IMPONERT: Gro Dyrnes og Pål Næss er imponert over norske gründere, men mener de må ha mer fokus på kunden.

Kommentar

Kommentar: Tenk på kunden når det satses på gründere

Mange gründere er lidenskapelig opptatt av å løse et problem. Fokuset bør derimot være på at kunden er opptatt at å få løst problemet.

Publisert:

Som ledere for Innovasjon Norges kontorer i San Francisco og Toronto reiser vi av og til «hjem» for å bedre forstå hvordan vi kan bidra når norske selskaper skal styrke sin virksomhet på et internasjonalt marked.

De siste ukenes besøk i Norge har vært en glede. Aldri før har Norge vært så preget av gründerkulturen og iveren etter å skape det neste store, som nå. Regjeringens gründerplan, Oslo Innovation Week, Telenors Digital Winners konferanse og Kronprinsparets involvering er bare noen av bidragene til å løfte startupscenen i Norge. Dette er svært viktig og nødvendig for å besvare det evinnelige spørsmålet om «Hva skal vi leve av etter oljen?».

En sak forbløffer oss likevel, nemlig hvor lite fokus det er på kundene, hvilke utfordringer som løses for dem og ikke minst, hvordan finner og når man dem?

Les også

Kommentar: Norge trenger aktive eierfond

La oss ta regjeringens gründerplan som eksempel. Det er fantastisk at regjeringen kommer med en egen plan for gründere, og mottagelsen har vært positiv. Men mangler det ikke en «K» i planens fokus på de 3 K-ene: kapital, kompetanse og kultur? Den viktigste K-en for å bygge et selskap er vel Kunder?

Det puttes mer penger inn i tidligfase enn noen gang, gründerånden er mer levende enn noen gang (og takk og lov for det), og vi har også, etter hvert, flere gode rollemodeller med relevant kompetanse til å bistå i bygging av nye, suksessrike selskap.

Det offentlige, og Innovasjon Norge som vi jobber for, har en viktig rolle i å støtte dem som skaper morgendagens vekstselskaper. Det er viktig, blant annet gjennom finansieringsordninger som etablerertilskudd, å legge til rette for at selskaper med bedre løsninger og vekstpotensial kan etablere seg og få sine første betalende kunder.

Med kunder vil også investorene komme. Tenk deg selv om du skulle investert i et selskap. Ville du valgt selskapet som er bygget opp gjennom subsidiering av alle slag, eller det som har bygget seg opp organisk eller med private investorer? Hvilket selskap har størst sjanse for å overleve og vokse? Vår påstand er at vi gjennom mye subsidier lurer selskapene til å tro at de fortsatt er i konkurransen om å vinne markedet, mens sannheten er at de bare utsetter nedturen, eller for å se det positive, læringen. Vi kan ikke velge vinnere, kundene kan.

Les også

Han er årets ledertalent 2015

Norge har en lang og stolt historie med teknologigründere innenfor helse samt tradisjonelle industrier som for eksempel olje og gass, maritim, og marin næring. Dette er industrier som åpenbart krever tunge investeringer i tidlig fase, hvor statlig støtte vil være riktig. Derimot, for techselskapene som vi kjenner best, mener vi at endringene med skybaserte tjenester og fri programvare langt på vei har gjort det mulig å skalere selskaper uten tung offentlig finansiell støtte, utover for eksempel Skattefunn, skatteincentiver for investorer, og eventuelt lån hvor staten er med og senker risikoen. I våre markeder ser vi forventninger om levedyktighet etter 18 måneder og kontinuerlig kundevalidering.

De norske oppstartsselskapene innenfor tech må finne sin plass i det globale markedet. Vi mener dette gjøres best ved å kreve det samme kundefokuset av våre selskaper som vi ser i de mest suksessrike oppstartsmarkedene, samt ved at skattesystemet endres slik at forskjellen mellom å investere i eiendom og oppstartsselskaper reduseres.

Vi kan nå ri på en bølge av gode tiltak for å støtte gründerne. Gründerkulturen er viktig, gründerne skaper sin egen fremtid og er lidenskapelig opptatt av å løse et problem. Fokuset må derimot være på at kunden er opptatt at å få problemet løst.

Kjære gründervenner, markedet i Norge vil alltid være for lite dersom dere skal bygge globale selskaper. Innovasjon Norges kontorer i Canada og San Francisco, og alle kollegaene på våre andre kontorer, står derfor til tjeneste for alle dere som løser et kundebehov. Dette handler om den fjerde K-en: Kundene i inn- og utland.

Les også

Norge trenger aktive eierfond

Les også

Næringsministeren: Slik skal Norge takle omstillingen

Les også

Siri vil tjene på kaffegruten du kaster