Kjøper tilbake MS Nordlys for ukjent sum

Hurtigruten kjøper nå tilbake sitt andre skip på kort tid. Rederiet varsler at både MS Nordlys og MS Richard With skal totalrenoveres.


<p>Arkivbilde av MS Nordlys på tur nordover fra Trondheim. Skipet ble bygget i 1994, har 482 køyer og 50 bilplasser.</p>

Arkivbilde av MS Nordlys på tur nordover fra Trondheim. Skipet ble bygget i 1994, har 482 køyer og 50 bilplasser.

Hurtigruten melder at de nå kjøper tilbake hurtigruteskipet MS Nordlys. Det skjer etter at rederiet varslet før jul at de også kjøper tilbake MS With.

Begge hurtigruteskipene ble i sin tid solgt ut til andre investorer tidlig på 2000-tallet, i en tid da Hurtigruten (den gang hurtigruteselskapene OVDS og TFDS) hadde en langt svakere økonomisk situasjon enn nå.

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten sier at partene ikke går ut med kjøpesummen, men selgeren er det Bergensbaserte kommandittselskapet Kirberg Shipping.

Rederiet Odfjell er største aksjonær i Kirberg med 32 prosent, mens resten eies av andre shippingaktører.

Skipene har frem til nå vært leid ut på langtidskontrakter til Hurtigruten, og etter Etter planen skal skipene fortsette å trafikkere norskekysten.

Oppkjøpene er gjennomført ved at eierselskapene til de to skipene er overført til Hurtigruten.

– Dette er gode nyheter både for oss, våre ansatte og ikke minst våre gjester. De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi nå for alvor begynner å se resultatene av, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en uttalelse.

Hurtigruten ble tatt av børs i 2015, men i fjor begynte ryktene og spekulasjonene å gå om at rederiet ville gjøre et comeback på Oslo Børs igjen. Prosessen kom ikke i mål i fjor, og det er mulig at rederiet vil bli børsnotert i løpet av året.

Totaloppussing

Sjefen i Hurtigruten varsler samtidig at både MS Nordlys og MS Richard With skal gjennomgå en totalrenovering.

– Når vi nå har de finansielle musklene vi trenger for å eie skipet selv, står vi fritt til å gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til – og som skipet, gjestene og kysten fortjener, sier Skjeldam.

 <p>Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Arkivbilde.</p>

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Arkivbilde.

Rederiet opplyser til E24 at MS Richard With skal settes i dokk mot slutten av 2018, mens MS Nordlys følger etter i starten av 2019. På verftet skal alle lugarer og fellesområder få en totaloverhaling.

– Hvor mye koster denne totalrenoveringen?

– Det jobbes fortsatt med detaljene, så det er litt tidlig å si. Men vi ser at både de norske og utenlandske turistene som reiser med oss ønsker flere valgmuligheter, så totalrenoveringen vil også innebære at vi setter inn flere suiter i skipet enn det som er i dag, sier Rune Thomas Ege.

Nå starter anbudskonkurransen

Samme dag som Hurtigruten annonserer deres siste skipskjøp, annonserte også Samferdselsdepartementet at de nå er klare til å begynne å arbeide med anbudene for den såkalte Kystruten.

Hurtigruten har sagt de søker på anbudet.

– Fristen for å levere tilbud i konkurransen om ny avtale på kystruten Bergen-Kirkenes løper ut fredag 12. januar kl. 12:00. Kystruten er en viktig transportåre for kystsamfunnene og vi har vært opptatt av å legge opp til en konkurranse som sikrer et kontinuerlig og godt transporttilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en uttalelse.

Staten kjøper transporttjenester på Kystruten mellom Bergen og Kirkenes for å sikre at man opprettholder reisetilbudet lokalt i mindre havner som ellers kunne risikert å bli ubetjent. I tillegg kjøper staten godstransport mellom Tromsø og Kirkenes for å sikre tilbudet for varetransport langs sjøveien i den regionen.

– Samferdselsdepartementet har underveis i tilbudsfasen fått mange spørsmål til konkurransegrunnlaget, hvilket vi håper er et uttrykk for reell interesse fra flere aktører. Det kan tyde på at det blir en spennende konkurranse, sier Solvik-Olsen og legger til at de nå setter i gang med evalueringen av tilbudene.

Hurtigruten har drevet den Kystruten siden 1893 og søker om å få fortsette med det. Hvis de ikke skulle vinne anbudsrunden vil rederiet likevel fortsette å seile langs norskekysten.

– Hurtigruten kommer til å legge inn bud. I 125 år har vi vært en livsnerve langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA, og ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Daniel Skjeldam.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå