Grønn teknologi

Oslo skjerper krav til byggeplasser: Alle skal være fossilfrie

Oslo kommune skjerper kravene til nye reguleringer slik at også statlige og private byggeplasser må være fossilfrie. – Det kommer til å gjelde alle, sier byråd Arild Hermstad.

Byråd Arild Hermstad (MDG, t.v.) og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) vil skjerpe reglene for utslippsfrie byggeplasser i Oslo. Krav til nye reguleringer vil gjøre at også private og statlige utbyggere må kutte ut dieseldrevne maskiner på sine anlegg.

Kjetil Malkenes Hovland, E24
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd Arild Hermstad (MDG) møter E24 på et anleggsområde på Tøyen i Oslo, kledd i hjelm og vernesko.

Her bygges det 130 leiligheter til en såkalt «demenslandsby», og noe av arbeidet utføres av Becker Entreprenør med elektrisk gravemaskin.

Hermstad og Johansen vil formidle at Oslo kommune nå strammer grepet om anleggsbransjen. Tidligere i år viste nye tall at byggeplasser fører til større utslipp enn man hadde trodd.

Nå krever byrådet fossilfrie bygge- og anleggsplasser i alle nye reguleringer, noe som betyr at også private og statlige prosjekter omfattes.

Om noen år vil kravene bli enda strengere. Da må byggeplassene ikke bare skifte ut fossil energi med biodrivstoff, men bli helt utslippsfrie.

– Det vi har gjort i dag er å si at sånn blir det fremover. Nå blir det krav om fossilfritt, og siden blir det utslippsfritt, og det kommer til å gjelde alle. Det er den forutsigbarheten vi ønsker å gi til dem som skal bygge her i byen, sier Hermstad.

Byrådet vil instruere Plan- og bygningsetaten om å stille disse nye kravene når nye områder skal reguleres, med hjemmel i plan- og bygningsloven.

(NB! Saken er rettet den 18.09 kl 10.12. Ved en feil ble det tidligere henvist til forurensningsloven.)

Frem til nå har kravet om fossilfrie byggeplasser kun vært gjeldende for kommunens egne prosjekter, og ikke private og statlige prosjekter.

Byrådet anslår at grepene vil kunne kutte utslippene fra anlegg med 43 prosent innen 2024.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Kjetil Malkenes Hovland, E24

Store prosjekter på gang

Kravene kan bidra til å kutte utslipp fra kommende gigantprosjekter som Fornebubanen, ny reservevannforsyning og et nytt NRK-bygg.

Det var 670.000 mennesker i Oslo ved nyttår 2018, og innbyggertallet er ventet å øke med 100.000 innen 2030. Derfor skal det bygges rundt 50 000 nye boliger det neste tiåret.

Samtidig kom Miljødirektoratet i juni i år med oppdaterte tall for 2018 som viste at Oslos utslipp er økende. Utslippene fra bygg- og anleggsplasser var mye høyere enn antatt, rundt 200.000 tonn i året for Oslos del.

– Vi satte kaffen i halsen da vi så at utslippstallene fra anleggsvirksomhet viste seg å være tre ganger så høye som vi trodde, sier Hermstad.

Byrådsleder Raymond Johansen mener det er viktig å belønne selskaper som skifter ut en dieseldrevet maskinpark med maskiner med lavere utslipp.

– Det er et problem i dag at det på grunn av for dårlige internasjonale avtaler er for billig å slippe ut CO₂. Vi må tro at det vil endre seg, og da må vi begynne den endringen nå. Først blir det fossilfritt, og så blir det utslippsfritt, men det stopper ikke der, sier han.

Vil bli helt utslippsfrie

De nye kravene fra kommunen gir rom for å bruke maskiner som går på biodrivstoff. Når kommunens arealdelplan skal revideres vil Oslo stille krav om at byggeplassene blir helt utslippsfrie. Det vil skje om tre til fire år.

Kommunen har tidligere lagt frem ambisjoner om utslippsfrie byggeplasser innen 2025.

– Det kommer til å bli steinharde krav fremover, men vi gjør det sammen med bransjen, sier byrådslederen.

– De entreprenørene som går foran, de skal tjene på det. Næringslivet pusher på oss politikere, sier Johansen.

Han understreker at det også er viktig å stille krav til tungtransporten som frakter masse til og fra anleggsplasser.

Maskinene i anleggsbransjen har normalt rundt syv års levetid, og Johansen og Hermstad mener at de nye signalene fra byrådet gir entreprenørene en klar marsjordre. Da kan de begynne arbeidet med å få tak i nye maskiner med lavere utslipp.

