Direkteruten ble til to mellomlandinger: – Vi har betalt for et produkt vi ikke får

Forbrukerrådet mottar mange klager fra kunder som blir booket om på nye fly av SAS. For en venninnegjeng ble direkteruten mellom København og Stavanger en melkerute rundt hele Skandinavia.

Line Grønhaug (til venstre) og venninnen Hanne Sandanger bestilte København-turen nesten fire måneder i forveien.
  • Jonas Vikingstad (Stavanger Aftenblad)
Publisert: Publisert:

– I alle andre bransjer er det slik at om man kjøper et produkt som ikke finnes, så er det svindel.

Dette sier Line Grønhaug. Hun og fire venninner har planlagt en helgetur til København siste uke i november. Allerede midt i august var reisen bestilt. Direkteflyet mellom Sola og København var sikret. Både til og fra.

– Det viktigste for oss var å være tidlig ute med bestillingen, slik at vi kom oss på et direktefly. Dette er en av de mest populære helgene, så vi tenkte det var best å være tidlig ute, sier hun.

– Sju timer

Like før helgen får de en melding fra SAS. Flyet er oversolgt, og fire av venninnene var omdirigert til et annet fly.

Istedenfor å ta direkteruten mellom den danske hovedstaden og Sola på like over en time, ble reisetiden lenger. Mye lenger.

– Nå må vi mellomlande i både Stockholm og Oslo. Reisetiden blir på hele sju timer, og vi kommer hjem sent på kveld søndagen, sier Hanne Sandanger, som også er en del av reisefølget.

De tar raskt kontakt med flyselskapet. En av dem får beskjed om at flyet er kansellert. Den andre får beskjed om at flyet er oversolgt, noe som også ble sagt i tekstmeldingen fra selskapet.

– Det er tross alt en av oss som fremdeles har plass på det angivelig kansellerte flyet. Hun var også den siste av oss som bestilte. De skrev jo til oss at de rett og slett hadde oversolgt flyet, sier Grønhaug.

Det er ikke første gang de opplever det samme med SAS. De er skuffet over selskapets håndtering.

– Det vi reagerer på, er at det ikke skal lønne seg å være tidlig ute å kjøpe billetter. Vi hadde valgt en annen helg om det var denne reiseruten vi fikk presentert. Vi har betalt for et produkt vi ikke får, legger Sandanger til.

Nå blir venninneparet sendt rundt hele Skandinavia for å komme seg hjem.

SAS sin norske pressesjef, John Eckhoff, sier pandemien er skyld i at flere kunder opplever å bli booket om til nye ruter.

– Det har vært utfordrende å legge et trafikkprogram under pandemien. Vi liker å tro at pandemien er over, men det er den ikke når det gjelder reise. Vi ser at kundene bestiller mye tettere til avgang, slår han fast.

Ruter som kanselleres eller er på fulle fly, vil få tilbud om ny rute, slik venninnegjengen fikk. Om dette ikke passer, har de rett til å få reisen refundert.

– Når vi har lagt ut en rute for bestilling, er intensjonen alltid å fly. Men i forbindelse med pandemien har det vist seg vanskelig å legge opp til ruter flere måneder frem i tid. Årsaken er at reise- og bestillingsmønsteret har endret seg, hevder Eckhoff.

Selv om ting er på bedringens vei, opplever fremdeles flyselskaper som SAS stor usikkerhet rundt pandemien. Selv om de fleste rutene går som normalt, vil dette medføre enkelte endringer, hevder han.

– Jeg forstår veldig godt at det er kjipt for denne venninnegjengen å bli booket om.

– Det er viktig for oss å si at vi intenderer å fly de rutene kundene har bestilt plass på. Men den tiden vi er inne i nå, fører det til endringer. Det er dumt for kunden og dumt for oss, legger han til.

– Er vi på et punkt at koronaen er mer en hvilepute enn utfordring?

– Vi lever av og for service. Å booke om kunder er ikke gunstig for oss heller. Så dette er noe vi taper på, avslutter han.

Like før helgen mottar venninne denne tekstmeldingen fra SAS.

Mange henvendelser

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver hos Forbrukerrådet. Antall henvendelser rundt luftfart er på omtrent samme nivå som i fjor, forteller han. Mange av henvendelsene går imidlertid på kanselleringer og rutetidsendringer.

– Mange reagerer på at selskapene endrer rutetiden og gir forbrukeren et nytt reisetidspunkt. Da spør ofte forbrukeren hva de har rett på. De ønsker gjerne å reise. I mange tilfeller er det ikke mye annet å gjøre enn å ta kontakt med selskapet man har bestilt hos, forteller han.

Selskapene har anledning til å gjøre nettopp dette. Samtidig plikter de å frakte deg til din destinasjon snarest mulig.

– Man skal ha de samme transportvilkårene. Det betyr at forbrukeren ikke skal betale noe ekstra og reiseruten skal være mer eller mindre den samme, sier Iversen.

Og legger til:

– En passasjer kan ha rett til å bli omrutet til et annet flyselskap om det tar deg raskere hjem, men i noen tilfeller må man godta en melkerute som eneste alternativ.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet forteller at de får en rekke henvendelser på dette med kanselleringer og rutetidsendringer.

Mange forbrukere klager på at flyselskapene spekulerer i at passasjerer skal avbestille, slik at de kan overfylle flyene.

– Hvis dette var tilfellet, og flyselskapene solgte avganger de aldri tenkte å fly, da ville disse avgangene blitt regnet som villedende markedsføring. Men det finnes ikke grunnlag for å si at det i dag, slår han fast.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. sas
  2. Flyselskaper
  3. Fly
  4. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Må overnatte på Kastrup etter kansellering: - Behandlingen fra SAS er under enhver kritikk

  2. Betalt innhold

    Har du billett med SAS’ «fantomfly»? Forbered deg på avlyst tur.

  3. Reagerer på Norwegian-innstramming: – Nei, nei, nei

  4. Betalt innhold

    Inga Andersen (43) samlet misfornøyde flykunder. Nå vokser klagebunken igjen.

  5. Betalt innhold

    Stor prissjekk av byferie: Samme hotellrom selges flere tusen kroner dyrere