Momsskandale i Sverige: Stein Erik Hagens Komplett fryser samarbeid

En av Kompletts leverandører anklages for å være involvert i en massiv bedragerisak. Nå fryser selskapet samarbeidet i Sverige.

SETTES PÅ VENT: Stein Erik Hagen tar kanskje netthandelsgiganten Komplett på børs i løpet av året, men før den tid må selskapet håndtere en gigantisk momsskandale i Sverige. En av deres leverandører er trukket inn, og nå setter Komplett samarbeidet på pause.

Hallgeir Vågenes, VG
  • Eivind Bøe
Publisert:

Den amerikanske mobilkjempen Brightstar anklages for å være delaktig i en internasjonal bedrageriskandale, men sier at det selv ikke har gjort noe galt. Brightstar har virksomhet i 50 land, inkludert Norge, der selskapet omsatte for drøyt 1,6 milliarder kroner i fjor.

På kundelisten står Telenor, men også Komplett, eid av investor og mangemilliardær Stein Erik Hagen. Netthandelskonsernet kjøper hifi-produkter og mobiltelefoner av Brightstar.

Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett Group.

Komplett Group.

– Tar dere noen grep om samarbeidet?

– I Sverige har vi inntil videre pauset all handel med Brightstar, skriver Komplett Groups kommunikasjonssjef, Kristin Hovland, i en e-post til E24.

Det omfatter Komplett-konsernets datterselskap Webhallen i Sverige.

– Hvorfor stanser dere samarbeidet i Sverige, men ikke i Norge?

– Slik vi har forstått det handler saken om Brightstar Sverige.

Hovland sier at de har en «god dialog» med Brightstar i Norge, og avventer mer informasjon og svenske myndigheters konklusjon før de tar stilling til videre samarbeid på konsernnivå.

Les også

Stein Erik Hagen vurderer å børsnotere Komplett etter rekordår

Krever en kvart milliard

Fra før har konkurrenten Dustin satt samarbeidet på vent.

Da SVT, som har rullet opp saken, spurte Komplett om samarbeidet for en knapp måned siden, sa selskapet at det var for tidlig å svare på om det ville påvirkes av saken.

Svenske skattemyndigheter (Skatteverket) krever en kvart milliard av Brightstar for uteblitt merverdiavgift og et skattetillegg på 38 millioner svenske kroner.

Ifølge Skatteverket har Brightstar kjent til, eller burde ha kjent til, at det har vært delaktig i et avansert momsbedrageri. Brightstar har angivelig handlet med et navngitt selskap der toppsjefen ble arrestert, mistenkt for alvorlige økonomiske forbrytelser.

Brightstar avviser anklagene og mener de selv ikke har gjort noe galt, ifølge en uttalelse sendt til E24.

– Vår svenske virksomhet har ikke hatt kjennskap til påstått momssvindel begått av andre, og vi er overrasket over Skatteverkets avgjørelse. Vi velger derfor å anke avgjørelsen, skriver selskapet i uttalelsen.

De mener avgjørelsen bør gjøres om på bakgrunn av at Sverige, og den svenske virksomheten til Brightstar, har blitt angrepet av kriminelle aktører.

Les også

Telenor motsetter seg lovforslag fra militærjuntaen i Myanmar

Telenor: – Tar anklagene svært alvorlig

– Min vurdering er at dette er den største bedragerisaken Sverige har vært utsatt for, har bedrageriekspert Peter Forsman sagt til SVT.

Brightstar selger varer til Telenor, og de leverer lagring- og logistikktjenester samt håndterer returnerte produkter for den norske telekomgiganten. Konsernet overlater til de enkelte landene å kommentere saken.

– Vi tar anklagene svært alvorlig. I avtalene våre med leverandører står det tydelig at de må overholde lokale lover og regler, og dette gjelder selvfølgelig også skattemessige spørsmål, skriver pressesjef Pia Rosin i Telenor Sverige i en e-post til E24.

Telenor Norge opplyser at de er i dialog med Brightstar, og opplever at selskapet vil jobbe tett med skattemyndighetene i Sverige for å oppklare saken.

– Er den norske virksomheten påvirket på noe vis?

– Nei, Telenor Norges virksomhet er ikke påvirket av situasjonen i Sverige. Ettersom dette er en pågående sak, vil vi avvente med å foreta en beslutning om eventuelle tiltak til vi får mer klarhet i situasjonen, sier kommunikasjonssjef David Fidjeland i Telenor Norge.

Bistår i etterforskningen

Brightstar har nå satt i gang en ekstern etterforskning av saken. De har suspendert en ansatt mens etterforskningen pågår.

– Vi vil påpeke at Brightstar Sverige har betalt riktig moms både på varene som ble kjøpt og deklarert, og til svenske skattemyndigheter på salg av disse varene. Det er ubestridt, skriver selskapet i uttalelsen sendt til E24.

Selskapet skriver at svenske skattemyndigheter har avvist momsrefusjon på varene de kjøpte, begrunnet med en påstått uredelig handling fra et selskap de har kjøpt varer fra, og at Brightstar Sverige burde vært klar over det.

Brightstar sier at de ikke har funnet bevis for at Brightstar har tjent på svindelen, og at de vil ta passende grep hvis det viser seg at en ansatt har vært involvert i ulovlig, upassende eller uetisk aktivitet.

Selskapet hevder de har høye etiske standarder i all sin virksomhet og ingen toleranse for noen form for svindel eller lovbrudd.

– Vi har bistått og vil fortsette å bistå svenske myndigheter under etterforskningen, og vi går videre med vår egen etterforskning. Brightstar har drevet i Sverige i nesten femti år, og vi ser frem til å fortsette å bidra med arbeidsplasser og investeringer i Sverige.

De ønsker ikke å kommentere ytterligere under den pågående etterforskningen.

Les på E24+

Kystvaktkontrakt under lupen etter russisk fabrikkoppkjøp

Les på E24+

Bremsekloss i det grøne skiftet: Næringslivet må venta i årevis på straum

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. Komplett
  3. Stein Erik Hagen

Flere artikler