– Den teknologien som i dag er moden er bærekraftig biodrivstoff, som noen vil velge. Andre vil velge den mest fremtidsrettede løsningen, som Becker har gjort her på Tøyen med sine elektriske gravemaskiner, sier Hermstad.

Fra venstre: Byråd Arild Hermstad (MDG), byrådsleder Raymond Johansen (Ap), medeier Hans Erik Becker i Becker Entreprenør og daglig leder Line Becker i Becker Entreprenør.

Kjetil Malkenes Hovland, E24

Kan omfatte nytt NRK-bygg

Oslos nye krav kan bety at kommende prosjekter som et nytt NRK-bygg vil måtte bygges uten dieseldrevne gravemaskiner og lastebiler. Regjeringskvartalet er ikke omfattet av kravene, siden det er et statlig regulert prosjekt, men kravene vil gjelde andre statlige prosjekter.

– Vi kommer til å stille det kravet også til staten. Det betyr at også NRK kommer til å forholde seg til det kravet når de skal bygge nytt, sier Hermstad.

– Vil dette gjøre byggeprosjekter dyrere?

– Vi har sett på det, og det vil bli noen kroner dyrere. Men det vil bli utlignet veldig fort, for prisen på CO₂-utslipp er ventet å øke. Etter hvert som markedet blir mer modent vil prisene gå ned, og disse reglene er like for alle. Som andel av de totale byggekostnadene er dette små utgifter, sier Hermstad.

Oslo kommune jobber også med internasjonale initiativer. Gjennom samarbeid som C40 og CNCA med andre byer håper de å kunne bidra til at globale leverandører ser forretningsmuligheter i å levere maskiner med lavere utslipp.

– Ventetiden er lang

Becker Entreprenør er fornøyd med at Oslo kommune stiller krav om fossilfrie byggeplasser, og dermed belønner aktører med lave utslipp.

– Fossilfritt kan vi gjøre med en gang. Det er bare å si at vi stenger pumpen for fossilt i morgen, det, sier Hans Erik Becker, medeier i Becker Entreprenør, til E24.

– Vi klarer å få tak i fossilfritt. Det er kanskje litt vanskelig med en gang fordi det er knapphet på det. Prisen er høy, men så lenge det blir betalt for, så er det greit nok å bruke det, sier han.

Hans Erik Becker, medeier i Becker Entreprenør.

Kjetil Malkenes Hovland, E24

Dobbelt så dyr gravemaskin

Det er mye dyrere å kjøpe en elektrisk gravemaskin enn en som går på diesel, selv om man kan søke støtte fra Enova.

– Per i dag er det tre ganger prisen før du får Enova-støtte. Med Enova-støtte sitter du med en dobbelt så dyr maskin, sier Becker.

Becker Entreprenør er et såkalt «miljøfyrtårn» og har satset på elektrisk utstyr selv om det er dyrt. Becker forsøker å skifte ut enda mer dieseldrevet utstyr, men løsningene er ikke alltid tilgjengelige.

– Det er fortsatt en del utstyr som ikke er elektrifisert og mulig å bruke i byer ennå. Vi pusher på leverandørene, og tiden det tar fra vi melder interesse til de kan levere vil kanskje ta 1–2 år. Da snakker vi om for eksempel hjulgravemaskiner, sier han.

– Hvis alle skal drive med dette, vil det bli en bøyg å få tak i nok maskiner?

– Det vil være en utfordring. Vi ser at ventetiden er lang. Det ringer folk fra halve Norge til oss og spør om vi leier ut maskiner. Men vi sitter på dem selv. Det er viktig for oss å være miljøfyrtårn, og da kan vi ikke leie dem ut, sier han.

Becker ønsker enkelte endringer i dagens anbudssystem. Blant annet vil en elektrisk gravemaskin som brukes hele tiden gi samme score i et anbud som en elektrisk lift som står på anlegget og brukes sjeldent.

– Det blir litt galt, og det håper jeg det kan gjøres noe med litt fort, sier Becker.

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Oslo kommune
  3. Tøyen
  4. Enova
  5. Biodrivstoff
  6. Utslipp
  7. Raymond Johansen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Små leiligheter i Oslo er svindyre. Og verre kan det bli – takket være Raymond & Co.

  2. Byggebransjen frykter dagmulkter etter nye coronatiltak

  3. Skal finansiere to batterifabrikker: Svenske Northvolt tar opp kjempelån

  4. Annonsørinnhold

  5. Elkem får 10 millioner i Enova-støtte for grønt batteriprosjekt

  6. LNG-drevet oljetanker døpes digitalt fredag: Statlig milliardhjelp utløste teknologiløft