Orklas pizza-dominans krymper under pandemien - taper markedsandeler

Til tross for at de fleste pilene peker rett opp for Orkla under coronakrisen, taper konsernet markedsandeler på noen av våre mest folkekjære produkter - frossenpizzaen.

Jaan Ivar Semlitsch presenterte torsdag sterke kvartalstall. Onsdag lanserte selskapet også 90 produkter på Amazon i Sverige.

Håkon Mosvold Larsen
  • Sindre Hopland
Publisert:

Da dagligvaregiganten la frem tall torsdag morgen var det mye å være fornøyd med for Orkla-topp Jaan Ivar Semlitsch.

Selv trekker han frem organisk vekst på 3,8 prosent og krydderoppkjøp i India som høydepunktene.

Og det er ikke bare Semlitsch som er fornøyd, det er også markedet som sender Orkla-aksjen opp markante 5,04 prosent fra start.

– Men justert for coronaeffekten, hva er den organiske veksten på i tredje kvartal?

– Det er nesten umulig for oss å kvantifisere, men vi vurderer det slik at vi fremdeles har underliggende vekst, sier Semlitsch til E24.

Les også

Orkla med corona-boost: Økte omsetningen med over en milliard

Kannibalisering og nye konkurrenter

Orkla eier merkevarene Grandiosa og Big One og har med det den store majoriteten av norsk frossenpizza-salg.

Ifølge Nielsen, som ikke gir ut markedsandelstall, har markedet for frossenpizza vokst med 4,3 prosent til 1,9 milliarder kroner så langt i år. Men Orkla, som selv ikke oppgir markedsandeler kvartalsvis, er åpne på at det ikke går veien man ønsker.

- Dere taper andeler innen frossenpizza?

– Ja, vi vokser totalt sett fortsatt på pizza, men kategorien har fått mer konkurranse og vi er aldri fornøyd når vi ikke tar markedsandeler, sier Semlitsch.

Semlitsch sier det både er konkurrenter innen frossen og fersk ferdigpizza som utfordrer Orkla. Den nyeste utfordreren er Scandza og Peppes som på få år har tatt rundt åtte prosent av markedet. Ifølge kommunikasjonssjef Sofie Oraug-Rygh i Scandza har selskapet tatt et prosentpoeng markedsandel det siste året, og 0,2 prosentpoeng i tredje kvartal.

– Nye konkurrenter skjerper oss og gjør at vi må jobbe enda hardere, sier Semlitsch.

– Har man vært flinke nok til å innovere i denne kategorien?

– Vi føler vi har innovert mye, blant annet Grandiosa med tynn bunn. Samtidig er det alltid kamp om hylleplass, og det er ikke alle våre varianter som kommer inn overalt.

Han legger til at man i tillegg opplever noe kannibalisering når Orkla kommer med nye varianter. 

Orkla har investert rundt en halv milliard i pizzafabrikken på Stranda.

Cornelius Poppe / NTB scanpix

Lanserte på Amazon i Sverige med ni merkevarer

– Vi lanserte på Amazon i Sverige i går, og fikk vår første ordre klokken 08.35, sier Semlitsch fornøyd.

Onsdag gikk den amerikanske handelsplattformen live i Sverige, noe som gikk helt passe, skal vi tro svenske medier.

Til sammen lanserte selskapet 90 produkter innenfor ni merkevarer. Hovedtyngden av produktene ligger blant annet innenfor kosmetikk, personlig hygiene og helsekost. Semlitsch er tydelig på at det vil ta tid å vise til ordentlig vekst.

– I prosent vil veksten være stor når man kommer fra lave nivåer, men i det store bildet vil dette være veldig lite i lang tid.

E24 har tidligere omtalt Orkla som et av de norske selskapene som har en egen avdeling som jobber kun med Amazon-salg.

– Men ettersom det er stor interesse for dette, gir det mening å rapportere på nettbasert salg fremover?

– Det kan godt være vi vil rapportere mer på online-vekst. Det er et strategisk viktig område for oss, og vil vil være i de kanalene kundene er i.

Les også

Trapper opp pizzakrigen: Håper å selge én million bensinstasjonspizzaer

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Pizzakrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Dagligvarehandel
  4. Jaan Ivar Semlitsch
  5. Coronaviruset
  6. Orkla
  7. Scandza

Flere artikler

  1. Orkla med corona-boost: Økte omsetningen med over en milliard

  2. Orkla stenger døren for nye oppkjøp i norsk dagligvare

  3. Trapper opp pizzakrigen: Håper å selge én million bensinstasjonspizzaer

  4. Norske selskaper inntar Amazon før lansering i Norden

  5. Orkla kjøper islandsk sjokoladeselskap