Nedstenging ga kunstboom: – Folk trenger slike opplevelser

Nedstenging og hjemmekontor har gjort nordmenn tørste etter hjemmeopplevelser og kunst. Siden nedstengingen i fjor har The Art Collective hatt en omsetningsvekst på over 200 prosent i forhold til året før.

SATSER: Folk har kjøpt kunstpakker og hjemmeopplevelser under pandemien. Nå satser Julie Solberg og Nora Kielland i The Art Collective videre.

Fredrik Solstad
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert: Publisert:

– Det er skikkelig stas, og nå satser vi for fullt videre.

Slik beskriver gründerne Julie Langaard Solberg og Nora Kielland overgangen fra stengte kontorer til rekordsalg av kunstpakker på nett.

Like før pandemien startet de selskapet The Art Collective. Det har vært turbulent, men nå har omsetningen tredoblet seg siden nedstengingen i fjor.

Men hadde det ikke vært for en rask omstilling fra fysiske kurs til digitale arrangementer kunne det endt i krise for selskapet.

– Vi lagde veiledninger, satte opp nettbutikk og pakket alt av materialer selv på veldig kort tid. Det tok ikke mange dager før vi var i gang med å holde kurs, forklarer Solberg.

AKTIVE: The Art Collective har et hektisk år bak seg. Nå kan de smile over omsetningsrekord og høy aktivitet. Her ved Julie Langaard Solberg (til venstre).

Fredrik Solstad
Les på E24+

Kunstboom i tom sal

Da Norge stengte ned i fjor ble bedrifter som The Art Collective og Paint’n Sip pålagt å stenge.

– Vi måtte hive oss rundt og startet å tilby kunstpakker og digitale opplevelser hjemme, forteller Solberg til E24.

Kunstpakkene inneholder ulike materialer, og har vist seg å være svært populære.

I 2020 omsatte The Art Collective for 870.000 kroner. Så langt i år er tallet 550.000, opplyser selskapet.

VARIERT: Kunstpakkene fra The Art Collective inneholder ulike kunstmaterialer.

Fredrik Solstad

– Det var en slags vekkelse

Fra august i 2019 til mars i fjor hadde The Art Collective rundt 900 besøkende på sine arrangementer.

– Da landet stengte ned i mars fikk vi forespørsler fra bedrifter som ønsket over kunstpakker til sine ansatte. Det har ballet på seg, forteller jentene, som forteller at de nå har sendt ut over 4000 kunstpakker.

De har begge bakgrunn fra økonomistudier, men ingen av dem ble født med malerkost i hendene.

– Jeg begynte med tegning og maling da jeg studerte i Madrid, det var en slags vekkelse for meg, forteller Solberg.

For Nora Kielland ble et tegnekurs starten, og hun har ikke sett seg tilbake siden.

– Da vi møttes på en sommerfest snakket vi om kunst og kreativitet, og det ble starten på reisen, forklarer de.

SUKSESS: Takket være gryende kunstinteresse har the Art Collective solgt over 4000 kunstpakker på et år. Her ved Nora Kielland (til høyre).

Fredrik Solstad

Mot alle odds

– Å drive en spirende gründerbedrift i et år med en global pandemi og stadig nye regler har vært litt av en berg-og-dal-bane.

Solberg forteller at de «mot alle odds» har fått utbetalt lønn for første gang det siste året, og at selskapet stadig har «slått omsetningsrekorder».

I september landet selskapet en avtale med Nasjonalmuseet. Avtalen varer ut året, og innebærer én workshop i måneden. Gründerne omtaler det som «en fjær i hatten» for selskapet.

– Det er fantastisk å vite at vi tropper opp foran skjermen hver uke og kan skape en kreativ stund i mange norske hjem.

Les på E24+

Konas leddgikt ble til snussuksess: – Jeg måtte finne på noe

Mange av kundene er helt ferske innen kunst, og ønsker bare en ny opplevelse – eller en forandring fra hjemmekontoret.

