Snart kan norske netthandler ta i bruk Amazons gull-patent: – Vil bety økte inntekter i millionklassen

I 17 år har Amazon hatt eneretten på funksjonen som lar kundene kjøpe varer med bare ett klikk. 11. september kan nettbutikker i Norge ta den i bruk.

PENGESMIL: Grunnleggeren av Amazon Jeff Bezos og en av verdens aller rikeste smiler hele veien til banken. Netthandelen som startet i det små på nittitallet fikk god hjelp av sterke patenter som ett-klikks kjøp på forsiden.

Foto: Ted S. Warren AP
  • Sindre Hopland
Publisert:

Ettklikkskjøp er ingen stor teknologisk bragd, men Amazon var den første til å sende inn patentsøknad og har dermed hatt rett til løsningen.

ETTKLIKKSKJØP: Når du handler på Amazon kan du velge å kjøpe varen med kun ett klikk. Nå følger norske nettbutikker etter.

Foto: Skjermdump fra Amazon.com

Den 12. september er patentet 17 år gammelt og foreldet, og dermed er det fritt frem for norske nettbutikker å ta i bruk en av netthandelgigantens kjente knep i kampen om kundene.

– Vi har vært misunnelige på Amazon lenge for den funksjonen. Betaling er utrolig viktig i netthandel, sier Live Haukvik, daglig leder i Komplett Group som er morselskapet til en rekke av Norges største nettbutikker.

– Er det mulig å si hvor mye dette betyr for dere i kroner og øre?

– Vi har ikke klare tall på hvor mye dette vil bety, men, ja, det vil bety økte inntekter i millionklassen, sier Haugsvik.

Spennende, men usikker

USIKKER: Grunnleggeren av Netthandelen Even Øgrey Brandsdal mener ett-klikks kjøp kan være spennende å teste, men er usikker på om det fører til en sterkere bunnlinje.

Foto: Petter Emil Wikøren VG

En av landets store netthandel-gründere, Einar Øgrey Brandsdal i Brandsdal Group, slo igjennom med auksjonssiden Netthandelen og senere en rekke andre nettbutikker.

Han mener ettklikkskjøp er spennende.

– Vi kommer til å utforske en slik løsning, det er jo spennende. Vi jobber med vår egen tilsvarende løsning, sier Brandsdal til E24.

Han er imidlertid usikker på hvor stor effekt det vil ha.

– Det negative med dette er at vi mistenker at snittsummen på handlekurven vil gå ned per kunde, om folk kun kjøper med ett klikk på forsiden. Det er ikke sikkert at det utelukkende positivt, så dette må vi A-B-teste, sier han og legger til:

– Fordelen er jo at det er enkelt å handle.

E24 har også vært i kontakt med Zalando. En talsperson for selskapet sier at de ikke kan ekskludere muligheten for at de implementerer Amazon-knappen i tiden som kommer, men har ingen konkrete planer for det:

«Det er en attraktiv løsning for spesielle produkter, men før vi setter en slik løsning ut i live i vår nettbutikk, må vi bevise at det gir våre kunder verdi.»

Utvikler egen løsning

MISUNNELSE: Daglig leder i Norges største nettbutikk-kjede Live Haukvik i Komplett Group sier de har vært misunnelige på Amazons ett-klikks løsning lenge, men jobber nå med en egen betalingsløsning som vil inneholde det samme.

Foto: Komplett Group

Komplett jobber i likhet med Brandsdal Group med en egen betalingsløsning.

– Det er en betalingsløsning som er utviklet med bakgrunn i alt vi har lært fra våre kunder og om netthandel fra våre nettsider. I den løsningen vil det også bli en ettklikks betalingsfunksjon, forklarer daglig leder Haukvik.

Klarna viste mandag til tall som sier at halvparten av alle nordmenn forlater nettbutikken med handlekurven full.

Betalingsselskapet uttaler at det er helt avgjørende for nettbutikker å tilby flere ulike betalingsløsninger for å øke omsetningen.

Det kan Haukvik si seg enig i.

– Vi har bedre tall en det Klarna presenterer, men det er en utfordring for alle netthandler å gjøre betaling så enkelt som mulig. Det er nok mange som kommer til å implementere denne ett-klikks løsningen i tiden som kommer, sier hun.

Har ikke tro på bedring

Espen Andersen er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap på BI.

Han tror ikke Amazons patent vil være veldig fordelaktig for norske netthandler.

– Jeg tror ikke en ettklikks kjøpsfunksjon vil bety svært mye for norske nettbutikker. Jeg tror heller ikke denne funksjonen lenger er ekstremt viktig for Amazon - den var nok viktigere i oppbyggingsfasen. Det er mye viktigere å kunne bruke stor-data til å kjenne kundemassen, sier han.

Andersen legger til at mange har hatt lignende løsninger en god stund.

– Det er ganske lett å komme seg rundt patentet - mange har toklikkskjøp og andre enkle løsninger, sier han, og forklarer hva han mener er landets nettaktørers største problem:

HAR IKKE TROEN: Førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap på BI Espen Andersen tror ikke ett-klikks betalingsløsning vil bety mye for norske nettbutikker.

Foto: BI/Torbjørn Brovold

– Norske netthandler er ikke særlig avanserte og kjenner kundene sine dårlig sammenlignet med Amazon. Årsaken er delvis at de er for smale og delvis at de har for få kunder til virkelig å få igang analyse av kundedata, sier Andersen.

Fordi Norge er såpass lite vil det ifølge Andersen bli umulig for norske nettbutikker å tilby like avanserte løsninger som de store internasjonale selskapene har mulighet til.

– Komplett er kanskje det firmaet som ligner mest på Amazon i Norge - i hvert fall i ambisjoner. De kan muligens servere deg noe av det du vil like ved hjelp av datainnhenting, men det er ingenting sammenlignet med Amazon

Han tror det kun er to selskaper i Norge som kan ta i bruk stor-data i netthandel.

– Hvis noen skulle være i nærheten av de store internasjonale nettbutikkene i å få igang kundedataanalyse, må det være Finn eller Vipps, sier Andersen.

Les også

– Har fremdeles store ambisjoner

Les også

Dobbelt så mange handler mat på nett

Les også

Ledig stilling: Amazon søker 50.000 nye ansatte

Her kan du lese mer om

  1. Amazon
  2. Netthandel
  3. Teknologi
  4. Digitalisering
  5. Gründere
  6. Entreprenørskap
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Komplett tar i bruk Amazon-triks midt i julehandelen

  2. Slaktet regjeringens momsgrep på netthandel: Håver inn millioner

  3. Norske nettbutikker ruster seg til Amazon-kamp

  4. Annonsørinnhold

  5. Vil utfordre Rune Bjerke på forbrukslån

  6. Postnord satser på netthandel – men vil ikke konkurrere med noen