Hett salg i het bransje

Skremte strømkunder peiste av gårde til butikken og kjøpte vedovner for over en halv milliard i fjor. Flere ovnsprodusenter økte salget med mellom 30 og 40 prosent.

Vinteren uteblir, strømkrisen er avblåst og det gis null støtte til utskiftning av gamle vedovner.

Men til tross for tre dårlige nyheter, smiler ovnsprodusentene i Norge bredt.

For fjoråret ble rekordbra. Totalt ble det solgt 80 000 ildsteder i løpet av 2006 til en verdi av rundt 550 millioner kroner.

Markesdavdelingen hos ovnsprodusenten Dovre har følgende forklaring på kanontallene: - Myndighetene trenger bare å nevne lave vannmagasiner og høy strømpris, så skjer det noe med det norske folk, sier salgs- og markedsdirektør Anette H. Solheim.

Og det som skjer med folket her i landet, er at vi løper og kjøper ovner. Vi vil ha et alternativ til strømoppvarmingen, og valget faller på ved. Derfor sto faksen nesten og hoppet da Solheim kom fra sommerferie i fjor.

Krisemaksimeringen førte til et godt år for den tradisjonsrike bedriften fra 1933. Totalt omsatte den for 110 millioner kroner i Norge, en økning på 27-28 prosent.

I Norge dominerer Jøtul med en markedsandel på rundt 42 prosent. Dovre har rundt 32 prosent av markedet. Resten deles mellom Granit-Kleber, Contura og Nordpeis. Scan er også et kjent merke i Norge, men ble kjøpt opp av Jøtul for ett år siden.

Flere av de tradisjonelle norske ovnsbedriftene, som både er over og under hundre år gamle, er nå på utenlandske hender. Jøtul er solgt til svenskene, Dovre eies av belgiere og Nordpeis ble kjøpt av det svenske børsnoterte Nibe for halvannet år siden. Nibe eier også Contura og Handöl, to merker utenfra som har tatt skrittet inn i det lukrative markedet i Norge.

- Konkurransen har økt de siste årene, blant annet vet at Contura og flere andre aktører har kommet inn i Norge, sier daglig leder Stian Varre i Nordpeis.

I fjor var salget på rundt 100 millioner kroner i Norge, men rundt 160 millioner totalt sett. Som navnet tilsier, selger selskapet også peiser, noe som gjør det litt mindre avhengig av vær og strøm enn de rene ovnsprodusentene.

- Peis er mer knyttet til generell oppussing, mens vi kjøper ovner etter hvor kaldt det er ute, mener han.

- Bransjen vår er som sportsbransjen. Er vinteren mild, er det dårligere salg. Men slik ser det ikke ut til å være i år, sier en litt overrasket administrerende direktør Nils P. Viberg i Dovre. Han mener at det er en økning i markedet, uavhengig av om det er varmt eller kaldt.

Det er også Jøtul-sjef Erik Moe, enig i.

- Det er en global trend at folk investerer mer i oppussing. Ofte vil kundene ha et ildsted fordi det er et hyggelig innslag i en stue. Knitringen, varmen og flammene, sier Moe.

Men Solheim i Dovre innrømmer likevel at salget ikke har gått like bra de siste ukene:

- Det er litt roligere nå, det er ingen som har krisemaksimert strømprisen på en stund.

På forsiden nå