Gresvig kan få 800.000 i bot for reklamepåstander

 G-Max-butikkene påberopte seg «ryddesalg», «kanonpriser», «rå pris», «jubileumssalg» og «åpningsfest», men oppga verken førpris eller prisavslag. Forbrukerombudet har fått nok.

STRAFFES: Gresvig som blant annet eier sportsbutikkjeden G-Sport og G-MAX blir straffet etter at konkurrenten XXL klaget dem inn for Forbrukerombudet.

John Thomas Aarø
  • NTB
Publisert:

Ombudet har sendt Gresvig et varsel om tvangsgebyr på 800.000 kroner, ifølge Dagens Næringsliv etter at Gresvig reklamerte for sportsutstyr i G-Max-butikkene på Ski og Slependen, samt på gsport.no, tidligere i år. Markedsføringen lovet ryddesalg», «kanonpriser», «rå pris», «jubileumssalg» og «åpningsfest», men Forbrukerombudet påpeker at det verken ble oppgitt førpriser og prisavslag.

Det er Gresvigs argeste konkurrent, XXL, som har klaget markedsføringen til Gresvig inn til Forbrukerombudet. I sitt svar hevder Gresvigs advokat Terje Sverdrup Mår på sin side at «lovbruddene hos XXL er av klart større omfang». Han følger opp med å påstå at ombudet forskjellsbehandler de to kjedene til XXLs fordel.

– Vi har ikke drevet usaklig forskjellsbehandling slik Gresvig hevder. Etter vårt syn er alle sportsutstyrsaktørene behandlet likt, men det er altså ikke alle aktørene som har opptrådt likt, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Les også

Banksjef forsvarer praksis som Forbrukerombudet vil forby

Les også

Selger vann som skal kunne «uskadeliggjøre alle virus» og «gro avkappede fingre»

Les også

Forbrukerombudet mener bredbåndsgiganter driver ulovlig markedsføring

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerombudet

Flere artikler

  1. Sportsgigant får 400.000 i elsykkel-bot

  2. Svarte på elsykkel-bot med konkurrent-innklaging

  3. XXL trues med millionbot

  4. Annonsørinnhold

  5. Konkurrenter i årelang klagekrig: – Det blir tidvis for mye

  6. Mener Tesla villeder forbrukerne – varsler sak i Markedsrådet