare tid og penger på dette.

Et tosifret antall leverandører tilbyr i dag såkalte matkasser til norske forbrukere.  De største selskapene på markedet, Godtlevert.no og Adams matkasse, melder om stort vekst og opplyser selv at de tjener penger.

Men vil de overleve?

– Jeg har dessverre ikke tro på at dette er en farbar vei, sier Arne Matre, partner i revisjons- og rådgivningsselskapet Ernst & Young, til E24.

Matkasser er tilsynelatende veldig populært, men jeg tror etterspørsel på et eller annet tidspunkt vil gå ned og nærmest forsvinne. På generelt grunnlag vil jeg si at det er svært vanskelig å tjene penger på dette over tid.

De første matkassene kom på markedet for bare få år siden, og i dag tilbyr et tosifret antall leverandører ferdige pakker med middagsingredienser på døren.

Bedriftenes egne anslag viser at tilbyderne av mat på døren (inkludert de som leverer enkeltprodukter, ikke kasser) omsatte for opp imot én milliard kroner i fjor.

Dyrt å levere

– Det kan godt være at nyhetens interesse fortsatt er der, og det er vanskelig å spå hvor lenge den vil vare, men jeg vil tro det ikke er lenge. Jeg tror ikke det tar lang tid før man må finne mer robuste løsninger, sier Matre.

Handelseksperten mener de som leverer matkasser i Norge har to store utfordringer:  At det er vanskelig å drive stort nok til at det gir skalafordeler, og at leveringskostnaden er høye.

Bakgrunn: Nordmenn handler mat på nett som aldri før

– Stor betalingsvilje

Like pessimistisk på bransjens vegne er det imidlertid ikke alle som er.

 <p><b>HANDELSEKSPERT:</b> Arne Matre i Ernst &amp; Young.</p>

HANDELSEKSPERT: Arne Matre i Ernst & Young.

– De har vært flinke foreløpig, men jeg lar meg ikke imponere før de har tatt noen prosentpoeng til av markedet og har stabile kunder, sier dagligvarekonsulent Erik Fagerlid til E24.

– Fremdeles er det mange som prøver dette fordi det er noe nytt.

Han mener det er avgjørende at leverandørene klarer å kommunisere tydelig hvilket behov de fyller hos kunden.

– Noen kunder er ute etter å spare tid, noe vil spise sunt andre vil spare penger ved å unngå å handle på impuls. Dette er ulike segmenter, og utfordringen blir at de må finne segmenter som er store nok til at kjørerutene fungerer, sier Fagerlid.

Dersom produktet fyller riktig behov mener han betalingsviljen er stor.

– Forutsatt at ting fungerer. Når varen leveres på døren må alt være på plass. Det er vanskelig å kompensere for en manglende ingrediens som gjør at kunden likevel må på butikken, sier Fagerlid.

Fremdeles i vekst

Fagsjef for varehandel ved Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt,  mener det ser bedre ut for matkasse-leverandørene enn for dem som selger enkeltprodukter via nett, og viser til at sistnevnte må ha større omsetning for at virksomheten skal være lønnsomt.

– Det er vanskeligere for dem som selger dagligvarer å tjene penger, og derfor ser vi at de også har begynt med kasser. Dermed er det voldsom konkurranse på abonnement på matkasser i øyeblikket, sier Gisholt til E24.

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>FERDIG</b>: Kasser med alt du trenger for å lage angitte middagsretter har blitt stadig mer populære. Denne kassene av fra en av de største aktørene, Adams matkasse.</p>

FERDIG: Kasser med alt du trenger for å lage angitte middagsretter har blitt stadig mer populære. Denne kassene av fra en av de største aktørene, Adams matkasse.

Godtlevert.no omsatte ifølge årsregnskapet for 420 millioner kroner i 2015 og hadde et driftsoverskudd på 5,4 millioner kroner.

– 2016 har vært et mellomår for oss, men veksten i høst har vært veldig sterk og jeg er sikker på at dette bare er begynnelsen. Vi mener vi kan doble vår virksomhet flere ganger. Vi føler oss ennå bitte små i forhold til det totale markedet selv om vi er størst, sier administrerende direktør Kjetil Graver i Godtlevert.no til E24.

– Gode penger å tjene

I august lanserte selskapet sin nye «Hverdagskasse» som har er rimeligere prisnivå enn de andre kassene.

– Hverdagskassen har eksplodert, og har åpnet et helt nytt marked for oss. Vi ser at pris er en sterk driver og at vi nå når en del som misforstått har sett på matkasser som et high end-produkt, sier Graver.

Konkurrenten Adams Matkasse omsatte for 303 millioner kroner i 2015 og hadde et resultat før skatt på 3,4 millioner kroner.

– Vi forventer ytterligere vekst i årene fremover. Samtidig ser vi at konkurransen tilspisser seg, og at vår største utfordring er å utvikle konseptet videre for å treffe andre kundegrupper, sier Lasse Smedsvig, en av gründerne bak selskapet til E24.

Saken fortsetter under annonsen.

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>DYRT:</b> Nordmenn kjøper matvarer levert på døren som aldri før, men vil Kolonial.no og de andre aktørene klare å tjene penger?</p>

DYRT: Nordmenn kjøper matvarer levert på døren som aldri før, men vil Kolonial.no og de andre aktørene klare å tjene penger?

Erik Fagerlid tror noen av dagens aktører med tiden vil forsvinne, at andre vil komme til og at vi vil se mer aktivitet i nettsegmentet fra de store dagligvarekjedene.

– Mange teknologiløsninger og betalingsløsninger fingerer godt. Nordmenn er glade i å handle på nett, og delvis trøtte av å gå i butikken. Det er noen hindre, men jeg tror forbrukeratferden kan endres. Virkelig stort tror jeg først det blir når de store kjedene involverer seg, slik vi har sett at det begynner å gjøre nå, legger han til.

I juni annonserte Norgesgruppen at Meny-kjeden starter nettbutikk, og i august kjøpte Rema 1000 seg inn i nettbutikken Kolonial.no.

– Det er ingen tvil om at det finnes et marked for netthandel, spørsmålet er hvor stort det vil bli. Jeg mener det ikke er noen grunn til å tro at det vil bli mindre enn 5–6 prosent av markedsandelen og da er det gode penger å tjene, sier journalist og ekspert på dagligvarebransjen, Reidar Molthe, til E24.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå