Turbulensen i Norwegian

Analytiker om Norwegians Boeing-avtale: – På vei tilbake

Norwegian har inngått en intensjonsavtale med Boeing om kjøp av 50 fly av typen 737 Max 8. Analytiker ser dette som et signal om at Norwegian er på vei tilbake etter en krevende tid.

Dette er noen av Norwegians fly av typen Boeing 737 Max 8.
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Norwegian-aksjen steg på det meste med over 10 prosent etter meldingen om avtalen. Mandag ettermiddag er aksjen opp rundt åtte prosent til like over 11 kroner.

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank ser ikke Norwegians Boeing-avtale som et signal om at selskapet satser på rask vekst.

– Det er mer et uttrykk for at man blir et mer normalt flyselskap, som ikke bare lever av å lease og låne fly, men som faktisk også selv eier noe av flyflåten, sier Pedersen til E24.

– I dag har Norwegian en leaset flyflåte. Med den ordren man legger inn her kommer man inn i en situasjon hvor en større del av flåten vil bli eid. For meg er dette med på å manifestere Norwegian som et flyselskap som er på vei tilbake, sier han.

For ett år siden heiste Norwegian flagget på Fornebu for å markere avslutningen på et år med coronakrise, rekonstruksjon og omfattende rettsprosesser i Irland og Norge. Selskapet hadde vært under konkursbeskyttelse, og bekreftet da det hadde innfridd vilkårene for å forlate den.

Norwegian erklært i fjor at selskapet var klart for et nytt kapittel, med færre fly, mindre gjeld og friske penger på bok. Selskapet hadde også snevret inn til å satse på Norge og Norden, og lagt bort satsingen på langdistanse og markeder som Argentina.

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank.
Les også

Norwegian vil kjøpe 50 nye fly etter forlik med Boeing

– En flåtefornyelse

De 50 nye Max-flyene er planlagt levert i perioden 2025 til 2028. Dette sammenfaller med utløp av eksisterende leasingavtaler, og innebærer dermed en begrenset økning av Norwegians flåte, ifølge selskapet.

Analytiker Lars-Daniel Westby i Sparebank1 Markets ser intensjonsavtalen som positiv for Norwegian. Han anslår at avtalen er verdt 1,60 kroner per Norwegian-aksje, eller 1,80 kroner per aksje inkludert gevinsten på to milliarder kroner som Norwegian sier avtalen vil medføre for selskapet.

– Med dette blir Norwegian ferdig med hele Boeing-saken. De får en pengesum på om lag to milliarder kroner fra Boeing, som utgjør en rabatt på om lag fem millioner dollar per fly, sier Westby til E24.

Sparebank1 Markets har en kjøpsanbefaling på Norwegian og et kursmål på 18 kroner. Rundt klokken 14 mandag er Norwegian-aksjen opp rundt fire prosent så langt i år til like over 11 kroner.

– Det er en flåtefornyelse for Norwegian. Jeg tror ikke selskapet har noen problem med det de må ut med av cash gjennom denne avtalen. Cashmessig sitter selskapet ganske bra i det. 15 av de 50 første flyene blir sale-leaseback, og da får Norwegian også realisert noe av markedsverdien på disse flyene, sier han.

– En forutsetning

I 2012 inngikk Norwegian en gigantavtale om å kjøpe 222 fly fra Airbus og Boeing, med opsjon på ytterligere 150 fly. Den ordren var ifølge selskapet verdt hele 127 milliarder kroner.

Bestillingen denne gang er mindre. Men selv om dette så langt bare er en intensjonsavtale, er dette et viktig signal fra Norwegian, ifølge Jacob Pedersen i Sydbank. Norwegian opplyser i en melding at ordren skal finansieres med positiv kontantstrøm fra driften.

– Det at selskapet begynner å tjene penger er en forutsetning for at en ordre som dette noensinne kan bli utført. Det er det man har lagt grunnstenen for, sier Pedersen.

– Denne ordren gir selskapet et økonomisk dytt fremover. Selv om det nok er mer teknisk enn noe annet, så booker man jo en stor gevinst på denne ordren. Dette skjer formentlig i forlengelsen av noen av de avtalene man har forhandlet seg frem til med Boeing, også som følge av noe av det Boeing har skyldt for problemene med fly som ikke er levert i tide, sier han.

– Selskapet sier at dette bunner i et forlik med Boeing som frigjør penger til Norwegian?

– Det gir også god mening, sier Pedersen.

– Dette er kun en intensjonsavtale, hvor fast ligger den?

– Dette er teknisk. Man vil gjerne sende signaler om at man er på vei fremover fra Norwegians side. Jeg vil bli meget forundret hvis dette ender med at det ikke blir laget noen avtale, sier Sydbank-analytikeren.

Les også

Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd

– En mer fleksibel flåte

Hvis avtalen med Boeing blir gjennomført vil Norwegian få en mer bærekraftig oppsett, og eie rundt 35 prosent av sin egen flåte, påpeker Westby.

– Som tommelfingerregel bør et flyselskap ha rundt halvparten av flyene leaset og halvparten eid. Vi regner med at Norwegian får rundt 35 prosent eide fly når denne avtalen er utført, sier han.

– Da får selskapet en mer fleksibel flåte. Parkerer man et leaset fly på vinteren, må man fortsatt betale leasingforpliktelsen, men dette unngår man med fly man eier selv, sier han.

– Hvor viktig er dette for selskapet, etter noen krevende år?

– Norwegian har fått ryddet opp i balansen og fått bort gjelden. Neste skritt er å få den riktige balansen mellom leasede og eide fly i flåten. Nå sikrer de seg også mer drivstoffgjerrige fly, slik at de må kjøpe færre kvoter. Dette er noe alle flyselskaper blir tvunget til å gjøre fremover, sier Westby.

– Del av et «settlement»

Norwegian har tidligere saksøkt Boeing og krevd erstatning for det selskapet mente var mangler knyttet til langdistanseflyet Dreamliner, kortdistanseflyet 737 Max og servicen Boeing skulle yte.

Ifølge Norwegian-sjefen markerer den nye avtalen starten på en avslutning på denne tvisten. Norwegian vil «i praksis» få to milliarder kroner som en kompensasjon, som igjen vil bli brukt til finansiering av de nye flyene, opplyser Norwegian-sjef Geir Karlsen til E24.

– Dette er en del av et «settlement» (forlik, journ.anm.) med Boeing, sier han.

– Nå skal vi bruke juni på å gjøre ferdig alle detaljene ved kjøpet av disse flyene, og gitt at vi blir enige om alt dette – og det tror jeg vi blir – så vil vi trekke den saken. Da er den avgjort, sier Karlsen.

Avtalen inkluderer også en opsjon om kjøp av ytterligere 30 fly, ifølge Norwegians melding mandag.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Boeing
  3. Sydbank
  4. Norwegian
  5. Flyselskaper
  6. Luftfart

Flere artikler

  1. Norwegian vil kjøpe 50 nye fly etter forlik med Boeing

  2. Analytiker tviler på norsk deltagelse i SAS-redning: – Ville blitt veldig overrasket

  3. Tror SAS’ redningsplan kan gå raskere: – Større press på alle aktører

  4. Flyanalytiker: Aksjonærene har tapt nesten alt i SAS

  5. Fagforening om SAS-forhandlinger: – Svært krevende