Kverner på en plan for å overgå Starbucks

Kinesiske Luckin brygger til kaffekrig, og tar sikte på å bli større enn Starbucks i hjemlandet i løpet av 2019.

EKSPANDERER: Kaffekjeden Luckin har store planer for 2019.

Foto: Jason Lee Reuters
Publisert:

Den kinesiske, nyåpnede kaffekjeden Luckin tar sikte på å åpne 2.500 nye butikker i Kina dette året.

Da vil kjeden ha mer enn 4.500 butikker totalt, og dermed gå forbi Starbucks og bli den største i Kina målt etter antallet utsalg, skriver Reuters.

Starbucks har lenge vært den største kaffekjeden i Kina med sine 3.600 butikker. Kina er kaffekjedens nest viktigste marked etter USA, ifølge CNN. Starbucks planlegger å doble antall butikker i landet innen 2022.

Enormt tap i 2018

Luckin ble lansert på starten av fjoråret, og har ekspandert svært raskt, sammenlignet med Starbucks som åpnet sin første butikk i Kina i 1999.

Les også

Nå er det flere Starbucks enn McDonalds-restauranter i USA

– Alt vi bryr oss om for øyeblikket er skalering og tempo, sier markedssjef Yang Fei i Luckin på en pressekonferanse i Beijing, ifølge Reuters.

– Det er ikke noe poeng å snakke om fortjeneste, sier han.

Luckin hadde et tap på 116,34 millioner dollar i fjor, som følge av rask ekspansjon, skriver nyhetsbyrået. Rett før jul ble selskapet verdsatt til 2,2 milliarder dollar etter å ha gjennomført en kapitalinnhenting på 200 millioner dollar.

– Starbucks har et svakt punkt

Mens Starbucks butikker er mer tradisjonelle kafeer, satser Luckin i større grad på små båser som kan ta imot bestillinger på nett og gjøre levering. Hos Luckin kan kundene kun betale gjennom selskapets app, skriver CNN.

– Starbucks har et svakt punkt, sier professor og Kina-ekspert Jeffrey Towson ved Peking University til nyhetskanalen.

– At de ikke har levering er latterlig. Og appen deres er elendig, sier han.

Her kan du lese mer om