Mediebransjen frykter kutt i Posten

Mediebransjen går ut mot regjeringens forslag om halvering av postdager. Bransjen frykter det vil gå hardt utover både kundene og avisene. 

FÆRRE DAGER: Regjeringens forslag om postlevering annenhver dag skaper bekymring.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Regjeringen har foreslått at Posten kun skal levere post annenhver dag fra 2020, noe Posten også støtter.

I dag har Posten plikt til å levere aviser i såkalte ulønnsomme områder, og leverer rundt 150.000 aviser daglig over hele landet. Men regjeringen mener kostnadene til en slik avisomdeling ikke kan forsvares, og at få er helt avhengige av papiravisen siden alle har tilgang til nyheter andre steder, ifølge Klassekampen.

Sjefredaktør i Nationen, Irene Halvorsen, mener at for mange av avisene finnes det ikke noe reelt alternativ.

– Konsekvensen kan bli at det blir slutt på dagsaviser utenfor tettbygde strøk, sier hun.

Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for lokalaviser håper at et flertall i Stortinget vil sette foten ned for å kutte i antall postombæringsdager.

– Blir dette forslaget gjennomført, vil det ta livet av journalistikken, sier han til Klassekampen.

Mediebedriftenes landsforening (MBL) har satt opp et distribusjonsutvalg med representanter fra Schibsted, Amedia og andre mediekonsern for å finne en løsning på problemet, men prislappen blir svært høy.

– Det dreier seg om kostnader i mange hundre millionersklassen, sier fagsjef for næringspolitikk i MBL, Bjørn Wisted.

Les også

Posten følger Amazon: Borettslag kan få eget «postkontor»

Les også

Posten kjøper Teslas elektriske semitrailer

Les også

Posten advarer mot dårligere tjenester

Her kan du lese mer om