Kraftig inntektshopp for Q-meieriene: – 30 prosent markedsandel er realistisk

Fjoråret ga et inntektsløft til 1,6 milliarder for Q-meieriene, som har ambisjon om å ta én tredel av markedet på sikt. Men selskapet advarer om større risiko i årene fremover. 

MEIERI: Selskapet ble stiftet i 200, og eies av Kavli-konsernet. Historien strekker seg tilbake til 1996, da Stortinget åpnet for konkurranse i bransjen.

MEIERI: Selskapet ble stiftet i 200, og eies av Kavli-konsernet. Historien strekker seg tilbake til 1996, da Stortinget åpnet for konkurranse i bransjen.

Foto: Audun Braastad NTB scanpix
Publisert:

Det norske meieriet hadde et driftsresultat på 86,9 millioner kroner. Til sammenligning endte posten på 55,9 millioner kroner året før, viser selskapets ferske årsregnskap for fjoråret.

Selskapet økte kostnadene fra 943 millioner til 1,07 milliarder kroner, men hentet seg inn på sterkere inntektsvekst. Fjoråret ga nemlig inntekter for 1,6 milliarder kroner, noe som er en solid oppgang på 226 millioner fra året før.

– Vi hadde et brukbart salg i 2017, sier administrerende direktør Bent Myrdahl til E24.

– Markedsandelene våre økte på alle områder. På melk økte den fra 19 til 22 prosent, på rømme fra 19 til 23 prosent, og på yoghurt og Skyr fra 15 til 18 prosent.

Administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene.

Foto: Ørn E. Borgen NTB scanpix

Gleder seg over markedsjafs

Selskapet ligger riktignok et stykke fra hovedkonkurrenten Tine, som leverte 17,6 milliarder kroner i inntekter i fjor.

Men Myrdahl gleder seg over at salget har gått i været på nyvinninger som Skyr Mini og Frokostyoghurt, som vokste med henholdsvis 61 og 69 prosent.

Annonsørinnhold

– Det var gøy å se at disse innovasjonene etter kort tid passerte over 100 mill. kr i butikkomsetning pr. år. Forbrukerdrevet åpen innovasjon har helt klart gitt oss flere gode treffsikre innovasjoner, sier meierisjefen, og legger til:

– 2017 viste oss at det å nå vår ambisjon om å ta 30 prosent markedsandel er realistisk.

Peker på ulik melkepris

Selskapet skriver i årsmeldingen at de forventer å øke resultatene fremover, men peker samtidig på økt risiko.

– Det må presiseres at det er knyttet usikkerhet til vurderingen av fremtidige forhold. Selskapet har en unormal risiko knyttet til rammevilkår for konkurranse innen meierisektoren, skriver selskapet i årsmeldingen.

– Samtidig er det usikkerhet, ikke bare til fremtidige rammevilkår, men også til mulige endringer med tilbakevirkende kraft.

Les også

Bråbrems i Tine-salget – skal spare inn med nedbemanning

Myrdahl sier til E24 at de ikke hadde på plass gode nok rammevilkår ved inngangen til 2018.

– Dette er nå på plass ved at landbruks- og matministeren på et bransjemøte var tydelig på at nåværende rammevilkår vil utgjøre en «bunnplanke» for fremtidige rammevilkår. Med det utgangspunktet er det mulig for oss å fortsette vårt investeringsprogram, sier han.

Les også: Espresso House holder koken – økte omsetningen med 38 prosent

Kavli-konsernet eier alle aksjene i Q-meieriene. Bak står en stiftelse, opprettet av forretningsmannen Olav Kavlis sønn på 60-tallet, som i dag gir ut penger til blant annet kultur og helseforskning.

Regnskapet viser at nærmere 70 millioner kroner ble sendt rett til eieren. Av dette tar selskapet nærmere tre millioner kroner fra egenkapitalen, som nå er på 148 millioner kroner.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold