Langer ut mot regjeringen etter Widerøes ruteskrell

Statsministeren antydet at flyseteavgiften ikke er den egentlige grunnen til at Ryanair vraket Rygge. Etter Widerøes varsel om ruteskrell mandag, kommer kritikken på ny.

FÅR NY FLYKRITIKK: Statsminister Erna Solberg (H).

Foto: Tarjei Kramviken NTB scanpix
Publisert:,

– Det er skammelig at regjeringen ofrer arbeidsplasser og rutetilbud over hele landet for å skape rom på budsjettet for skattekutt til de rike, sier LO-leder Gerd Kristiansen.

– Alle forstår at det å legge ned arbeidsplasser for å gi de rikeste skattekutt ikke skaper flere arbeidsplasser.

Uttalelsen kommer etter at Widerøe i dag sa at de kutter ruter grunnet den mye omtalte flyseteavgiften, som ble innført forrige onsdag.

Flyselskapet forteller E24 at flypassasjeravgiften, som den egentlig heter, «slår veldig, veldig negativt ut» for deres små distriktsruter. Ruter som allerede er rammet av oljebremsen.

Det norske flyselskapet tok to fly ut av flåten sin i april. Frem mot vinteren vil de ta ut ytterligere to fly ut - og de oppgir avgiften som årsak.

SAS og Norwegian vurderer endringer

Avgiften legger 88 kroner (med moms) på hvert solgte flysete i Sør-Norge.

LO-leder Gerd Kristiansen

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Ryanair la ned sin base på Rygge utenfor Moss da avgiften ble innført.

Ettersom irene sto for 90 prosent av trafikken på flyplassen, fattet styret ved Rygge flyplass å legge ned driften da irene gikk ut.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lot seg i etterkant sitere på at Ryanair bedrev «et spill» da sa at avgiften var grunnen til Rygge-exit.

Han mente de uansett ville trukket seg ut.

Statsminister Erna Solberg (H) gjorde på Facebook et poeng ut av Ryanair bruker andre flyplasser i Norge, Gardremoen og torp, tross avgiften.

– Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser, sa hun.


– Regjeringen har gjemt seg bak beskyldninger om at dette bare er noe Ryanair har funnet på for å presse regjeringen. Nå viser det seg at dette gjelder langt flere enn Ryanair

Nå som nyheten om at lokale Widerøe kutter ruter – og Norwegian og SAS antyder at også de kan komme til å gjøre endringer i sitt rutetilbud grunnet avgiften – gjentas kritikken mot regjeringen:

– Regjeringen forsøker desperat å få det til å se ut som om flyavgiften er en miljøavgift, men de innrømmer selv overfor ESA at avgiften handler om å få budsjettet til å gå opp, sier LO-leder Gerd Kristiansen.

– Har gjemt seg bak Ryanair-beskyldninger

– Dette er det vi har advart mot hele tiden, sier Sp-stortingsrepresentant og medlem i transportkomiteen, Geir Pollestad.

– Nå ser vi at denne flyseteavgiften som de kom opp med en sen nattetime i budsjettforhandlingene, og som regjeringen selv understreker at ikke er en miljøavgift, får negative konsekvenser for flere enn Moss lufthavn Rygge, fortsetter han.

(saken fortsetter under bildet)

LEGGES NED: Fagorganiserte ved Rygge flyplass under en markering sist uke. Flyplassen er besluttet lagt ned etter Ryanairs exit.

Foto: Frode Hansen VG

– Regjeringen har gjemt seg bak beskyldninger om at dette bare er noe Ryanair har funnet på for å presse regjeringen. Nå viser det seg at dette gjelder langt flere enn Ryanair og vil få langt flere konsekvenser enn bare for Rygge, sier Pollestad.

Mulige rutekutt i Norwegian og SAS

Det er ikke klart hvilke Widerøe-avganger som rammes av de fire flyene som tas ut av flåten, men det norske flyselskapet kan ikke utelukke at flere kutt kan bli nødvendig fremover, avhengig av markedsforholdene.

SAS og Norwegian forteller E24 at de først må se an hva slags effekt de dyrere flybillettene gir på etterspørselen, før de bestemmer seg for om de gjør noe med rutene.

– Før avgiftslanseringen kunngjorde vi et vinterprogram med økning av tilbudet i Nord-Norge. Det må vi nå se på, sa Knut Morten Johansen i SAS til E24 tidligere mandag.

(Saken fortsetter under bildet.)

Geir Pollestad (Sp)

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix

Også Arbeiderpartiet kritiserer regjeringen på nytt, etter dagens rutenyheter fra Widerøe:

– Nå ser vi resultatet av flyseteavgiften utover Rygge, sier Kjell-Idar Juvik, Ap-medlem i transportkomiteen.

Han viser til advarsler fra NHO om at avgiften kan koste Norge 5–6000 arbeidsplasser.

– Nå ser vi starten, sier han.

Pollestad i Senterpartiet mener regjeringen ikke har hatt god nok oversikt over avgiftens implikasjoner.

– Nå må samferdselsminister Solvik-Olsen straks invitere flyselskapene for å få klargjort konsekvensene denne avgiften fører til over hele landet, sier han.

– Ikke bare frykter vi for tilbudet ute i distriktene, men vi ser også at SAS varsler at dette kan få konsekvenser for langdistanseflygingene, fortsetter Pollestad.

E24 har vært i kontakt med Statsministerens kontor for en kommentar til denne saken, de henviste til Finansdepartementet. De ønsket ikke gi en kommentar, men har vist til stortingsgruppene. E24 har der foreløpig ikke fått noen uttalelser.