Kondomeriet får nye europeiske eiere

EQOM Group kjøper 100 prosent av det norske sexleketøyselskapet, men prisen holdes hemmelig.

FÅR NY EIER: Nå håper daglig leder i Kondomeriet at hun kan lære mye om det internasjonale markedet med nye eiere.
  • Maiken Svendsen
Publisert:

EQOM Group kjøper Kondomeriet. Den nye eieren er et konsortium av flere erotikkselskaper, som leverer til både bedrifts- og privatmarkedet, opplyser Kondomeriet i en melding.

Daglig leder Bente Helstad forteller på telefon at de har sitt første, fysiske møte med sine nye eiere i dag, og at avtalen er «veldig fersk».

– Vi gleder oss veldig, sier Helstad om oppkjøpet.

Hun håper nå at de kan lære mye om det internasjonale markedet, og at de fremover kan «bli enda bedre».

– Det her er utrolig flinke folk som har vært i bransjen lenge, sier hun om de nye eierne.

Hun vil ikke avsløre prisen det europeiske selskapet blar opp for kjedens nettbutikk og ni fysiske butikker.

Selgerne er Consipio Holding som eide 80 prosent av Kondomeriet før salget. De resterende prosentene var eid av Helstad og Merete Rosting Sarris.

Les også

Kundene strømmer til Kondomeriet: Netthandelen står for halvparten av omsetningen

Vil femdoble omsetningen i 2025

På dagens møte skal de få vite mer om fremtiden og hvordan Kondomeriet skal integreres i EQOM Group, forteller hun.

Målet til gruppen er å vokse fra en omsetning på 100 millioner euro i 2020 til 500 millioner euro i 2025, men hvordan de skal nå målet sier ikke Helstad mye om.

– De er vel inne på å kjøpe gode selskaper i flere land. De ser etter ekspertise og selskaper som er godt drevet, sier hun.

EQOM Group skriver på sin nettside at de vil bli «uslåelig markedsledende i seksuell velvære industrien».

– Europa er stort nok for oss alle. I stede for å konkurrere med hverandre, foretrekker vi å jobbe sammen og utveksle kunnskap slik at vi kan styrke hverandre og ta seksuell velvære til neste nivå, sier styreleder i EQOM Group Eric Idema i pressemeldingen.

Les også

Kondomeriet med salgsrekord 30 år etter oppstarten

Håper pandemikundene er kommet for å bli

I 2020 hadde Kondomeriet inntekter på omtrent 195 millioner kroner, det er opp fra 138 millioner i 2019, viser regnskapet. Driftsresultatet endte på 36,4 millioner kroner i fjor.

Helstad forteller at kjeden fikk mange nye kunder under hjemmetiden som coronapandemien brakte med seg.

– Nå håper vi at de er kommet for å bli, sier hun.

Da landet stengte i mars i fjor sto nettbutikken for halvparten av omsetningen. Nå ser Helstad at nettnivået holder seg, samtidig som kundene kommer tilbake til butikkene.

– Spesielt i butikken i Karl Johans gate som har vært utrolig stille den perioden her, forteller hun.

Hun forteller at utviklingen for 2021 så langt er «i henhold til budsjett».

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nettbutikk
  2. Butikker

Flere artikler

  1. Stein Erik Hagen selger Kremmerhuset

  2. Betalt innhold

    Knalltall for Sandnes sentrum i pandemiåret – banket Oslo og Bergen

  3. Barnas hus etter «tidenes resultat»: Tror flere barnefødsler vil løfte salget

  4. Sterk vekst for Zalando - solgte for 40 mrd. kroner

  5. Fersk studie: Dagligvarekjedene tjener på å ha utfordrer vegg i vegg