Musk sender 878 millioner inn i boreselskap

Tesla-gründeren vil få fart på sin lynraske tunnelplan.


<p><b>TUNNEL-PLAN</b>: Elon Musk sjekker ut en prototype for supertunnelen Hyperloop under «SpaceX Hyperloop Pod Competition II» i Hawthorne i California i fjor. Nå har ytterlighere 113 millioner dollar havnet i boreselskapet The Boring Company, som graver tunnelene til systemet.</p>

TUNNEL-PLAN: Elon Musk sjekker ut en prototype for supertunnelen Hyperloop under «SpaceX Hyperloop Pod Competition II» i Hawthorne i California i fjor. Nå har ytterlighere 113 millioner dollar havnet i boreselskapet The Boring Company, som graver tunnelene til systemet.

Tunnelboringselskapet med det klingende navnet The Boring Company har hentet inn 113 millioner dollar (878 millioner kroner) i en investeringsrunde, skriver Finwire.

Grunnleggeren av selskapet, milliardæren og Tesla-gründer Elon Musk, skal ha stått for 90 prosent av investeringen.

Ingen eksterne investorer har blitt invitert og kun ansatte i selskapet har vært med på runden. I innmeldingen til Sikkerhets- og vekslingskommisjonen (Securities and Exchange Commission) kommer det ifølge CNN ikke frem nøyaktig hva de friske midlene er ment til.

Flammekastere og hatter

The Boring Company graver tunneler som er tiltenkt hyperloop-prosjektet – et nettverk av høyhastighets-tunneler for storskala persontransport.

Musk har tidligere påkalt oppmerksomhet til det ikke så kjedelige selskapet ved å selge «kjedelige capser» og fullt brukbare flammekastere. For hattene fikk han omtrent en million dollar, tilsvarende litt under 8 millioner norske kroner, mens flammekasterne  angivelig skal ha dratt inn så mye som 67 millioner kroner.

Første tunnel klar

Det er snart fem år siden Musk presenterte det han kalte «et nytt konsept for transport», og «det for den femte steget for persontransport etter fly, tog, biler og båter».

The Boring Company ble stiftet i 2016 for å «løse problemet ved sjelsfordervende trafikk». Formålet er å utvikle infrastrukturen som trengs til å gjøre virkelighet av visjonen, nemlig å frakte passasjerer rundt i trykksatte tunneler i opptil 1000 kilometer i timen.

Den første tunnelen er ferdig og skal gå mellom den internasjonale flyplassen i Los Angeles til Culver City, Santa Monica, Westwood og Sherman Oaks, skriver Finwire.

Selskapet har også en muntlig avtale på plass med den amerikanske staten om å bygge en underjordisk hyperloop-tunnel som skal frakte folk mellom New York og Washington DC.

I en melding på Twitter har Musk tidligere skrevet at fotgjengere og syklister blir prioritert foran bilbrukere, fordi «hvis de ikke har råd til en bil, bør de få gå først» i tunnelen, ifølge Business Insider.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå