Oslo vil ikke frata elsparkesykkelaktører utleietillatelsen

Flere elsparkesykkelaktører i Oslo har blitt anklaget for å ha for mange elsparkesykler. Etter å ha hørt aktørene, får alle beholde tillatelsene.

Elsparkesykkelaktørene får beholde utleietillatelsene i Oslo.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Oslo kommune opplyser til NRK at de er fornøyd med svarene fra utleierne.

Selskapene hadde frist til sist søndag med å bevise at de følger de nye reglene om et maksimalt antall på 667 elsparkesykler i drift.

Det var i slutten av oktober at Aftenposten skrev at Bymiljøetaten etter å ha overvåket antall elsparkesykler, kom fram til at flere utleiere hadde flere sparkesykler i drift enn de har lov til. Derfor sendte de ut et brev til Ryde, Sharebike, Bydue, Tier og Voi der utleierne ble bedt om å forklare seg.

I ytterste konsekvens kunne selskapene ha blitt fratatt utleietillatelsen.

Aktørene selv hevdet at kommunens systemer telte feil. Bymiljøetaten mente på sin side at om antallet ikke stemmer, er dette aktørenes egen feil ettersom etaten har benyttet aktørenes egne trafikkdata.

Les også

Sparkesykkelaktører møter nye Oslo-regler med klistremerker og leasingavtaler

Les også

Kommunen: Fem av syv utleiere i Oslo har for mange elsparkesykler

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Oslo kommune

Flere artikler

  1. Kommunen: Fem av syv utleiere i Oslo har for mange elsparkesykler

  2. Nederlag for Voi, Tier og Ryde – må begrense seg til 8.000 elsparkesykler

  3. Tier, Bolt og Voi vant sparkesykkelanbud i Oslo

  4. Tier med formell klage på anbudstapet i Bergen

  5. Oslo kan bli full av elsparkesykler som ikke kan brukes