Handlerekord på Black Friday

Elkjøp satte nordisk rekord i netthandel fredag. Årets utgave av Black Friday lå også an til å bli en av dagene med høyest kortbruk noensinne.


<p><b>HANDLET FOR MILLIARDER:</b> Nordmenn dro kortet for rekordstore summer fredag 24. november.</p>

HANDLET FOR MILLIARDER: Nordmenn dro kortet for rekordstore summer fredag 24. november.

Tidlig fredag ettermiddag ble det handlet med kort 200 ganger i sekundet. Allerede klokken 14 var det utført 3,9 millioner kortbetalinger, skriver Nettavisen.

Det er rundt 200.000 flere transaksjoner enn på samme tid året før, ifølge tall avisen har hentet inn fra Nets. Selskapet håndtere de fleste kortbetalingene i Norge.

– Dagene med mest kortbruk pleier å være de siste dagene før julaften. Forrige rekord ble satt 22. desember i 2016 med mer enn 8,1 millioner kortkjøp og en kortomsetning på nesten 3,6 milliarder kroner, sier pressesjef Stein Arne Tjore i Nets. På Black Friday i fjor ble det også gjennomført 8,1 millioner kortbetalinger, men totalbeløpet var 300 millioner kroner lavere.

Fredagen ble også den største handledagen på nett i Norge noensinne, og Elkjøp satte nordisk rekord i netthandel, skriver bransjenettstedet ehandel.com. I løpet av ett døgn solgte elektronikkgiganten varer for 1,32 milliarder kroner på nett i Norden.

«Ingen handelsbedrift i Norden har omsatt for mer enn én milliard på én dag. Nok en milepæl i vår 55-årige historie», skriver konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch på Facebook. Han takker både kunder og ansatte for handelsrekorden.

Forlenger kampanjen

Stormberg melder om en soleklar rekord i omsetningen fredag. 
– Aldri før i vår 19 år lange historie har vi solgt så mye i løpet av 24 timer. Vi har en vekst på 28 prosent mot fjorårets Black Friday alene. Grunnet enorm pågang har vi måttet forlenge kampanjen, slik at alle skal få mulighet til å gjøre en hyggelig handel, skriver kommunikasjonssjef Petter N. Toldnæs i en e-post til 24. 
Flere butikker velger å ha kampanjer som varer både hele uken i forkant av Black Friday, og ut helgen. 

Satt handleklare ved midtnatt

Betalingstjenesten Klarna melder om en økning på 70 prosent i antall transaksjoner sammenlignet med Black Friday i fjor. Tallene er basert på 4500 nettbutikker som bruker Klarna sin betalingsløsning i Norge, ifølge en pressemelding fra Prisjakt.no.

–Vår transaksjonsoversikt viser at uvanlig mange nordmenn satt handleklare ved midnatt, og vi noterte et nytt topp-punkt mellom 09 og 10 på morgenen. Men antall transaksjoner var desidert flest mellom klokken 21.00 og 22.00 på kvelden, sier talsperson for Klarna i Norge, Jens Rygg.

Samtidig opplevde Prisjakt.no døgnrekord i antall søk på produkter og priser.

De produktene flest nordmenn var ute etter fredag var iPhone og PlayStation. Rabattnivået var høyere enn i fjor, og færre produkter gikk opp i pris, ifølge pressemeldingen.

– Vi merket en voldsom oppgang i trafikken på vår nettside og i app’en i dagene før årets Black Friday. Dagen har blitt til en hel uke – Black Week – med rekordtrafikk hver eneste dag. Dette underbygger at nordmenn blir stadig bedre på å ta gode kjøpsbeslutninger – selv på dager med kjempesalg. Flere og flere sjekker først salgsplakatene, før de kontrollerer prisene hos oss for å sikre at de gjør en god deal, sier daglig leder Caroline Appelqvist i Prisjakt.no.

Unge handler mest

I løpet av fredagen var det folk i aldersgruppen 26-35 som bidro til flest kjøp på nett. Denne gruppen stod for 29 prosent av alle handlene. Aldersgruppen 18-25 er imidlertid den gruppen som øker mest i antall kjøp, opp hele 94 prosent fra i fjor.

På en vanlig handledag på nett i 2017 ligger en gjennomsnittlig handlekurv på rundt 850 kroner. Under Black Friday lå denne summen på 1250 kroner, mot 1176 i fjor.

Blant de 8000 mest søkte produktene på Prisjakt.no fredag gikk 33 prosent av produktene ned i pris, men en gjennomsnittlig prisnedgang på 24 prosent, ifølge pressemeldingen. I fjor var den gjennomsnittlige rabatten på 20 prosent.

16 prosent av varene gikk imidlertid opp i pris.

– Vi ser av våre tall at kategoriene elektronikk, mote, sport og skjønnhetsprodukter fortsatt er kategoriene som bidrar til det største volumet. Det var ingen store overraskelser i år, men de kategoriene som utmerket seg med vekst i går, var mote og bil-relaterte produkter, som vokste med henholdsvis 83 prosent og 76 prosent, sier Jens Rygg

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå