Høyfjellshotell la ut Facebook-konkurranse – må gi ut premier for over 1,5 millioner kroner

Rondane Høyfjellshotell ville ha syv nye likerklikk, men fikk 22.000.


<p><b>MASSIV RESPONS:</b> Over 22.000 nye personer har likt Facebook-siden til hotellet etter de la ut denne posten.</p>

MASSIV RESPONS: Over 22.000 nye personer har likt Facebook-siden til hotellet etter de la ut denne posten.

– Det er bare ett ord som dekker det: Rørende, sier Ole T. Hoelseth som jobber i høyfjellshotellets markedsavdeling og er en av hjernene bak innlegget.

Det hele startet med en telefon innad i markedsteamet, med et ønske om å få de siste syv likerklikkene de trengte for å nå 4.000. Plutselig var det 26.000 som likte siden deres.

Kostbar konkurranse

Og for hvert 50. likerklikk lovet hotellet å gi ut en overnattingspakke på tre døgn for to personer, inkludert frokost.

Utregninger E24 har gjort, viser at det betyr premier på en verdi av over 1,5 millioner kroner.

Kostnaden for hotellet blir selvsagt en del lavere, opplyser Hoelseth uten å avfeie regnestykket.

– Vi har nøye beregnet hva dette vil koste, men jeg vil ikke ut med de tallene. Det viktigste for oss er at vi får fylle opp sengene våre, sier Hoelseth til E24.

- Svetteperler

Han forteller om nervepirrende timer i det de så innlegget virkelig ta av.

– Vi satt i telefonkonferanse og regnet på hvor mye det ville koste mens vi tørket svetteperler nedover pannen. Men alle var enige, vi skulle stå i det, og levere det vi hadde lovet.

Men konkurransen på Facebook-siden er ennå ikke over, og mulighetene for at det blir enda flere premier er dermed til stede. Hoelseth mener at det skal mye til før de trekker konkurransen.

– Vi har en smertegrense, men den er ganske høy. Vi tåler mye mer, sier han.

– Sjansespill

Men Hoelseth innrømmer at han aldri hadde trodd at det skulle nå så mange som det har gjort.

– Vi hadde aldri trodd det kunne bli så mange. Det var et lite sjansespill.

Han mener også at bunnlinjen vil være positiv, tross den høye utgiften med premiene.

– Det er relativt åpenbart at fortjenesten er lavere, men at man kan tjene penger hvis man gjør det riktig, det tror jeg, sier han. 

I skrivende stund har innlegget over 31.000 likerklikk, 7.400 kommentarer og over 15.000 delinger.

– Opererer i gråsoner

Men ikke alle er like imponerte over innlegget til høyfjellshotellet. De oppfordrer nemlig til å dele selve innlegget, noe som er ulovlig hvis det er et kriterium for å være med i trekningen av premiene.

Ansvarlig for sosiale medier i VG, Øyvind Solstad, mener høyfjellshotellet er på kanten av hva som er lovlig, selv om det her er snakk om en generell oppfordring til å dele.

– De sleiper seg til å være innenfor regelverket. Når de er ferdig med det formelle, skriver de lik og del, uten at det er med i selve konkurranseteksten, sier Solstad.

Hoelseth er klar over problemstillingen, men mener de har sitt på det tørre.

– Man må ikke like og dele for å være med i konkurransen, det er bare en generell oppfordring. Hadde det vært feil tolkning, så hadde vi vært stanset.

Men selv om det er innenfor regelverket, lurer Solstad på om det er en effektiv måte å markedsføre seg på.

– De opererer i gråsoner. Så må de også stille seg spørsmålet: Er man virkelig interesserte i at folk som ikke har bedt om å få reklamen din på veggen sin får det?, sier Solstad.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå