Kverner på en plan for å overgå Starbucks
Kinesiske Luckin brygger til kaffekrig, og tar sikte på å bli større enn Starbucks i hjemlandet i løpet av 2019.
EKSPANDERER: Kaffekjeden Luckin har store planer for 2019.
Den kinesiske, nyåpnede kaffekjeden Luckin tar sikte på å åpne 2.500 nye butikker i Kina dette året.
Da vil kjeden ha mer enn 4.500 butikker totalt, og dermed gå forbi Starbucks og bli den største i Kina målt etter antallet utsalg, skriver Reuters.
Starbucks har lenge vært den største kaffekjeden i Kina med sine 3.600 butikker. Kina er kaffekjedens nest viktigste marked etter USA, ifølge CNN. Starbucks planlegger å doble antall butikker i landet innen 2022.
Enormt tap i 2018
Luckin ble lansert på starten av fjoråret, og har ekspandert svært raskt, sammenlignet med Starbucks som åpnet sin første butikk i Kina i 1999.
Nå er det flere Starbucks enn McDonalds-restauranter i USA
– Alt vi bryr oss om for øyeblikket er skalering og tempo, sier markedssjef Yang Fei i Luckin på en pressekonferanse i Beijing, ifølge Reuters.
– Det er ikke noe poeng å snakke om fortjeneste, sier han.
Luckin hadde et tap på 116,34 millioner dollar i fjor, som følge av rask ekspansjon, skriver nyhetsbyrået. Rett før jul ble selskapet verdsatt til 2,2 milliarder dollar etter å ha gjennomført en kapitalinnhenting på 200 millioner dollar.
– Starbucks har et svakt punkt
Mens Starbucks butikker er mer tradisjonelle kafeer, satser Luckin i større grad på små båser som kan ta imot bestillinger på nett og gjøre levering. Hos Luckin kan kundene kun betale gjennom selskapets app, skriver CNN.
– Starbucks har et svakt punkt, sier professor og Kina-ekspert Jeffrey Towson ved Peking University til nyhetskanalen.
– At de ikke har levering er latterlig. Og appen deres er elendig, sier han.
Flere artikler
Børssuksess tar opp kampen med Starbucks i Kina
Første resultatfall for Starbucks i Norge og Sverige
Norrøna stoppet opp etter åtte år med vekst: – Vi er ikke fornøyd
- Annonsørinnhold
Kriserammede Notabene tapte 28,5 millioner i fjor
Kaffebrenneriet satte salgsrekord – solgte for over 260 millioner kroner