– Det er mye konsulentbedrifter, men også mange unge voksne og en stor andel kvinner.

Særlig var det stor pågang rundt juletider med flere arrangementer i uken.

– Nå håper vi på en opptrapping, men det er mye usikkerhet nå. Hva blir lov, spør hun seg.

Digitale kurs og kunstpakker har gitt kjempevekst under pandemien for Julie Solberg og Nora Kielland i The Art Collective.

Fredrik Solstad

– Du lærer å lage ting du vil henge opp på veggen

Marte Venstad (28) ble introdusert for konseptet ved en ren tilfeldighet, men ble raskt interessert - selv uten særlig kunstinteresse.

– De har gjort det enkelt for oss. Konseptet er så lavterskel at hvem som helst kan være med på det, forklarer hun.

HEKTET: Kunstpakker med ulikt materiale har blitt populært under pandemien. Her er Marte Venstad i full gang med en av pakkene.

Privat

Pandemien har gitt stengte museer, hjemmekontor og usikre fremtidsutsikter. Det ser ut til å ha fått fart på kunstinteressen.

– Særlig gjelder dette for yngre personer som kanskje opplever at pandemien gir rom til å finne på ting de tidligere ikke ville prioritert å bruke tid på, mener Venstad.

Hun mener The Art Collective virker som et «stødig konsept» som har klart seg godt under pandemien.

– Jeg tok med en kunstpakke på hyttetur med noen venninner, og vi brukte flere dager på å male.

Les også

Etterlyser corona-debatt: – Ingen tvil om at produktiviteten går ned på hjemmekontoret

– Det skal være en opplevelse

Også for daglig leder av Paint’n Sip, Rikke Dybvig, var det nødvendig med en rask omstilling. Selskapet hadde sitt første digitale arrangement bare ni dager etter at de måtte stenge ned.

– Vi laget et nytt bookingsystem og nettside, og har hatt god suksess siden.

Ved å sende «malepakken» hjem til kundene kan kunstnysgjerrige nordmenn se og snakke med instruktører som sender kurset direkte på internett.

SOSIALT: Maling og moro står sentralt i tilbudet om hjemmeopplevelser hos Paint’n Sip.

Paint’n Sip

Også her er de store konsulenthusene ivrige kunder, men Dybvig forteller at de er stolte over sitt «brede spekter av kunder».

– Fokuset vårt er at det skal være enkel og sosial moro, en opplevelse for alle.

– Hvorfor har dette blitt så populært?

– Vi prøver å bringe det sosiale hjem til folk i en vanskelig tid, mange savner et sosialt tilskudd nå, tror vi, forklarer Dybvig.

Like før påske hadde Paint’n Sip nesten 1000 deltakere – på én uke.

Les også

Coronakunsten

– Folk er mer åpen for opplevelsen og for kunst generelt, det har vi merket, forteller hun, og legger til:

– Det er veldig spennende tider.

Paint’n Sip nærmer seg nå 10.000 kunder på sine digitale arrangementer, og melder om omsetningsvekst på 25 prosent i forhold til året før.

Omsetningen i 2020 endte på rundt 4,6 millioner kroner, melder selskapet.

– Starten på året har vært enda bedre, og i mars og april har vi sett en mangedobling sammenlignet med samme periode i fjor, forteller Dybvig.

Les på E24+

– Det er knalltøft og utrolig vanskelig for alle

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Hjemmekontor
  2. Kunst
  3. Coronaviruset
  4. Nettbutikk

Flere artikler

  1. Coronakunsten

  2. Pakkerush hos Posten – på nivå med julen

  3. Disse tiltakene kan bli innført om smitten ikke går ned

  4. Slik skal Norge åpne opp

  5. Betalt innhold

    Hanne savnet å kunne handle i interiørbutikken på det lille hjemstedet sitt. Da fikk hun en idé