Kampen om luften

Parat forventer at oppsagte kan få de nye jobbene i Widerøe Ground Handling

Med OSL-kontrakt i boks og vaksiner på vei er det lys i enden av tunnelen for Widerøe. Håpet er at det også kommer de ansatte i bakketjenesten til gode.

TRO: Svanhild Hogner er hovedtillitsvalgt for Parat-medlemmene i Widerøe Ground Handling. Hun mener det er på sin plass at selskapet stanser oppsigelsene og tar tilbake flere av sine tidligere ansatte når det blir nye behov.

NTB/privat
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert: Publisert:

Onsdag forrige uke meldte Widerøes bakketjenesteselskap Widerøe Ground Handling at de har vunnet anbudet om å levere bakketjenester for Widerøe-fly på Oslo Lufthavn.

Beskjeden ble dermed et lysglimt i en ellers begredelig tid for selskapet, som er i gang med nedbemanning.

Nå mener flere fagforeninger det er desto større grunn til at Widerøe Ground Handling (WGH) bør gi nye sjanser til de som har mistet jobbene sine.

– Vi er glade for at selskapet har fått denne kontrakten. Fra Parat WGHs side håper vi dette kan føre til at planlagte oppsigelser reverseres, og at flere som er oppsagt, eller er i permittering kan få tilbud om jobb på Gardermoen.

Det sier Svanhild Hogner, leder i Parat WGH, til E24.

Les også

Widerøe har landet bakketjenester på OSL

Flere interne utlysninger

I november skrev E24 om masseoppsigelser i Widerøes bakketjenesteselskap, som vil ramme mer enn én fjerdedel av de ansatte.

WGH har 1.800 ansatte, og så langt har selskapet varslet Nav om oppsigelser av til sammen 550 ansatte ved syv ulike flyplasser. Det har i ettertid vært full uenighet om hvor mange som faktisk blir rammet.

Fagforeningen Parat har hevdet at det dreier seg om 500 årsverk, som tilsvarer 800 arbeidsplasser.

Nå oppgir selskapet at 325 årsverk rammes av nedbemanningen, mens rundt 600 medarbeidere har vært i drøftingsmøter om oppsigelse.

Det skriver WGH-sjef Marius Myhre i en SMS til E24.

SJEF: Marius Myhre er administrerende direktør i Widerøe Ground Handling.

Widerøe

Samtidig opplyser han at flere stillinger på Oslo Lufthavn blir lyst ut internt.

– Parallelt er stedlig ledelse utlyst internt og eksternt, og stillinger som flyarbeider og servicemedarbeider vil bli utlyst internt i selskapet, men det endelige antallet som eventuelt skal rekrutteres er uavklart.

– Vi er fortsatt kritiske til prosessen som nå foregår i WGH, der vi i Parat mener for mange ansatte blir rammet av oppsigelser, når selskapet i stedet kunne benyttet permitteringer, sier Hogner.

Uenigheten mellom fagforeningen og Widerøe-selskapet kan fort resultere i flere rettssaker, har Parat varslet tidligere.

Forståelsesfull fagforening

Det har vært mange møter og runder rundt den pågående nedbemanningen i WGH. Også fagforeningen Junit er tydelige på at de mener de oppsagte bør bli prioritert ved nyansettelser.

Likevel er leder Torild Mjelstad mildere i tonen overfor selskapet.

– Denne situasjonen har Norge og verden aldri vært ute for. Vi må bare håndtere det etter beste evne. Jeg synes vi sammen med bedriften har løst dette så godt som mulig.

Les også

Analytiker mener det må mer til for å sikre norsk luftfart: – De som kommer best ut er selskaper som Wizz Air og Ryanair

Hodejakten i gang

Den øverste lederen i bakkeselskapet er glad for å ha landet Widerøe-kontrakten på Norges hovedflyplass. Det gir flere nye arbeidsplasser fremover, og de starter med toppen.

– Det viktigste nå er å få en ledelse som kan bygge opp organisasjonen på OSL, sa administrerende direktør Marius Myhre i WGH til E24 torsdag.

– Hvor mange folk trenger dere?

– Vi gjør jo en etablering på et tidspunkt hvor alle volumscenarioer er lave og moderate. Nå vet vi ikke behovet, og har heller ikke rukket å få formelle avklaringer med leverandøren som har kontrakten fra før.

Andre kan få forrang

Myhre understreker at det gjenstår å se om overtagelsen innebærer en virksomhetsoverdragelse.

I så fall kan det bety at de ansatte fra SAS Ground Handling, som leverer bakketjenesten for Widerøe på OSL i dag, kan ha rett til å jobbe for WGH.

– Vi må avklare med eksisterende leverandør om dette er å anse som en virksomhetsoverdragelse eller ikke, før vi tar stilling til vårt endelige behov for driftsmedarbeidere.

Hogner sier følgende:

– Vi kjenner ikke til detaljene i avtalen som er inngått for Gardermoen. Men vårt prinsipielle standpunkt er at overføringer etter anbud innen luftfart bør behandles etter reglene om virksomhetsoverdragelse.

Les også

Widerøe vil inn i netthandel: Skal tilby frakt landet over innen 24 timer

Kan ikke love noe

Widerøe Ground Handling har fått utbetalt litt i underkant av 18 millioner kroner i kontantstøtte fra mars til august, ifølge E24s oversikt.

WGH-sjefen forteller at oppsigelsene som er planlagt fortsatt blir gjennomført.

– Vi gjør fortløpende vurderinger av situasjonen – men det er ingenting som endrer den situasjonen.

Selv om Myhre ikke kan love noe sier han til E24 at de som er oppsagt i WGH gjerne må søke på de nye stillingene som måtte komme på Oslo Lufthavn.

– Jeg ville vært veldig glad for å kunne tilby jobb til de som har mistet jobben sin. Har folk mobilitet og viser interesse hadde det vært veldig hyggelig, sier han.

Les også

Masseoppsigelser i Widerøe – rundt 500 kan miste jobben

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Widerøe
  3. Parat
  4. Luftfart
  5. Gardermoen
  6. Oslo Lufthavn

Flere artikler