Foodora forhandler med eks-politikere i ryggen

Streikende syklister kjemper for å få på plass en tariffavtale. På den andre siden av forhandlingsbordet sitter selskapet, som kjøper råd fra selskapet til tidligere Ap-politikere Bjarne Håkon Hanssen og Jan-Erik Larsen.

bilde

Foto: Ola Vatn VG
Publisert:

Streiken i den populære matleveringsjenesten Foodora er nå inne i sin tredje uke. Så langt er 142 syklister tatt ut i streik, og ytterligere 53 skal tas ut.

Det betyr at til sammen 195 Foodora-syklister vil streike i hovedstaden.

Helt siden starten har det vært en tydelig debatt mellom partene i mediene. Til det har selskapet fått hjelp av Kruse Larsen, kommunikasjonsbyrået som ble etablert i 2015 av de tidligere Ap-politikerne Bjarne Håkon Hanssen og Jan-Erik Larsen, skriver Klassekampen.

Les også

Fagforeningsboom i Foodora: – Får nærmest senebetennelse

Bjarne Håkon Hanssen var en sentral del av flere av Jens Stoltenbergs regjeringer, og var blant annet arbeids- og inkluderingsminister fra 2005 til 2008.

Overgangen til PR-bransjen skapte store overskrifter.

Jan-Erik Larsen var statssekretær ved Statsministerens kontor i flere omganger, og var sentral i Arbeiderpartiets valgkamp. Etter at han gikk av som statssekretær i 2009 var han med på å etablere kommunikasjonsbyrået First House.

– Aggressiv kommunikasjonsstrategi

Jørn Eggum, Leder i Fellesforbundet, reagerer på det han kaller en aggressiv kommunikasjonsstrategi, der ledelsen har prøvd å stemple ansatte som grådige, ifølge Klassekampen.

Les på E24+ (for abonnenter)

På innsiden av Foodora-streiken: Fire spørsmål som forklarer konflikten

Etter bruddet i forhandlingene mellom Foodora og Norsk Transportarbeiderforbund, som er en del av Fellesforbundet, fortalte Foodora-sjef Carl Tengberg til E24 at forslaget hadde innebåret et lønnskrav på godt over 300 kroner timen.

Annonsørinnhold

Siden svarte motparten med å kalle kravet «fake news», og har sagt at de aldri har stilt et slikt krav.

– Merkelig

Foodora-sjefen mener Eggums kommentarer om aggressiv kommunikasjonsstrategi er useriøs.

– Vi opplever ikke at noen er grådige, men konstaterer at kostnadene som er krevd slår på en måte som gjør at vi ikke kan overleve med fast ansatte. Å åpent ta den debatter er ikke aggressivt, og jeg synes dette er en merkelig uttalelse som ikke gir noe riktig inntrykk av saken eller oss, skriver Carl Tengberg til Klassekampen på e-post.

Syklistene har siden august streiket for å få på plass en tariffavtale, men partene har ennå ikke kommet til enighet.

Les også

Foodora-syklistene trapper opp streiken

Les også

Syklister i streik kan by på problemer for Foodora på søndag formiddag

Les også

Det blir ikke streik i Staten

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold