Historisk fellelse i matutvalg - Hansa må fjerne brusreklame

Denne Hansa-reklamen er den første som er felt i matbransjens eget selvjustisutvalgt.

<p><b>MÅTTE FJERNES:</b> Denne reklamen ble felt i MFU.<br/></p>

MÅTTE FJERNES: Denne reklamen ble felt i MFU.

Hansa Borg Bryggeriers retro-reklame slo ikke an for Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).

Hansa i samarbeid med Rema 1000, Ulriksbanen og Ulriken643 lokket med «gratis» reise med Ulriksbanen for barn under 16 år. For å få adgang til gratis lufting over Bergens høyeste fjell måtte passasjeren vise frem forside-etiketten fra en halvannenlitersflaske av rødbrusen Perle & Bruse. 

E24 BEDRIFT: Sjekk regnskapstallene til Hansa

Ulike kundegrupper

Sakens kjerne ligger i turen med Ulriksbanen og om markedsføringen er rettet spesielt mot barn.

MFU mener at produktet rødbrus appellerer spesielt til barn. De mener videre at designet på emballasjen og produktnavnet indikerer at dette er et produkt rettet mot barn.

Klageutvalget skrev i sin vurdering:

- Imidlertid er kampanjens bærende element tilleggsytelsen som gir gratis reise med Ulriksbanen (...). Utvalget vurderer det slik at barn i aktuell alder vil synes det er en spennende opplevelse å få en billett på kjøpet av en brus. Utvalget finner det derfor ikke tvilsomt at kampanjen retter seg spesielt mot barn. 

Hansa påpeker på sin side at kampanjen var rettet mot de voksne, men ser i etterkant at de ikke burde ha laget denne kampanjen.

Fjernet kampanjen av fri vilje

- Hansa fjernet reklamekampanjen fra butikkhyllene så snart de fikk at de var innklaget, sier sekretariatsleder Wenche Jacobsen til E24.

Hun opplyser om at det ikke foreligger noen pengebøter ved brudd på på retningslinjene til MFU, men at vedtakene setter normer for god forretningsdrift i bransjen. 

Vedtaket var enstemmig i MFU og er utvalgets første fellelse. Flere forhold er imidlertid klaget inn og nedstemt. 

Ville begrense antall billetter

Merkevaresjef i Hansa, Daniel Skotheim, sier til E24 at bakgrunnen for aldersgrensen for å få gratis billetter til Ulriksbanen skyldes antall billetter.

- Vi avtalte med Ulriksbanen at vi måtte begrense antall billetter og satte dermed en aldersgrense på 16 år, sier Skotheim.

Idet vi fikk kjennskap til klagen så skjønte vi at vi hadde gjort en feil påpeker en ydmyk merkevaresjef.

Godt mottatt

Merkevaresjefen sier at relanseringen ble godt mottatt av innbyggerne. 160.000 liter fordelt på 1,5 liters flasker har blitt solgt siden kampanjen ble lansert.

Han opplyser videre at den populære brusen kan kjøpes i 1,5 liters flasker i alle fall ut året, i Rema1000-butikker på Vestlandet. Før kampanjen ble brusen solgt i 0,33 liters flasker.

Brusen har eksistert siden 1935.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå