– Vi har aldri hatt flere briter om bord

Mange i norsk næringsliv følger spent med på hva som faktisk vil skje når britene skal ut av EU den 29. mars. Sjefen i Hurtigruten merker foreløpig ingenting til hverken brexit eller markedsuroen i sine bookingtall.


<p><b>FLATT HAV:</b> Hurtigruten merker ingen brexit-effekt, ifølge konsernsjefen.</p>

FLATT HAV: Hurtigruten merker ingen brexit-effekt, ifølge konsernsjefen.

– Vi har kjempeoppgang fra det britiske markedet og har aldri hatt flere briter om bord, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24.

Mens NHO-sjefen har advart medlemmene sine om at ting i verste fall kan stoppe helt opp når britene skal ut av EU 29. mars, og næringsministeren sier norske myndigheter har forberedt seg på alle mulige, tenkelige scenarioer, er situasjonen en annen i Hurtigruten.

Rederiet driver både en omfattende kommersiell cruisevirksomhet i tillegg til den tradisjonelle kystruten langs norskekysten, og lever av at turister fra en rekke land ønsker å oppleve hav og natur på nært hold.

Les også: (+) På innsiden av NHOs årskonferanse: Er eliten i Oslo Spektrum redd for populismen?

– Merker dere noe nedgang i booking eller andre effekter fra brexit og markedsuroen fra det britiske eller andre markeder?

– Nei, sier Skjeldam og fortsetter:

– Vi ser oppgang i alle markeder. Det har med at vi historisk ikke har ridd på det neste vi kunne gjort i alle markeder, fordi vi har brukt mye energi på å forbedre produktet og selskapet så mye at vi har potensialet som ikke har vært utnyttet som vi nå utnytter i flere markeder, sier Skjeldam.

– Så driften blir ikke påvirket av brexit?

– Nei. Vi har et stort kontor i London og i Seattle, men vi rammes ikke av brexit. Skulle vi bli rammet av noe, måtte det være at optimismen i markedet falt, men det har vi ikke sett, sier Skjeldam.

– 2018 ble et meget bra år

Selv om regnskapene ikke er helt klare ennå, forteller sjefen i Hurtigruten at fjoråret ble bra økonomisk for rederiet.

Hurtigrutens holdingselskap, Silk Bidco AS, hadde ifølge konsernregnskapene i Brønnøysund en vekst i resultatene i 2017.

 <p><b>DROPPET DRESSEN:</b> Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten stilte opp i T-skjorte med påskriften Antarctica under NHOs årskonferanse onsdag.</p>

DROPPET DRESSEN: Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten stilte opp i T-skjorte med påskriften Antarctica under NHOs årskonferanse onsdag.

Omsetningen økte fra 4,38 til 4,92 milliarder kroner mot 2016, mens driftsresultatet økte fra 177 til 346 millioner kroner.

2018 ble enda bedre ifølge konsernsjefen:

– Det ble et meget bra år, og det tror vi om 2019, 2020 og 2021 også.

– Dere bedret både topp- og bunnlinje?

– Ja. Vi ser at kombinasjonen av et godt og bærekraftig produkt gir oss et stort vekstpotensial. Vi har de råeste skipene i verden og bygger også om de gamle skipene, sier Skjeldam entusiastisk.

Nytt skip endelig i rute

Hurtigruten annonserte i 2016 at rederiet hadde inngått en avtale om få levert to splitter nye, moderne hybride ekspedisjonsskip. I tillegg hadde rederiet opsjoner på to til.

I oktober i fjor ble det kjent at rederiet bestilte det tredje hybridskipet fra Kleven verft i Ulsteinvik.

Byggingen har imidlertid ikke vært uten utfordringer og i februar i fjor ble det kjent at det første nye skipet ikke ville bli klart i 2018, men at leveringen måtte utsettes til 2019. Det førte til at de første planlagte seilasene måtte kanselleres.

I 2017 gikk en investorgruppe bestående av Hurtigruten, sammen med eierne Petter A. Stordalen og britiske TDR, inn med 300 millioner i Kleven verft for å sikre verftets finansielle fremtid.

– Hvordan ser fremdriften i skipsbyggingen ut nå?

– Det første hybridskipet skal seile fra Lisboa 17. mai og vi ligger godt i rute til å holde den planen. Det blir et rått skip og har virkelig blitt lagt merke til der ute, særlig fordi det er et hybrid ekspedisjonsskip, sier Hurtigruten-sjefen.

Hurtigruten har i tillegg til investeringer i nye skip og produktet sitt også tatt grep for å bli mer miljøvennlige og selskapet bruker dette imaget aktivt i markedsføringen.

I fjor annonserte selskapet blant annet at all engangsplast var faset ut om bord, i tillegg til store investeringer i å konvertere opp til ni av de eksisterende skipene til hybriddrift med gass og batteri.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå