Svenskene vil kopiere norsk flyskatt: Norwegian og SAS slakter forslaget

Ikke lenge etter at Norge innførte flypassasjeravgiften vil den svenske regjeringen innføre sin egen flyskatt. Det får SAS og Norwegian til å steile.

ERKERIVALENE ER ENIGE: SAS og Norwegian krangler ofte om det meste når det kommer til fly, men de har funnet sammen i kampen mot den nye svenske flyskatten. Her er to av flyene fra de to selskapene avbildet på Arlanda flyplass utenfor Stockholm.

Foto: Pontus Lundahl NTB scanpix
Publisert:,

Den svenske regjeringen la torsdag frem en ny flystrategi som skal sikre aktivitet og vekst i bransjen i årene fremover.

Hovedsatsingen i strategien innebærer en utbygging av Arlanda og sannsynligvis utbyggingen av en fjerde rullebane. Målet er å holde Sverige konkurransedyktig, både med tanke på konkurransen mot Gardermoen og Kastrup, men også for å sikre vekst i svensk økonomi.

Fremtiden til den mindre flyplassen i Stockholm, Bromma, er imidlertid ikke avklart i planen.

Medaljen til satsingen har imidlertid en bakside. For mens flybransjen kan glede seg over en ny satsing på infrastruktur kommer det også en regning fra den svenske regjeringen.

Infrastrukturminister Anna Johansson gjorde det nemlig klart torsdag at regjeringen vil gå videre med forslaget om å innføre en flyskatt. Denne skal ha blitt drevet frem av det svenske Miljöpartiet, skriver Dagens Industri.

– På lang sikt behøver kapasiteten på Arlanda å bygges ut, sa Johansson ifølge avisen og fortsatte:

– Effekten av en flyskatt blir forhåpentligvis at man kanskje velger andre, mindre klimanegative reisemåter der det er mulig, og at vi får et økt press på en raskere omstilling av flyet til å bli mer bærekraftig.

Ifølge avisen ble det lagt frem en utredning om en flyskatt i november, men regjeringen skal ikke ha konkludert hvordan de vil utforme skatten.

– Veldig motstridende

Nyheten om at regjeringen lar planene om en flyskatt fly videre får flybransjen til å reagere.

Kommunikasjonssjef Charlotte Holmberg Jacobsson i Norwegian i Sverige mener strategien som ble lagt frem er «veldig motstridende», ifølge Affärsvärlden:

– På den ene siden ser det ut til at flyet spiller en uhyre viktig rolle for tilgjengelighet i Sverige og et bidrag til økt sysselsetting, flere turister og økt handel, og Arlanda anses å trenge flere direkteruter til langdistansedestinasjoner som India, for eksempel, sier hun til nyhetsbyrået Direkt og fortsetter:

– Samtidig vil regjeringen innføre en flyskatt for å minske flyets miljøpåvirkning, noe som resulterer i færre ruter til og fra Sverige, men som ikke bidrar til å minske miljøpåvirkningen ettersom disse rutene bare flyttes andre steder.

SAS er enig i at skatten vil få null eller til og med negativ klimaeffekt, og skriver i en uttalelse at den vil få «store negative samfunnsmessige effekter»:

– SAS ønsker velkommen det at regjeringen nå presenterer en ny flystrategi der man understreker flyets veldig viktige rolle i Sveriges transportsystem, skriver flyselskapet og fortsetter:

– Samtidig foreslås det en flyskatt som direkte rammer flyet, våre passasjerer, selskapet og tilgjengeligheten i Sverige.

SAS påpeker at marginene i flybransjen i dag er minimale og at priskonkurransen er steinhard.

– En flyskatt fra under hundre til flere hundre kroner per passasjer og hver vei er noe som få passasjerer kommer til å være villige til å betale for.

Norwegian har allerede en svært ung flyflåte som har relativt lave utslipp sammenlignet med eldre fly. SAS peker også på at de nå faser inn nye Airbus A320neo-fly som har 15 prosent lavere utslipp enn før og at de prøver ut biodrivstoff.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos skal ifølge Affärsvärlden treffe den svenske næringsministeren, Mikael Damberg, for både å snakke om flyskatten og for å prøve å overtale svenskene til å legge press på Russland for å tillate at Norwegian får fly over Russland på mer enn Bangkok-ruten sin.

– Avgiften har blitt absorbert av flyselskapene

Flybransjen selv mener flypassasjeravgiften som er innført i Norge gjør at mindre og marginale ruter enten nedprioriteres eller legges ned.

Den norske avgiften gir heller ingen incentiver for å fylle flyene mest mulig.

I desember i fjor påpekte SAS at marginene deres og i bransjen hadde gått ned fordi konkurransen har gjort at man ikke har klart å øke prisene for å hente inn merkostnaden flypassasjeravgiften ga.

– Flypassasjeravgiften i Norge har i realiteten blitt absorbert av flyselskapene og bidratt til en svakere marginutvikling, skrev SAS i trafikkrapporten sin for november måned.

Ryanair valgte å legge ned sin virksomhet på Rygge, som førte til at hele flyplassen måtte legge ned i fjor høst. Ryanair valgte heller å flytte noen få ruter til Gardermoen, og legge ned basen på Rygge. Dermed ble Ryanairs rutetilbud til Norge halvert.

Flyselskapet forklarte at flypassasjeravgiften i Norge gjør at det for dem nå heller lønner seg å nedskalere den norske virksomheten og sette inn de fleste flyene andre steder i Europa.

Førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen, uttalte at han mente Ryanair hadde flyttet til Gardermoen uansett avgiften.

Les også

Rapport: Ny lufthavn i Bodø vil koste inntil 5 milliarder

Les også

– Jo bredere vi blir, jo mer kostnader drar vi på oss

Les også

Widerøe øker flåten med inntil 15 fly: – En investering i milliardklassen