Adidas inngår tidenes største draktavtale med Manchester United

Høsten 2015 vil de røde djevlene være ikledd Adidas fra topp til tå, etter Adidas inngikk en tiårig avtale som gir United 75 millioner britiske pund i årlige sponsorinntekter.

FÅR NYE DRAKTER: United-spissen Wayne Rooney og co får Adidas-drakter fra høsten 2015.

Jostein Magnussen
  • Tone Iren Sørheim
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Det kunngjorde Manchester United mandag ettermiddag.

Dermed blir logoen til den amerikanske utstyrsprodusenten Nike erstattet med den tyske erkerivalen Adidas.

- Vi tror dette vil styrke vår posisjon i nøkkelmarkeder, og vi forventer at vi med denne avtalen oppnår salgsinntekter av United-utstyr på rundt 1,5 milliarder pund, sier administrerende direktør i Adidas Herbert Hainer i kunngjøringen.

United melder at Nike vil fortsette som sponsor i 2014/2015-sesongen, mens Adidas tar over fra høsten 2015.

Les også

Utstyr-gigantenes store VM-kamp

Nike meldte pass

Det har lenge versert rykter om at en slik avtale var innen rekkevidde, etter Nike droppet videre sponsing av det engelske fotballaget.

ADIDAS FÅR PRYDE UNITED IGJEN: Sist Adidas var sponsor for Manchester United var i årene 1980-1992.

Mike Egerton

Årsaken skal ha vært at United ønsket å doble den nåværende kontrakten, som løper til 2015, til vel 60 millioner pund i året, det vil si omtrent 635 millioner i norske kroner.

Det ble ikke for dyrt for Adidas, som blar opp 750 millioner britiske pund de neste ti årene for å pryde de røde djevlene, eller 7,9 milliarder norske kroner.

Den rekordstore avtalen kommer på tross av den forrige Premier League-sesongen, som var Uniteds dårligste på 23 år.

Markedet responderte raskt på nyheten og sendte tyske Adidas opp 2,46 prosent.

Største i britisk fotball

Det er den største sponsoravtalen i britisk fotball noensinne. Den nylig inngåtte avtalen mellom Manchester United og Adidas er verd over dobbelt så mye som avtalen Arsenal har med Puma på 30 millioner britiske pund årlig, ifølge BBC News.

I tillegg til selve sponsorkontrakten på 790 millioner kroner årlig, kommer salgsinntekter av ulike fotballeffekter med Adidas og Uniteds logo verden over - som treningstøy, drakter, kalendere, bamser og så videre.

De ekslusive rettighetene til å selge United-produkter tilhører fra neste år Adidas.

Les også

Så mye tjente Premier League-stjernene

Historisk sterke sponsorer

Adidas har vært sterke sponsorer og produsenter av fotball-utstyr i fire tiår, og har sterke bånd både til det tyske landslaget, den regjerende europacupmesteren Bayern München (som er notert på børsen, Adidas eier ni prosent), samt det internasjonale fotballforbundet FIFA.

I tillegg har den tyske utstyrsprodusenten sponsoravtale med Chelsea, AC Milan og Flamengo. Fra 2015 løper også en sponsoravtale med Juventus, i tillegg til United.

Det var Adidas som leverte offisielle drakter og klær til alle FIFA-representantene under VM, blant annet dommerne.

Adidas har estimert å selge fotballrelatert utstyr for to milliarder euro 17 milliarder norske kroner i løpet av kalenderåret 2014.

Les også:

1 av 3 toppklubber i kreditt-trøbbel- Manchester United-aksjer solgt under prisantydningen- Tjener ingenting på United-børsnoteringEngelske fotballklubber svidde av 4,2 milliarder på to månederSå mye tjente Premier League-stjernene

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nike vraker sponsoravtale med Manchester United: - Dere er for dyre, United

  2. Nå skal de spille med reklame på ermene

  3. Britiske toppklubber har brukt 7,5 milliarder på spillerkjøp

  4. Annonsørinnhold

  5. Manchester United venter rekordinntekter neste år

  6. Sportsgigantens United-avtale får kritikk