Avinor belønnet flyselskaper med 250 millioner kroner

Avinor har i løpet av fire år delt ut 250 millioner kroner i bonuser og rabatter til flyselskaper som startet nye flyruter eller skaffet seg flere passasjerer.

TREDJE RULLEBANE: Komemr det en tredje rullebane på Gardermoen: Regjeringsparrtiet Venstre er imot.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Det går fram av et svar fra samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV).

– 250 millioner kroner er ganske mye penger å bruke på å sponse forurensing. I stedet for å la forurenser betale, så betales forurenser, sier Haltbrekken til NTB.

Dales oversikt viser at Avinor ga 59 millioner kroner i oppstartsrabatt for etablering av nye flyruter i årene 2014–2017. 50 millioner kroner ble brukt til passasjervekstbonus, og 142 millioner er støtte til markedsføring.

– Vanlig

I brevet til Haltbrekken skriver Dale at det er vanlig at lufthavner gir rabatter og bonuser for å redusere flyselskapenes økonomiske risiko ved å starte nye flyruter og bedre utnyttingen av eksisterende ruter. Om lag 70 prosent av Avinors oppstartsrabatter gjelder nye flyruter utenfor Oslo.

Han tilføyer at Avinor selv ser på sine rabatt- og bonusordninger som «konservative» sammenlignet med hva flyselskapene får ved Arlanda i Stockholm og Kastrup i København.

Men Haltbrekken synes ikke dette er noen god ordning. SV vil derfor foreslå å avvikle Avinors rabatter og bonuser til flyselskapene.

– Vegvesenet har et mål om å redusere veitrafikken, men Avinor har det motsatte. De pusher på for å øke flytrafikken og forurensingen. Tiden for å sponse forurensing burde være forbi for mange år siden, mener han.

Han påpeker at Avinor også sponser pressekonferansene flyselskapene holder for å lansere nye ruter.

– Det bør ærlig talt flyselskapene betale selv, sier Haltbrekken.

Gardermoen-utbygging

Avinor er et heleid, statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet med ansvar for de 45 statlige flyplassene.

SV-politikeren frykter at Avinor er med på å øke flytrafikken for å legitimere en tredje rullebane på Gardermoen, som Stortinget nylig sa ja til å fortsette planleggingen av.

Avinor mener det er behov for en slik rullebane innen 2030 og tar sikte på høring og vedtak om reguleringsplan i løpet av året. Samtidig har Avinor selv erkjent dilemmaet knyttet til en tredje rullebane, slik Klassekampen skrev i fjor:

«Samfunnsoppdraget legger opp til vekst i flytrafikken som kan være i strid med nasjonale klimamål og internasjonale forpliktelser på klimaområdet», skriver selskapet.

Venstre har varslet at de vil kjempe mot en tredje rullebane i regjering.

Les også

SAS-partneren Flybe i krise: Forsøker å selge hele flyselskapet

Les også

Avinor sier nei til planlagt utvidelse av Trondheim lufthavn