Mener Konkurransetilsynet bør offentliggjøre dagligvaredata

Næringskomiteens leder mener åpenhet er viktigere enn Konkurransetilsynets frykt for at dagligvaretall kan skade konkurransen, og kritiserer beslutningen om ikke å dele data om innkjøpspriser.

REAGERER: Stortingsrepresentant Geir Pollestad er leder for næringskomiteen som har hatt ansvar for dagligvaremeldingen som instruerte tilsynet om å kartlegge innkjøpspriser. Han mener tilsynet trekker i en annen retningen enn det Stortinget ønsket seg.
Dagligvarekrigen
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

Stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) ventet å få se utviklingen i innkjøpspriser når de i fjor instruerte Konkurransetilsynet til å fortsette overvåkningen av dagligvarebransjen.

– Her trekker Konkurransetilsynet i en litt annen retning enn det jeg mener var det politiske ønsket, sier Pollestad.

I forrige uke fortalte E24 at Konkurransetilsynet har bestemt seg for å ikke lenger vise offentligheten hvordan innkjøpsprisene utvikler seg mellom landets største dagligvarekjeder og leverandører.

– Når mer informasjon blir tilgjengelig for aktørene, øker også sannsynligheten for at dette kan skade konkurransen i markedet, uttalte Sigurd Birkeland som er leder for «prosjekt dagligvare» i Konkurransetilsynet.

Les også

Konkurransetilsynet holder dagligvaretall hemmelig

– Så åpne som mulig

Pollestad hører Konkurransetilsynets argumenter om at like stor åpenhet som tidligere år kan potensielt skade konkurransen, men er ikke enig.

– Det er alltid lett å være skeptisk til åpenhet, og jeg er usikker på om det reelt skader konkurransen. Dette er et marked på 200 milliarder kroner fordelt på tre store kjeder. Det må være i allmennhetens interesse å få innsyn her, det må veie opp mot tilsynets egne hensyn.

Han mener næringsminister Iselin Nybø (V) må «minne Konkurransetilsynet at disse tallene er i folk flest sin interesse».

Det mener Nybø også, men med noen forbehold.

– Min holdning er at Konkurransetilsynet bør være så åpne som lover og regler tillater. Det er imidlertid Konkurransetilsynet selv som sitter med all informasjonen i saken og som har vurdert det dit hen at offentliggjøring kan være skadelig for konkurransen i markedet, sier Nybø i en mail til E24.

– Etter hva jeg forstår skyldes dette blant annet at flere aktører er kommet til og at ved å dele for mye informasjon kan offentligheten utlede om aktører som får bedre eller dårligere vilkår, fortsetter Nybø.

Les også

Norgesgruppen omsatte for 50 milliarder kroner i første halvår

NÆRINGSMINISTER: Iselin Nybø støtter Konkurransetilsynets beslutning om å ikke dele like mye som før om de ulike innkjøpsprisene i dagligvarebransjen.

Får støtte av Norgesgruppen

Akkurat som det er uenighet på Stortinget, er heller ikke dagligvareaktørene enige.

Den største aktøren, Kiwi-eier Norgesgruppen, støtter tilsynets nye håndtering av tallene.

– Det er naturlig, og som de selv sier kan full åpenhet om forhandlingsresultater skade konkurransen. Det viktigste er tilsynet overvåker markedet, sier Norgesgruppen-topp Runar Hollevik.

På andre siden av bordet er Oda-gründer Karl Munthe-Kaas som mener det er «synd» at tallene ikke vil deles på samme måte lenger.

– For tre år siden var det bare en myte at det var stor prisforskjeller, nå er det noe alle vet, sier Munthe-Kaas.

Han mener offentliggjøringen av tallene har vært svært viktig for debatten og oppmerksomheten dagligvarebransjen har fått på Stortinget de siste årene.

– Så jeg er litt overrasket da det så langt har hatt god effekt at tallene har blitt presentert, men det viktigste er at det blir gjort noe med problemene i bransjen, sier Oda-toppen.

Ingen føringer om presentasjon

Nybø forklarer at Nærings- og fiskeridepartementet vil ha dialog med Konkurransetilsynet om hvordan informasjon om innkjøpspriser deles i offentligheten fremover.

Hun sier det ikke ligger noen føringer fra Stortinget om hvordan kartleggingen av innkjøpsprisene skal presenteres.

– Åpenhet er viktig og bra, men tilsynet må også forholde seg til det regelverket de opererer under. I dette tilfellet har de vurdert det slik at for mye detaljert informasjon kan skade konkurransesituasjonen, sier Nybø.

Lederen for «prosjekt dagligvare» i Konkurransetilsynet, Sigurd Birkeland, mener tilsynet forsvarer forbrukerne ved å offentliggjøre mindre informasjonen.

– Det at det er et stort marked er ikke et argument i seg selv for å offentliggjøre. Snarere tvert imot. I et stort marked vil svekkelse av konkurransen gå ut over mange forbrukere, og samlet tap for forbrukerne kan være stort, sier Birkeland om kritikken fra Pollestad.

Med dager igjen til valget sier Pollestad imidlertid at det vil bli et økt fokus på det han kaller «skjevfordelingen» i dagligvarebransjen om Senterpartiet får økt makt i det nye Stortinget.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Konkurransetilsynet
  4. Norgesgruppen
  5. Geir Pollestad
  6. Iselin Nybø
  7. Karl Munthe-Kaas

Flere artikler

  1. Opposisjonen vil ha mer åpenhet om dagligvaretall

  2. Konkurransetilsynet holder dagligvaretall hemmelig

  3. Lars Sørgard søker ikke nytt åremål som konkurransedirektør

  4. Freia-eier med rekordomsetning under pandemien

  5. Betalt innhold

    Varsler EØS-avtalens død: Oppriktig bekymret, sier statsråd